کد خبر: 1183668
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
نشست رهبران نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی با موضوع بررسی پیامدهای عادی‌سازی روابط با عربستان، در دفتر وزیر جنگ برگزار شد؛ جایی که منابع آگاه تل‌آویو از نزدیک‌بودن توافق، با اولویت «امنیت اسرائیل» خبر می‌دهند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، رسانه‌های صهیونیستی شب گذشته (دوشنبه، ۴سپتامبر) در گزارشی از تداوم ارزیابی‌های تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط با ریاض، اعلام کردند رهبران سرویس‌های امنیتی رژیم اشغالگر در نشستی محرمانه درباره پیامدهای امنیتی توافق احتمالی با عربستان سعودی گفت‌وگو کردند.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «آی‌۲۴»، «تساحی هانگبی»، رئیس شورای امنیت قومی رژیم اشغالگر، با «دیوید بارنیا»، رئیس موساد و «هرتزی هالوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش صهیونیست‌ها درباره این موضوع دیدار کرد. این گفت‌وگوی محرمانه در دفتر «یوآو گالانت»، وزیر جنگ صهیونیست‌ها درباره پیامدهای امنیتی عادی‌سازی با عربستان سعودی انجام شد.

تلویزیون رژیم صهیونیستی «کان» درباره این نشست امنیتی گزارش داد: این گفت‌وگو در شرایطی صورت می‌گیرد که تماس‌های مستمر بین دولت آمریکا و عربستان سعودی بر سر موضوع عادی‌سازی وجود دارد. تماس‌هایی که در هفته‌های اخیر نیز ادامه یافته‌اند؛ از جمله سفر آتی «برت مک گورک»، مسئول پرونده خاورمیانه در کاخ سفید، به عربستان سعودی که در این چارچوب انجام خواهد شد.

به گفته منابع آگاه از این مذاکرات امنیتی محرمانه، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در پی افزایش سؤالاتی که در مورد مطالبات هسته‌ای عربستان برای ایجاد مدار سوخت مستقل مطرح می‌شود، تاکید کرده که در حال رایزنی درباره این موضوع است.

در همین راستا، یک مقام سیاسی اسرائیلی به برخی از محور گفت‌وگوها بین تل‌آویو و عربستان برای توافق عادی‌سازی  و درخواست سعودی برای انرژی هسته‌ای غیرنظامی در چارچوب آن اشاره و اذعان کرد: «نتانیاهو به امنیت اسرائیل متعهد است و امنیت آن قربانی نخواهد شد».

پیش‌تر برخی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی درخواست عربستان برای غنی‌سازی اورانیوم در ازای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را موضوعی «پیچیده» و «خطرناک برای امنیت اسرائیل» توصیف و خواستار مقابله با آن شده بودند.

این مقام مسئول در خصوص موضوع فلسطین که از سوی طرف سعودی در این توافق گنجانده شده است، افزود: «ما کاری که به منافع اسرائیل آسیب بزند، انجام نخواهیم داد؛ می‌دانیم که چگونه مسئله فلسطین را حل کنیم. عربستان سعودی یک کشور عربی مهم با زیرساخت‌های بسیار مهم برای اسرائیل است و به کل منطقه متصل است. این [توافق] پیامدهای امنیتی زیادی خواهد داشت».

این مقام آگاه صهیونیست در پایان صحبتش درخصوص این جلسه امنیتی در تل‌آویو و ضمن تاکید بر این که نتانیاهو همچنان «امنیت اسرائیل» را مهم‌تر از توافق با ریاض می‌داند، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود توافق عادی‌سازی با پادشاهی عربستان سعودی انجام شود.

دفتر نتانیاهو طی هفته‌های گذشته اعلام کرده بود: «تل‌آویو موافق گسترش برنامه هسته‌ای در هیچ یک از کشورهای همسایه نیست؛ این  مخالفت با برنامه هسته‌ای عربستان، سیاست اسرائیل است. نخست‌وزیر نتانیاهو، به چهار توافق صلح تاریخی دست پیدا کرد که امنیت و جایگاه اسرائیل را تقویت کرد. وی به این کار ادامه خواهد داد».

این گزارش‌ها درباره نزدیک‌بودن توافق رژیم اشغالگر و عربستان در حالی منتشر می‌شوند که روزنامه صهیونیستی «معاریو» روز پنج‌شنبه، ۱۰آگوست در گزارشی نوشته بود که مقامات سیاسی در تل‌آویو، تماس‌ها و رایزنی‌های بین آمریکا و عربستان را ناکافی و به دور از نتایج مثبت برای مذاکرات واقعی و پیشرفته ارزیابی می‌کنند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» هم روز جمعه، ۲۸جولای در تحلیل ناکامی فعلی کاخ‌سفید در پیشبرد توافق با ریاض گزارش داده بود: «پیوستن عربستان سعودی به توافق عادی‌سازی، به عنوان قدرتمندترین و ثروتمندترین کشور عربی، پتانسیل تغییر شکل منطقه و تقویت موقعیت اسرائیل را به روش‌های تاریخی دارد. اما میانجیگری در چنین توافقی بسیار سنگین است؛ زیرا عربستان گفته است تا زمانی که منازعه چند ده ساله اسرائیل و فلسطین حل نشود، اسرائیل را رسماً شناسایی نمی‌کند».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار