کد خبر: 1181401
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
رئیس جمهور فرانسه با هشدار نسبت به ادامه محاصره قره باغ کوهستانی توسط جمهوری آذربایجان گفت که برای حل این مشکل هرگونه اقدامی انجام می‌دهد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز شنبه گفت که حداکثر تلاش خود را برای بازگرداندن دسترسی بشردوستانه به قره باغ کوهستانی انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری «آرمناپرس» ماکرون در مصاحبه با روزنامه «لوپوینت» گفت فرانسه هر کاری که ممکن است انجام می‌دهد تا ارمنستان و جمهوری آذربایجان به صلح پایدار برسند.

ماکرون گفت: «دیپلماسی ما روشن است. من متاسفم و این محاصره را محکوم می‌کنم. موضوع قره باغ کوهستانی موضوعی پیچیده است. فرانسه جنگ ۲۰۲۰ را محکوم کرده و اقدامات بشردوستانه متعددی را سازماندهی کرده است. امروز ما هر کاری انجام می‌دهیم تا توافق بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان حاصل شود».

 

بر اساس این گزارش، مسیر لاچین، تنها جاده‌ای که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان و سایر نقاط وصل می‌کند، از اواخر سال ۲۰۲۲ توسط جمهوری آذربایجان مسدود شده است. محاصره مسیر لاچین نقض فاحش توافقنامه آتش بس ۲۰۲۰ قره باغ کوهستانی است. جمهوری آذربایجان سپس به طورغیرقانونی یک ایست بازرسی در کریدور لاچین ایجاد کرد. این محاصره به کمبود مواد ضروری مانند غذا و دارو  منجر شده است. جمهوری آذربایجان همچنین گاز و برق به قره باغ کوهستانی را قطع کرده است.

ماکرون افزود: «ما حداکثر تلاش خود را در این مسیر انجام می‌دهیم. به ویژه، به ارائه ابتکارات ادامه می‌دهیم تا غذا و دارو به قره باغ کوهستانی تحویل داده شود».

اخیرا نیز، وزرای امور خارجه چین و فرانسه در تماس تلفنی آخرین وضعیت قره باغ کوهستانی از جمله مسیر مهم «لاچین» را ارزیابی کردند. «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه در تماس تلفنی با «وانگ یی» همتای چینی خود درباره وضعیت قره‌باغ کوهستانی گفت‌وگو کرد.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است که وزیر خارجه این کشور درخواست خود برای بازگرداندن تردد آزاد از طریق کریدور لاچین، و تامین گاز طبیعی و برق بدون وقفه برای مردم قره باغ را تکرار کرد.

 در تازه‌ترین تحول بین این دو کشور همسایه، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان  اعلام کرد که از سوی ارمنستان پیشنها صلح جدید دریافت کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار