کد خبر: 1167658
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم هتک حرمت قرآن کریم را قویا محکوم و اعلام کرد: از سوئد انتظار می‌رود با بستن راه‌های سوءاستفاده از آزادی بیان، از تکرار رفتارهای اسلام ستیزانه در این کشور جلوگیری کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم روز جمعه نهم تیر ماه و در محکومیت هتک حرمت قرآن کریم در سوئد بیانیه‌ای را صادر کرد.

در ادامه اهانت به مقدسات مسلمانان در سوئد به بهانه آزادی بیان، پلیس این کشور اعلام کرد مجوز برگزاری اعتراضی را صادر کرده که سازمان‌دهنده آن قصد دارد روز چهارشنبه و در آغاز تعطیلات سه روزه عید قربان، در بیرون از مسجد اصلی استکهلم به قرآن کریم اهانت کرده و آن را بسوزاند. پس از آن بود که عصر روز چهارشنبه یک سوئدی عراقی الاصل به نام «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم و در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید.

در بیانیه سفارت ایران در استکهلم آمده است: قرآن کتاب نجات و قرار انسان است. متأسفانه همزمان با عید سعید قربان، بار دیگر در سوئد شاهد اقدامی نفرت انگیز و موهن علیه قرآن کریم به عنوان کتاب مقدس حدود دو میلیارد مسلمان و محترم برای میلیاردها انسان دیگر بودیم. اقدامی‌که قلب همه مسلمانان و آزادگان جهان را جریحه دار کرد و چرایی‌های زیادی را در خصوص انجام این عمل در کشوری مانند سوئد در ذهن همگان ایجاد کرد. هتک حرمت کتاب مقدس مسلمانان به هیچ بها و بهانه‌ای پذیرفته نیست و نباید با هیچ توجیهی احساسات تعداد بیشماری از انسان‌ها را مکدر کرد. مجال دادن به گروهی اندک که نفرت را گسترش می‌دهند، فرصت گفت‌وگو و انسانیت را از بین می‌برد.

این‌ بیانیه می‌افزاید: قرآن کریم از همه انسان‌ها می‌خواهد تا بسان یک پیکر واحد به راه روشن الهی بپیوندند و دست در دست یکدیگر رستگار شوند. واقعاً چه کسانی با این پیام که رویای همیشه انسان بوده و خواهد بود مخالفند و اهانت به آن را روا می‌دارند؟

سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم در این بیانیه اقدام تنفر آمیز هتک حرمت قرآن کریم و هرگونه نفرت پراکنی علیه مقدسات اسلامی را به شدیدترین وجه محکوم کرده و افزوده است: از کشور سوئد انتظار می‌رود با بستن راه‌های سوءاستفاده از آزادی بیان، از تکرار رفتارهای اسلام ستیزانه در این کشور جلوگیری کند.

در پی واکنش شدید کشورهای اسلامی به هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم، وزیر امور خارجه سوئد در گفت‌و‌گو با همتای عراقی خود گفت که دولت این کشور اهانت به قرآن را محکوم می‌کند.

هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، کاردار سفارت سوئد در تهران در غیاب سفیر این کشور را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کشاند و این دپیلمات سوئدی توسط مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه به این وزارتخانه احضار شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز پیش از این اقدام توهین آمیز صورت گرفته در سوئد را شدیدا محکوم کرده‌ و گفته بود: دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران همانند سایر مسلمانان و آزاداندیشان جهان چنین اهانتی را برنمی‌تابد و به شدت آن را محکوم می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز پنجشنبه هشتم تیر ماه اعلام کرد: همه جهان ‌اسلام اهانت به کتب‌ آسمانی و ⁧‫قرآن‌ کریم‬⁩ را قویا محکوم می‌کند. اجازه دادن در اهانت به مقدسات دینی و قرآن‌کریم با هر توجیهی از سوی سوئد پذیرفته نیست. دموکراسی و آزادی خواندن این رفتارها، فقط و فقط مشوق تروریسم و افراط‌گرایی است. دودش قبل از هر طرفی به چشم غرب خواهد رفت. وزیر امور خارجه همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی پیشنهاد کرد که نشست اضطراری شورای وزیران خارجه سازمان همزمان با نشست وزرای خارجه عدم تعهد در باکو، برای رسیدگی به هتک حرمت قرآن کریم برگزار شود.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار