کد خبر: 1167453
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
مسلمانان در کشور‌های مختلف جهان، آتش زدن یک نسخه از قرآن کریم توسط افراط گرایان در استکهلم، را محکوم کرده و خواستار به کارگیری سلاح تحریم اقتصادی علیه محصولات کشور سوئد شدند.

امیر خدادادهمدانی
اختصاصی جوان آنلاین، هتک حرمت به قرآن کریم و سوزانده شدن کتاب مقدس تمسلمانان توسط یک افراطی سوئدی در بیرون مسجد اصلی شهر استکهلم، موجی از محکومیت را در میان کشور‌های مختلف اسلامی به دنبال داشته است.
در همین رابطه، علی قره داغی دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان گفت: سوزاندن قرآن کریم نژادپرستی است نه آزادی. این اقدام نوعی بربریت فردی است که از سوی مقامات رسمی حمایت می‌شود در حالی که نباید در قبال آن سکوت کرد.

شورای همکاری خلیج فارس
همچنین شورای همکاری خلیج فارس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: نظیر چنین رفتار‌هایی نشان دهنده «کینه، انزجار و افراط گرایی است. این شورا به لزوم تحرک مقامات سوئد برای توقف فوری چنین اقداماتی دعوت کرد.

پارلمان عربی
پارلمان عربی هم در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه «آنچه رخ داد، یک اقدام تحریک آمیز است که احساسات مسلمانان در سراسر جهان را جریحه دار می‌کند»، تداوم چنین اقدامات تحریک آمیز توسط مقامات سوئد را محکوم کرد.

مراکش
در مراکش نیز وزارت امور خارجه این کشور، کاردار سوئد در رباط را فراخواند. سفیر مراکش در سوئد هم برای رایزنی «برای مدت نامعلوم» احضار شد.
در بیانیه وزارت امور خارجه مراکش امده است: «در این احضار، محکومیت شدید چنین اقدام متجاوزگرایانه‌ای به این دیپلماتیک سوئدی گوشزد و مخالفت با چنین اقدام غیرقابل قبولی عنوان شد.»

عربستان سعودی
وزارت خارجه عربستان سعودی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدامات خصمانه و تکراری را نمی‌توان تحت هیچ توجیهی پذیرفت. این‌ها اقداماتی است که به وضوح به انزجار، انزوا و نژادپرستی ترغیب می‌کند.

کویت
وزارت خارجه کویت هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتفاقات رخ داده «اقدامی خطرناک است که احساسات مسلمانان سراسر جهان را جریحه دار می‌کند.»
این وزارتخانه از جامعه بین المللی و دولت سوئد خواست «برای جلوگیری اقداماتی نظیر انزجار و تعصف فورا وارد عمل شوند و چنین اقدامات موهنی را متوقف کنند.»

فلسطین
تشکیلات خودگردان فلسطین، جنبش حماس و جهاد اسلامی نیز این اقدام موهن را به شدت محکوم کردند.
داود شهاب سخنگوی جهاد اسلامی در واکنش به چنین اقدامی هشدار داد: چنین اقداماتی علیه قرآن کریم و مساجد باعث ایجاد جنگ دینی می‌شود.

لبنان
مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اتفاقات رخ داده، تعدی به امت اسلامی و نقض آشکار آزادی دینی و آزادی اعتقادی است.»
این مجلس خواستار «موضع جدی در برابر جنگ دینی» شد و از ملت‌ها و اندیشمندان خواست بر دولت سوئد برای «توقف چنین اقدامات موهنی» فشار بیاورند.

مصر
مصر در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه این کشور صادر شد، نگرانی عمیق خود را نسبت به تکرار حوادث سوزاندن قران کریم و تشدید پدیده اسلام هراسی و جنایت‌های اهانت به ادیان در برخی کشور‌های اروپایی ابراز و بر مخالفت کامل خود با چنین اقدامات خصمانه‌ای که موهن به اصول و اعتقادات دینی مسلمانان است، تاکید کرده است.

الازهر
الازهر شریف نیز در واکنش به این اقدام موهن، همه ملت‌های اسلامی و عربی و صاحبان وجدان بیدار را به تحریم دوباره محصولات سوئد در حمایت از کتاب خداوند دعوت کرد. الازهر همچنین از دولت‌های اسلامی و عربی خواست مواضع جدی و یکپارچه در قبال اقدامات موهن به مقدسات اتخاذ کنند.

زمزمه تحریم محصولات سوئدی از سوی مسلمانان/ جهان اسلام هتاکان به قرآن را مجازات می‌کند
گامی برای زیان ۲۰ میلیارد دلاری به سوئد
ابوبکر الدیب، پژوهشگر روابط بین الملل و اقتصاد سیاسی هم تخمین زد که سلاح تحریم اقتصادی کشور‌های عربی و اسلامی علیه سوئد به دلیل صدور مجوز هتک حرمت قرآن در این کشور، نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار برای سوئدی‌ها هزینه دارد.
الدیب در گفتگو با روسیا الیوم گفت: در حالی که ارزش مبادلات تجاری کشور‌های عربی با سوئد به پنج میلیارد دلار و ارزش مبادلات کشور‌های اسلامی غیر عربی با سوئد نیز به همین اندازه می‌رسد و همچنین ارزش سرمایه گذاری‌های مشترک بین سوئد و جهان اسلام نیز بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار است، تحریم این کشور درس عبرتی برای کشور‌هایی می‌شود که به قرآن کریم و دین مبین اسلام توهین می‌کنند.
این پژوهشگر اقتصادی تحریم سوئد را ابزاری بسیار کارآمد توصیف کرد و گفت: اقتصاد سوئد به شدت به مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری با کشور‌های عربی و اسلامی متکی است و از این رو خشم مردم کشور‌های اسلامی از اقدام تحریک آمیزی که در سوئد با سوزاندن چندین باره کتاب مقدس قرآن کریم انجام شده است در حالی که پلیس سوئد نیز از این جنایت حمایت می‌کند و عاملان این هتاکی‌ها هم مجازات نمی‌شوند، ضربه بزرگی به اقتصاد سوئد وارد خواهد کرد.
این نویسنده وروزنامه نگار مصری تاکید کرد: حجم مبادلات تجاری سوئد با کشور‌های عربی و اسلامی سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار است و عربستان سعودی رتبه نخست مبادلات تجاری با سوئد را به خود اختصاص داده است پس از آن امارات متحده عربی و سپس قطر در جایگاه سوم قرار دارد.
وی افزود: از همین رو تحریم سوئد اقتصاد این کشور را تهدید می‌کند بخصوص که از پیامد‌های جنگ روسیه و اوکراین و بیش از ۱۴ هزار مورد تحریم آمریکا و اروپا علیه روسیه رنج می‌برد. سوئد همچنین برای پیوستن به ناتو به برای کشور اسلامی ترکیه نیاز دارد و این اتفاقات کار را برای سوئد سخت می‌کند.
این پژوهشگر تاکید کرد: بسیاری از کشور‌ها و نهاد‌های بین المللی اقدامات مقامات سوئدی و اجازه آن‌ها به سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم را محکوم کردند، همان طور که پیش از این نیز جهان اسلام به دلیل حادثه هتک حرمت قرآن در برابر سفارت ترکیه در استکهلم با خشم شدیدی روبرو شد.
الدیب با تاکید بر اینکه اقتصاد سوئد از مشکلات متعددی رنج می‌برد، گفت: وزیر دارایی سوئد چندین ماه پیش تأکید کرد، اقتصاد سوئد در سال جاری به دلیل افزایش قیمت انرژی وارد مرحله رکود عمیق‌تر و طولانی‌تر از حد انتظار شده است که منجر به تورم بالا می‌شود و آسیب به خانواده‌ها و شرکت‌ها می‌شود.
وی با بیان اینکه سوئد در آستانه بدترین وضعیت اقتصادی قرار دارد و این امر برای بسیاری از خانواده‌ها دشوار خواهد بود، گفت: پیش بینی می‌شود رکود عمیق‌تر و طولانی‌تر از انتظارات مندرج در لایحه بودجه باشد و به نظر می‌رسد که به اوج آن در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.
الدیب جنایات سوزاندن قرآن کریم و یا انتشار تصاویر توهین آمیز برخی از رسانه‌های غربی از پیامبر عظیم الشان اسلام یا هر یک از پیامبران بزرگ الهی به بهانه آزادی عقیده و بیان، محکوم کرد و افزود که این اولین بار نیست که سوئد شاهد سازماندهی برنامه‌ای برای سوزاندن نسخه‌های قرآن کریم است.
سرانجام اینکه این اقدام شنیع، احساسات میلیون‌ها مسلمان را جریحه دار کرده، و حتی مردم غرب را نیز که همواره به استقبال از تنوع، احترام به عقاید دیگران و حمایت از ادیان و حقوق پیروان آن می‌بالند، آزرده است. این اقدامات نشان دهنده روحیه نفرت پراکنانه و پرخاشگرانه است که ربطی به آزادی بیان ندارد، بلکه اقدامی نژادپرستانه و تحریک به خشونت و نفرت است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار