کد خبر: 1163917
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
درخواست مصر برای عضویت در «بریکس»، باعث گمانه‌زنی‌ها درباره رویگردانی قاهره از غرب شده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، در ادامه اقبال کشور‌های جهان به ائتلاف‌ها و سازمان‌های غیر آمریکایی و غربی، مصر برای عضویت در «بریکس» درخواست داد.

به رغم فشار‌های آمریکا به کشور‌های مختلف برای دور شدن از مسکو، مصر خواستار تقویت روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی با روسیه است.

گرگوری بوریسنکو سفیر روسیه در مصر به خبرگزاری «تاس» گفت: «مصر درخواست خود را برای پیوستن به گروه بریکس ارائه کرده است، چون بریکس در حال حاضر یکی از تلاش‌هایی که دنبال می‌کند، تغییر تجارت به ارز‌های جایگزین (دلار) است خواه ارز‌های ملی یا یک ارز مشترک جدید است و مصر علاقه زیادی به آن دارد».

سفیر روسیه در مصر در مصاحبه با این رسانه دولتی روسی بر علاقه قاهره به تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی با مسکو تاکید کرد و گفت: «مکانیسم‌های جدید پرداخت دارد برای مراودات و تراکنش‌های تجاری ایجاد می‌شود».

برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای اصلی گروه بریکس است و نام این گروه از حروف ابتدایی نام این پنج کشور گرفته شده است.

رسانه‌ای شدن درخواست مصر برای پیوستن به بریکس در شرایطی انجام شده که وزرای خارجه برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در تاریخ دوم ژوئن (۱۲ خرداد) در کیپ تاون نشستی برگزار کردند. در این نشست دیپلمات‌های ارشد ۱۲ کشور که مایل به پیوستن به بریکس هستند نیز حضور داشتند.

به نوشته خبرگزاری تاس، آرژانتین، بنگلادش، کومور، کوبا، جمهوری دموکراتیک کنگو، مصر، گابن، اندونزی، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ونزوئلا خواهان الحاق به بریکس هستند.

تلاش مصر برای تقویت روابط با روسیه به رغم تلاش‌های جهانی آمریکا برای منزوی کردن روسیه انجام شده است. اخیرا رسانه‌ها خبر دادند که قاهره درخواست واشنگتن برای بستن حریم هوایی مصر به روی هواپیما‌های روسیه را رد کرد.

دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات سعی کرده‌اند از طریق بازی کردن با کارت «کمک‎های نظامی سالیانه آمریکا به مصر»، قاهره با به دور شدن از مسکو سوق دهند.

تحرکات عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر در حفظ روابط با روسیه و تلاش برای عضویت در نهاد‌ها و سازمان‌های غیر غربی سبب شده که برخی تحلیلگران مسائل روابط بین‌الملل این اقدامات را رویگردانی مصر از غرب ارزیابی کنند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از حضور در نشست بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی از حمایت ۵ کشور عضو بریکس از عضویت ایران در این گروه خبر داد و گفت: منتظریم سازوکاری که برای پذیرش عضو جدید مورد توافق است را در آینده نزدیک به ما اعلام کنند.

امیرعبداللهیان افزود: اعضای اصلی بریکس بسیار علاقه‌مند هستند علاوه بر مناسبات دوجانبه، در چارچوب ائتلاف جدید تحت عنوان بریکس و یا شانگ‌های که برخی از آن‌ها عضو شانگ‌های هستند، بتوانیم روابط اقتصادی و تجاری نیرومندتری را داشته باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار