کد خبر: 1160223
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
در گفت‌وگوی «جوان» با رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران مطرح شد
در‌حالی‌که ۱۰ سال پیش کسی در ایران فکر نمی‌کرد که می‌شود پویانمایی‌های سینمایی باکیفیت ساخت، امروز انیماتور‌های ایرانی آنقدر خوب هستند که سفارش‌های خارجی دریافت کنند، اما سؤال اینجاست که آیا تولید کار‌های سفارشی برای خارج از کشور به سود انیمیشن ایران است؟
محمدصادق عابدینی

امیر سحرخیر، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران در گفتگو با «جوان» می‌گوید: «واقعیت اینجاست که دو عامل برای همکاری انیماتور‌های ایرانی با خارجی‌ها وجود دارد؛ ابتدا کیفیت بالای کار بچه‌های ایرانی است که توانسته‌اند با پروژه‌های خارجی همکاری کنند. دلیل دوم نیز مسئله دستمزد است. با توجه به تفاوت قیمت ارز، انیماتور‌ها ترجیح می‌دهند به جای تولید انیمیشن برای داخل از خارج از کشور کار قبول کنند تا دستمزد بیشتری بگیرند.»
سحرخیر در پاسخ به این سؤال که آیا تولید کار‌های سفارشی برای خارج از کشور باعث ایجاد مانع برای تولیدات داخلی نمی‌شود، عنوان می‌کند: «بله، مواردی وجود داشته که برای تولید یک کار داخلی با کمبود نیروی تولید مواجه شده‌اند، چون جذابیت دستمزد‌های خارجی بیشتر است و به لحاظ مالی تولید یک کار با سفارش خارجی به مراتب سود بیشتری برای انیماتور دارد.»
وی در خصوص مهاجرت انیماتور‌های ایرانی به خارج از کشور می‌گوید: «این موضوعی ناراحت‌کننده است و متأسفانه وجود دارد. ما شاهد رفتن نیرو‌های بااستعداد انیمیشن از ایران هستیم و اغلب آن‌ها پس از رفتن از کشور در پروژه‌های مهم انیمیشن مشغول می‌شوند.»
سحرخیز درباره معایب همکاری با پروژه‌های خارجی توضیح می‌دهد: «البته این کار مشکلات خود را نیز دارد، مثلاً دستمزدی که پرداخت می‌شود بعضاً کمتر از دستمزد استاندارد کار است یا اینکه با مشکلات حقوقی در پرداخت دستمزد مواجه می‌شوند و ممکن است طرف خارجی با سوءاستفاده از تحریم‌ها و محدودیت‌های ما از پرداخت تعهدات خود شانه خالی کند.»
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران در پاسخ به این سؤال که آیا این انجمن صنفی می‌تواند در زمان بروز اختلاف میان انیماتور ایرانی و سفارش‌دهنده خارجی از حقوق طرف ایرانی حمایت کند، می‌گوید: «اختیارات انجمن صنفی محدود به فعالیت‌های داخلی است و ما امکان ورود به این بحث را نداریم. البته خود انیماتور‌ها راه‌های تعامل با سفارش‌دهنده را پیدا می‌کنند و اینکه حق آن‌ها خورده شود، موضوع متداولی نیست.»
وی می‌افزاید: «در بحث تولیدات مشترک انیمیشن با طرف‌های خارجی می‌توان از طریق تفاهمنامه‌هایی که سازمان سینمایی منعقد کرده، اقدام کرد تا مشکلی پیش نیاید.»
سحرخیر تأکید می‌کند: «کیفیت کار انیماتور‌های ایرانی باعث شده آن‌ها در جهان شناخته شوند و انیمیشن ایران به عنوان جایی که استعداد خوبی دارد، معرفی شود. اکنون طرف‌های خارجی به خوبی می‌دانند که انیماتور‌های ایرانی کار‌هایی در سطح جهانی تولید می‌کنند.»
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این ارتقای کیفی می‌تواند باعث تولید آثاری بر مبنای استاندارد‌های جهانی در ایران شود، می‌گوید: «ما باید مسیری را که انیمیشن ایران طی کرده است، ببینیم. حدود ۱۰ سال پیش هیچ کس فکر نمی‌کرد که می‌توان انیمیشن‌های سینمایی در ایران ساخت، اما اکنون شاهد اکران چند فیلم انیمیشن در سال هستیم. مسیر انیمیشن تلویزیونی نیز در سال‌های گذشته با آنچه امروز هست، به‌طور کامل متفاوت است و در سال‌های قبل چنین کیفیتی را در کار‌ها نمی‌دیدیم.»
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران در واکنش به طرح موضوع ساخت انیمیشن با کیفیت کار‌های کمپانی‌هایی مثل پیکسار در ایران توضیح می‌دهد: «مقایسه کار تولید انیمیشن در ایران با آنچه کمپانی‌هایی مانند پیکسار تولید می‌کنند کار اشتباهی است و لزومی ندارد که خودمان را با آن سطح از کیفیت مقایسه کنیم، زیرا آن‌ها از نظر سطح امکانات و زیرساخت‌ها با ما قابل قیاس نیستند، اما اکنون کار‌های ایرانی در سطح کار‌های اروپایی است و بعید نیست در یکی، دو سال آینده بتوانیم سطح تولیدات انیمیشن ایران را بیش از این ارتقا دهیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار