کد خبر: 1157206
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۵
پرونده‌ای پر از کتاب‌های خواندنی  به بهانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
نمایشگاه کتاب تهران موسمی برای گشت و گذار و صحبت از دنیای شیرین و لذت‌بخش کتاب‌هاست؛ این روز‌ها بیشتر از هر زمانی فرصتی است تا کتاب‌های خوبی را که خوانده‌ایم و دیده‌ایم با یکدیگر به اشتراک بگذاریم. دنیای کتاب‌ها آنقدر شلوغ شده که حالا بدون اینگونه راهنمایی‌ها انتخاب کتاب دلخواه و دستیابی به بهترین‌ها سخت شده است. در پرونده حاضر نیز تلاش داشته‌ایم تا نه الزاماً بهترین‌ها را بلکه کمتر دیده شده‌ها را که ممکن است از چشمان اهالی کتاب دور مانده باشند، مرور کنیم. در هر حوزه چند کتاب که ممکن است چندان هم تازه نباشند، معرفی شده و چند خطی نیز در باب معرفی آنان آورده‌ایم تا شناخت اولیه‌ای حاصل آید و انتخاب را راحت‌تر کند. هر چند که قیمت‌های بالا، دست کتاب دوستان را محدود کرده، اما می‌دانیم که کتاب دوستان باز هم دست از یاران مهربان نمی‌کشند. 
محمدصادق عبداللهی
رمان و ادبیات داستانی
خانواده تیبو
خانواده تیبو رمانی چهار جلدی نوشته روژه مارتن دوگار، نویسنده فرانسوی است که با ترجمه خوب «ابوالحسن نجفی» از سوی انتشارات نیلوفر به فارسی بازگرداننده شده است. در طی ماجرا‌های این رمان که به وقایع یک خانواده فرهیخته فرانسوی مربوط است و هرکدام از اعضای خانواده با ویژگی‌های منحصر به فرد راه خود را می‌جویند، به وقایع اروپا در سال‌های ابتدایی قرن بیستم و سال‌های آغاز جنگ جهانی اول پرداخته می‌شود. همچنین رمان نکات ارزنده‌ای درباب تفاوت‌های کاتولیک‌ها با پروتستان‌ها در وجوه مختلف من جمله آموزش و تربیت دارد. 
 
ریشه‌ها
الکس هیلی، نویسنده امریکایی در «ریشه‌ها» قصه حقیقی زندگی نیاکانش را به تصویر می‌کشد. داستانی پر رنج از ظلم سفیدپوستان به سیاه‌پوستان در دوران بردگی. کتاب از قبایل آفریقا آغاز می‌شود و روایتی مردم‌شناسانه، اما داستانی و جذاب از رسوم سیاهپوستان دارد. با فرارسیدن سفیدپوستان زندگی تغییر می‌کند و زجر‌ها و سفر‌ها و کار اجباری آغاز می‌شود و صحنه‌هایی از وجوه مختلف زندگی سیاهپوستان از کار تا تفریح، در دوران بردگی و سپس انقلاب سیاهپوستان روایت می‌شود. «ریشه‌ها» به همت نشر امیرکبیر و با ترجمه علیرضا فرهمند منتشر شده است. 
 
حاج آخوند
سیدعطاالله مهاجرانی در «حاج آخوند» به روایت خاطراتی خواندنی از روحانی روستایشان، حاج شیخ محمود رضا امانی پرداخته است. حاج آخوند نکته سنجانه به اهالی روستا درس دین، اخلاق و زندگی می‌دهد و حالا این کتاب ما را نیز پای درس حاج آخوند می‌نشاند. تسلط حاج آخوند بر ادبیات نیز موجب شده که کتاب دارای نکاتی شیرین پیرامون شاهنامه، خیام و حافظ باشد که کتاب را برای مشتاقان ادبیات نیز جذاب کرده است. این کتاب از سوی انتشارات امید ایرانیان به چاپ رسیده و بار‌ها تجدید چاپ شده است. 
 
مرد رؤیا‌ها
مرد رؤیا‌ها در قالب فیلمنامه بخش‌هایی کمتر دیده شده و شاید هم دیده نشده است، اما زندگی شهید چمران را پیش روی ما می‌گذارد. این کتاب که جان خود را مدیون «شهید چمران» و شور خود را مدیون قلم بی‌نظیر «سید مهدی شجاعی» است قدم به قدم ما را با زندگی پر فراز و نشیب شهید در امریکا و بعد‌ها در مصر، فلسطین و لبنان دوران آشنایش با امام موسی صدر و ریشه‌های کشمکش‌های خانوادگی‌اش و خاطرات تلاش‌های نوجوانی‌اش آشنا می‌کند؛ کتاب از سوی نشر نیستان راهی بازار شده است. 
 
قلندر و قلعه
قلندر و قلعه داستانی خواندنی براساس زندگی شیخ شهاب‌الدین سهروردی است که به قلم سیدیحیی یثربی و از سوی انتشارات قو منتشر شده است. داستان از کودکی سهروردی آغاز می‌شود و با بر دار شدنش به پایان می‌رسد. نویسنده کوشیده است همراه با داستان، عقاید، اندیشه‌ها، فلسفه و عرفان وی را با زبانی ساده و به دور از پپیچیدگی بیان کند. کتاب دربردارنده حوادث زندگی سهروردی و به ویژه حسادت‌ها به او و مصائب زندگی‌اش است. خواندن این کتاب ارزشمند می‌تواند برای علاقه‌مندان به فلسفه و عرفان جذاب باشد. 
 
 
ویلون زن روی پل
«ویولون زن روی پل» روایت سفر خسرو باباخانی از ظلمات ۳۰سال اعتیاد به روشنایی ترک است که از سوی انتشارات جام‌جم منتشر شده و کتاب از جایی آغاز می‌شود که نویسنده دست به خودکشی می‌زند و پس از نجات، تجاربش از اعتیاد، خرید مواد و افتادن به دست مأموران را برای روانپزشک روایت می‌کند. او که بار‌ها اقدام به ترک کرده از مصائب ترک و کلاه‌هایی می‌گوید که در مراکز خصوصی و دولتی بر سر معتادان می‌رود. کتاب، قصه‌هایی از سایر معتادان و کارتن خواب‌ها نیز در دل خود دارد. 
 
نفرین زمین
«نفرین زمین» از خواندنی‌ترین و شاید مهم‌ترین آثار جلال آل‌احمد است که در قالب رمان به تأثیر تکنولوژی بر جوامع و نزاع سنت و مدرنیته می‌پردازد. در این رمان معلمی به روستایی دور افتاده مأمور شده است و حالا آقا معلم در یادداشت‌های روزانه خود ما را از نزدیک در جریان تأثیر ورود تکنولوژی‌هایی همچون تراکتور و آسیاب برقی بر سبک‌زندگی مردم روستا و جهان‌بینی آن‌ها می‌گذارد. آل‌احمد این اثر ارزشمند را در سال ۱۳۴۶ به رشته تحریر درآورده است تا نسبت به تجدد و تأثیرات فرهنگی آن هشدار دهد. 
 
شماس شامی
کتاب شماس شامی روایتی نو از واقعه عاشوراست که به قلم مجید قیصری از سوی نشر افق منتشر شده است. در پشت جلد کتاب آمده است: «داستان اگر اجازه ندارد تاریخ را تحریف کند، اما این توان و ظرفیت را داراست که تاریخ را از زاویه‌ای نو به روایت بنشیند.» با این رویکرد نویسنده به روایت تحولات شهر شام در زمان واقعه عاشورا از زبان شماس، خدمتکار مخصوص جالوت، نماینده روم در شام می‌پردازد. جالوت در ابتدا از حوادث بی‌اطلاع است، اما طی سلسله اتفاقاتی به اصل ماجرا پی می‌برد. 
 
کرشمه خسروانی
کرشمه خسروانی نوشته سیدمهدی شجاعی نمایشنامه‌ای خواندنی در سه پرده است. داستان از آنجا آغاز می‌شود که یزید، در دوران حیات معاویه برای شکار آهو به صحرایی دورتر از شام و نزدیک‌تر به عراق رفته و در آنجا زن و مردی را می‌بیند و دل به زن که همسر والی عراق است، می‌بندد. یزید می‌خواهد به هر نیرنگی زن را تصاحب کند و معاویه برای خشنودی دل پسرش دسیسه می‌چیند. این نمایشنامه شما را شگفت‌زده خواهد کرد. کتاب از سوی انتشارات نیستان راهی بازار نشر شده است. 
 
رمان نوجوان
چشم عقاب
تاریخ سرزمین الموت و قلعه‌های رازآلودش، از جمله نقاط تاریخ ایرانمان است که به رغم ظرفیت‌های داستانی و سینمایی کمتر بدان پرداخت شده است. اثر خواندنی «چشم عقاب» با قلم جذاب محسن هجری، از جمله محدود آثاری است که بازه‌ای کوتاه از حمله مغول‌ها به ایران و فتح قلعه‌های الموت و میمون دژ را در قالب طرح رمان نوجوان روایت می‌کند. در خلال داستان به ظرافت، دو گفتمان غالب بر ایرانیان در حمله مغول شکافته شده است. این اثر به همت «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» منتشر شده است. 
 
ماتی خان
رمان ماتی‌خان از بخش‌های کمتر روایت شده تاریخ کشورمان است که با قلم عبدالرحمن اونق بسیار شیوا و جذاب روایت شده است. داستان قوم عشایرنشین ترکمن در دوران شاهی رضاخان پهلوی که نیرو‌های پاسگاه برای زندگی روزمره‌شان دردسرآفرین شده‌اند و حالا ماتی خان به عنوان بزرگ قوم به دنبال راهی در میان افراط و تفریط‌هاست تا قومش را از تنگنا‌ها خارج سازد. زیبایی‌های داستان با توصیفات مردم‌شناختی نویسنده از زندگانی روزمره مردمان ترکمن و رسوم آنان دو چندان شده است. کتاب به همت انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. 
 
میگل
میگل، دنیایی پر از شیرینی‌های دنیای کودکی است. روز‌هایی که دوستداری ادای آدم بزرگ‌ها را در بیاوری. میگل، نام پسر ۱۲ ساله خانواده‌ای گله‌دار در نیومکزیکو است که نه می‌خواهد مثل برادر کوچکش «پدرو» به هر آنچه دارد قانع باشد و نه توان دارد تا همچون برادر بزرگش «گابریل» هرآنچه می‌خواهد به دست آورد. او رؤیایی دارد؛ رؤیای بالا رفتن از کوه‌های «سانگردو کریستو» در جمع مردان خانواده! «میگل» را «جوزف کرامگولد» نوشته و انتشارات «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» با ترجمه «فریدون دولتشاهی» به چاپ رسانده است. 
 
تن تن و سندباد
کتاب «تن‌تن و سندباد» اثری خیالی و استعاری از تقابل دو گروه از شخصیت‌های داستانی به رهبری تن‌تن و سندباد به عنوان نماد‌های فرهنگ غرب و شرق است. این کتاب سال‌ها پس از پایان مجموعه داستان‌های تن‌تن، به قلم «محمد میرکیانی» خلق و از سوی مؤسسه انتشارات قدیانی منتشر شده است. قصه کتاب، داستان تقابل افسانه‌های کهن مشرق زمین و داستان‌های خیالی غرب با زبانی استعاری و در قالب واقع‌گرایانه است. شخصیت‌هایی نظیر سندباد، علی‌بابا و پهلوان پنبه در این کتاب به مصاف قهرمان‌های پوشالی و بزرگنمایی شده غرب می‌روند. 
 
رؤیای نیمه شب
«رؤیای نیمه شب» رمانی خواندنی است که قصه عشق پسری شیعی به دختری اهل سنت در دوران سرکوب شیعیان را روایت می‌کند. هاشم می‌داند که به ریحانه نمی‌رسد، اما دست قضا چیز دیگری خواسته است. روایی و کشش داستان نخواهد گذاشت لحظه‌ای کتاب را بر زمین بگذارید و پایان شگفت‌انگیز داستان شیرینی مطالعه را دو چندان می‌کند. «رؤیای نیمه شب» به قلم مظفر سالاری از سوی انتشارات کتابستان معرفت راهی بازار نشر شده است و خیلی زود جای خود را در میان علاقه‌مندان به این حوزه یافت. 
 
دین و اخلاق
مواعظ
چهار جلدی مواعظ مشروح سلسله مباحث اخلاقی مرحوم آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس (ره) است که تحت اشراف آیت‌الله محمدعلی جاودان پیاده‌سازی و تنظیم شده است. جویندگان راه حق و تشنگان مباحث اخلاقی و عرفانی در هر سطر و برگ از کتاب نکات گهربار فراوانی را در باب معارف الهی، احکام دینی و دستورالعمل‌ها و تذکرات اخلاقی را می‌یابند. با توجه به آنکه متون از سخنرانی‌ها پیاده شده‌اند لحن کلمات دلنشین است. گویا که مرحوم حق شناس (ره) مقابلمان نشسته و با آن لطافت و مهربانی پندمان می‌دهد. 
 
نامه‌ها بر نامه‌ها
«نامه‌ها بر نامه‌ها» اثر ماندنی و گرانقدر از استاد علامه حضرت آیت‌الله العظمی حسن حسن‌زاده آملی (ره) به زبان فارسی است. حضرت علامه (ره) خود در معرفی کتاب نوشته‌اند: «کتاب حاضر طایفه‌ای از منشئات و مراسلات این کمترین، حسن حسن‌زاده آملی است که برای برخی از خواص دوستان و آشنایانم نگاشته‌ام و، چون مفاد اکثر آن‌ها دستور العمل مستفاد از مضامین آیات قرآنی و روایات اهل بیت عصمت و وحی است، شایسته به نام «نامه‌ها برنامه‌ها» شده است.» این کتاب از سوی نشر «الف. لام. میم» در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. 
 
ضیافت حقیقی
کتاب ضیافت حقیقی دربردارنده سلسله سخنرانی‌های آیت‌الله محمد شجاعی (ره) درباره ماه مبارک رمضان و روزه است که در ابتدای دهه ۰۶ ایراد شده اند و پس از پخش از رادیو قرآن و استقبال شنوندگان از سوی انتشارات سروش پیاده‌سازی و تنظیم و در قالب کتاب مذکور منتشر شده است. در این کتاب با رویکردی عرفانی – اخلاقی به مباحثی همچون ظاهر و باطن روزه، روزه‌داری خواص و درک شب‌های قدر پرداخته و تذکراتی در خصوص روزه، تلاوت قرآن و حضور و تضرع در این ماه ارائه شده است. 
 
خداشناسی
این کتاب بخش اول از مجموعه مباحث معارف قرآن علامه مصباح یزدی (ره) است. فصل اول این کتاب با عنوان «شناخت خدا»، به مفهوم‌شناسی و اهمیت شناخت خدا، انواع معرفت و گرایش به خدا اختصاص یافته است. در فصل دوم کتاب با عنوان «توحید» به بیان مفهوم، مراتب و نصاب توحید، اقسام توحید در اصطلاح فیلسوفان و متکلمان پرداخته شده است. در فصل سوم که به «افعال خداوند» اختصاص یافته موضوعاتی از قبیل قلمرو تدبیر الهی، گستره قدرت، مشیت و اراده خداوند، هدف از آفرینش جهان و انسان مورد بحث قرار می‌گیرد. 
 
حکمت‌ها و اندرز‌ها
کتاب حکمت‌ها و اندرزها، مجموعه‌اى است دو جلدى و مشتمل بر مقالاتى از استاد شهید مطهری که در سال‌هاى ۱۳۳۱ تا ۱۳۴۱ هجرى شمسى براى یک برنامه عمومى آشنایى با فرهنگ اسلامى و جهت ایراد به صورت گفتار و خطابه به رشته تحریر در‌آمده و بیشتر مطالب آن پیرامون راه و رسم زندگى و دستورات اسلام در این باب است. مطالعه کتاب حکمت‌ها و اندرزها، در آشنایى با راه و رسم صحیح زندگى و درک صحیح از برخى مفاهیم اسلامى و نیز تهذیب و پالایش نفس تأثیر خواهد داشت و براى عارف و عامى سودمند و فرحزاست. 
 
در محضر علامه طباطبایی (ره)
کتاب حاضر که به کوشش حجت‌الاسلام محمدحسین رخشاد تنظیم و از سوی نشر سما قلم چاپ شده است، شامل مجموعه سؤالاتی است که از سوی مؤلف و جمعی از حوزویان از محضر علامه محمدحسین طباطبایی (ره)، صاحب تفسیر المیزان پرسیده شده است. سؤالات این کتاب در رابطه با موضوعات گوناگون کلامی و فلسفی همانند مباحث خداشناسی، نبوت و امامت، عدل و معاد و همچنین مباحث علوم قرآنی، اخلاق و عرفان و حدیث است. این کتاب می‌تواند منبع خوبی برای رفع بسیاری از سؤالات دینی و اعتقادی باشد. 
 
اسلام وکثرت‌گرایی دینی
کثرت‌گرایی دینی به عنوان یک نظریه جذاب معاصر پرسش‌های چالش‌برانگیزی را پیش روی ما می‌گذارد: پرسش‌هایی درباره حقیقت دینی، نجات و رستگاری، تکلیف ما در برابر خدا و از همه مهم‌تر رویکرد ما به کسانی که دینی غیر از دین ما اختیار کرده‌اند. دکتر محمد (گری) لگنهاوزن در این کتاب به معرفی رویکرد «کثرت‌گرایی دینی غیر فروکاهشی» پرداخته است. این رویکرد بیانگر این نکته است که حقیقت دینی بیرون از قلمرو اسلام نیز وجود دارد. کتاب با ترجمه نرجس جواندل از سوی انتشارات کتاب طه منتشر شده است. 
 
حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)
کتاب «حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)» اثر حجت‌الاسلام رسول جعفریان، به بررسى زندگانى امامان شیعه و تحلیل جنبه‌هاى فکرى و سیاسى حیات آنان پرداخته است. مطالب کتاب در ۲۱ بخش، تنظیم یافته، به‌گونه‌اى که هر بخش، به یکى از ائمه (ع) اختصاص دارد. نویسنده در هر بخش، ابتدا اطلاعاتى درباره نحوه ولادت و شخصیت امامان (ع) ارائه کرده و ضمن اشاره به برجسته‌ترین ویژگى هر یک از معصومین (ع)، به بررسی زندگانی فکری و سیاسی حیات امامان شیعه پرداخته است. 
 
ایثار و شهادت
 تنها گریه‌کن
«تن‌ها گریه‌کن» روایت زندگی مجاهدانه، عاشقانه و سرسختانه خانم اشرف سادات منتظری مادر شهید محمد معماریان است که به قلم اکرم اسلامی نگاشته شده است. این کتاب روایت فداکاری‌ها و ایثار زنی قهرمان در دوران پرتلاطم انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی است. زندگانی و کنش او نمادی از همبستگی ملت ایران در آن ایام است. از سوی دیگر کتاب مصداقی از رشادت‌ها و کنش‌های زنانه در آن ایام و در پشت جبهه‌هاست که کمتر روایت شده و از آن جز کلیاتی مطلع نیستیم. 
 
دختری با روسری آبی
کتاب «دختری با روسری آبی» شامل خاطرات شهیده نسرین افضل است که به کوشش فریبا طالش‌پور و با سرپرستی رحیم مخدومی از سوی نشر فاتحان منتشر شده است. طالش‌پور در این کتاب در قالب مصاحبه و بیان خاطرات برخی از آشنایان و دوستان شهیده افضل سعی در به تصویرکشیدن نمایی از زندگی وی از دوران نوجوانی تا زمان شهادت وی داشته است. این کتاب از محدود کتاب‌هایی است که به رشادت زنان در خط مقدم جبهه اشاره دارد و مجاهدت‌های آنان را به تصویر می‌کشد. 
 
حکایت زمستان
«حکایت زمستان» روایتی متفاوت از صفحه ماندگار دیوان افتخارآمیز دفاع مقدس است. روایت مقاومت‌ها و مظلومیت‌های اسرای ایرانی در زندان‌های بعثی‌ها و منافقین که از زبان آزاده سرفراز عباس حسین مردی و با قلم شیرین و شیوای سعید عاکف بیان شده است. «حکایت زمستان» راوی شجاعت و ایمان رزمندگان دلیری است که تا آخرین نفس مقاومت کردند. داستان رشادت‌ها و پایداری‌های رزمندگان، شرایط عجیب و حیرت‌انگیز اردوگاه‌های عراقی، فضای روحی و روانی دشوار دوران اسارت و شکنجه‌هایی که گرچه تصورش برای انسان مشکل می‌باشد، اما حقایقی ثبت شده بر جریده تاریخ است. 
 
همسفر آتش و برف
رمان مستند «همسفر آتش و برف» که به قلم فرهاد خضری نگاشته شده، مجموعه خاطرات تلخ و شیرین خانم فرحناز رسولی از بیش از ۲۵ سال زندگی مشترک با شهید قهاری است. گفتنی است این رمان از سوی انتشارات روایت فتح منتشر شده است و اولین گام در مسیر آمیختگی «رمان» و «مستند» می‌باشد. زندگی پرفراز و نشیب سردار شهید سعید قهاری با همسر فداکارش، چنان عاشقانه و دلداده رقم خورده است که می‌توان بی‌اغراق آن را به مثابه الگوی درخشان و ممتاز برای نسل جوان قلمداد کرد. 
 
علم و توسعه فردی
هوش مصنوعی و آینده بشریت
کتاب حاضر برای عموم مردم و به زبان غیر‌فنی نوشته شده است. مشخصه اصلی کتاب در تیم نویسندگان آن است؛ هنری کیسینجر وزیر امورخارجه سابق امریکا، اریک اشمیت کارآفرین و استاد اقتصاد که برای مدت طولانی با خزانه‌داری امریکا همکاری کرده و دانیل هوتن لوکر استاد پردازش رایانه‌ای و رئیس کالج شورازن دانشگاه MIT. این گروه نویسنده در تلاش بوده‌اند آینده هوش مصنوعی را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهند. کتاب با ترجمه رحمن قهرمانپور از سوی انتشار روزنه به چاپ رسیده است. 
 
وراجی
ما در بسیاری از اوقات روز در حال حرف‌زدن با خودمان هستیم. پژوهش‌ها نشان داده‌اند این گفتگو‌های درونی با خودمان آنقدر زیاد است که گویی در دقیقه ۴ هزار کلمه به زبان می‌آوریم. نویسنده کتاب وراجی، ایتن کراس معتقد است این مکالمات شیوه زندگی شخصی ما و روابط‌مان با دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهند و اگر نتوانیم آن‌ها را مهار کنیم، ذهنی آشفته خواهیم داشت. او در این کتاب نشخوار‌های ذهنی و راه‌های مهار آن‌ها را بررسی کرده است. این کتاب از سوی انتشارات ترجمان علوم انسانی و با ترجمه نسیم حسینی منتشر شده است. 
 
 
آشتی با یار مهربان
در ستایش ریاضیات
ریاضیات برای عمده دانش‌آموزان درسی مشکل بوده که تا بتوانند از گیر آن فرار می‌کنند. بزرگ‌تر هم که می‌شوند از ریاضی به همان جمع و تفریق بسنده کرده و آموختن بیش از آن را به سخره می‌گیرند تا جایی که می‌توان ادعا کرد جامعه ایرانی در قهری دائمی با ریاضیات به سر می‌برد. بخش زیادی از این مسئله که موجبات عقب‌ماندگی را نیز فراهم می‌سازد، آن است که ما هیچ‌گاه به این علم به چشم ریاضی به ما هو ریاضی ننگریسته‌ایم. کتاب «در ستایش ریاضی» یکی از معدود منابع ترجمه شده در این زمینه است که بسیار خودمانی و عامیانه به ریاضیات فراتر از فرمول‌های رایج پرداخته است. در این کتاب مصاحبه ژیل حائری با آلن بدیو را می‌خوانیم و این فیلسوف برایمان از لذت‌های ریاضی و حضور آن در گوشه گوشه زندگی می‌گوید. 
 
پروژه پدری
تا بوده و بوده همیشه مادران تجربیاتشان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاشتند و از روز‌های تلخ و شیرین مادری روایت می‌کردند، اما کمتر پیش آمده که پدران نیز از پدری بگویند و حس و حالشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. حالا جمعی از پدران که قادر بودند پدری را با قلم بر صفحات کاغذ بنشانند از روز‌های پدر شدن
و پدری کردن گفته‌اند.
 این نوشتار‌ها می‌تواند تلاشی برای تقویت هویت پدری در ایران و تبدیل پدرسالاری به پدرانگی باشد. 
 
آینده نزدیک
کتاب آینده نزدیک تحلیل ۱۲ روندی است که آینده را متحول خواهد کرد. این کتاب پیش‌بینی آینده نیست، بلکه تبیین ۱۲ ریلی است که آینده سوار بر آن جلو خواهد رفت و همه چیز را تغییر خواهد داد. نویسنده آنطور که در مقدمه اشاره کرده، معتقد است این امواج نیرومند ۳۰ سال گذشته را شکل داده‌اند و در ۳۰سال آینده نیز گسترش یافته و نیرومندتر خواهند شد. برخی از مواردی که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده عبارتند از: «هوشمندسازی»، «اشتراک‌گذاری»، «فیلتر کردن»، «پیگیری کردن»، «پرسشگری» و «آغاز کردن.» 
 
پدر بودن و فلسفه
کتاب «پدربودن و فلسفه» شامل تأملاتی فلسفی، جامعه‌شناختی و روانشناختی درباره وضعیت «پدر بودن» است که بدون نیاز به هیچ پیش‌زمینه فلسفی‌ای مخاطب را به بازاندیشی درباره مفهوم و وضعیت پدر بودن و زیست و روابط ناشی از آن وامی‌دارد تا از خلال این تأملات به دقت بیشتر و تأمل عمیق‌تر در ایفای نقش پدری برسد. کتاب «پدر بودن و فلسفه» اثر لون اس. نیس و مایکل دابلیو. آستن است که با ترجمه «محمد شکری» و از سوی انتشارات نگارستان منتشر و راهی باز نشر شده است. 
 
مغالطات
برخی به عمد یا غیرعمدی، به‌گونه‌ای استدلال می‌آورند که در ظاهر صحیح است، اما معنا و محتوایی بسیار خطاآلود و مغلطه‌آمیز دارد. پیامد ناگوار این خطا‌ها و مغلطه‌ها کم نیست؛ بنابراین شناخت آن‌ها برای هر انسانی ضروری است. کتاب «مغالطات» اثر دکتر علی‌اصغر خندان با قلمی روان و دسته‌بندی جالب، انواع مغالطات را به‌گونه‌ای بیان کرده که از دانش‌آموزان دبیرستانی تا سطح بالاتر، به روشنی آن را می‌فهمند و برای آن‌ها کاربرد دارد. این اثر از سوی نشر «بوستان کتاب» و در هفت فصل منتشر شده است. 
 
سیاست
دریغ است ایران که ویران شود
دغدغه پروفسور فرامرز رفیع‌پور در کتاب حاضر کنکاش و کشف شبکه بسیار وسیع و پیچیده مسائل ویران‌کننده ایران است. او وضعیت کنونی کشور را همچون بیماری می‌بیند که نیاز به جراحی و چشیدن تلخی دارو دارد. از همین رو با بینشی جامعه‌شناختی و با بهره‌‎گیری از مدلی تحلیلی در صفحه به صفحه کتاب به جراحی و واکاوی بحران‌ها و مشکلات جامعه ایرانی می‌پردازد و در هر مورد ضمن بررسی مسائل به ناکارآمدی‌ها، نقشه‌های چندگانه دشمن و الزامات مقابله و مواجهه با آن‌ها می‌پردازد. کتاب به همت انتشارات «شرکت سهامی انتشار» منتشر شده است. 
 
جریان‌شناسی فکری و فرهنگی ایران معاصر
در دو جلد «جریان‌شناسی فکری ایران معاصر» و «جریان‌شناسی ضدفرهنگ‌ها» که به کوشش حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه پدیده آمده است، می‌توان با اصلی‌ترین جریانات فکری و فرهنگی ایران معاصر آشنا شد و سرشناس‌ترین افراد هر جریان را شناخت. این کتاب دو جلدی برای نخستین بار در سال ۱۳۹۰ و به همت مؤسسه فرهنگی حکمت نوین اسلامی به چاپ رسیده و طبیعتاً تا به امروز نیازمند اصلاحات و تکمیل است، اما با وجود نواقص همچنان از ارزشمندترین کتاب‌ها در حوزه جریان‌شناسی فکری - فرهنگی به حساب می‌آید. 
 
تضاد شرق و غرب
انقلاب اسلامی خواست راهی را سوای نظم مسلط جهانی در پیش گیرد و از سویی جز با چند کشور معدود به دنبال گسترش ارتباطات جهانی خود باشد، اما در این مسیر با کشور‌هایی مواجه شد که خود یا از سردمداران یا صاحب منفعتان نظم مسلط هستند، با این حال روش و میزان این ارتباط چگونه باید باشد؟ این سؤالی است که پروفسور فرامرز رفیع‌پور در کتاب حاضر با واکاوی تاریخ شکل‌گیری کشور‌های محل مطالعه و بررسی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنان در پی آن است. کتاب «تضاد غرب و شرق؛ ایران و کشور‌های غربی» از سوی شرکت سهامی انتشار منتشر شده است. 
 
دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند
ماهنامه واشنگتن خواندن «دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند» اثر «استیون لویستکی» و «دانیل زیبلات» را موجب ایجاد نگرانی دانسته است. این نگرانی از آنجاست که نویسندگان با تحلیل روی کارآمدن رهبران پوپولیستی، چون هیتلر، موسولینی و ترامپ که دموکراسی را در کشور خود نابود ساختند، سعی دارند اشتباهاتی که ناخواسته مسیر به قدرت رسیدن پوپولیست‌ها را هموار کردند، روشن نمایند و وقتی ما این اشتباهات را شناختیم، متوجه می‌شویم که در حال تکرار بسیاری از خطا‌های تاریخ هستیم. این کتاب با ترجمه سیامک دل‌آرا و اعظم ورشوچی‌فرد توسط بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است. 
 
ایرانی‌ها چه رؤیایی در سر دارند؟
میشل فوکو، متفکر فرانسوی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی طی دو سفر به ایران آمد و مشاهدات خود را درباره وضعیت ایران در قالب یادداشت‌هایی با این عناوین منتشر کرد: «ارتش: وقتی زمین می‌لرزد»، «شاه ۱۰۰ سال دیر آمده است»، «تهران: دین بر ضد شاه»، «ایرانی‌ها چه رؤیایی در سر دارند؟»، «شورش با دست خالی»، «آزمون مخالفان»، «شورش ایران روی نوار ضبط صوت پخش می‌شود» و «رهبر اسطوره‌ای شورش ایران.» کتاب «ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند؟» در بردارنده مقالات فوکو است که با ترجمه حسین معصومی همدانی از سوی انتشارات هرمس به چاپ رسیده است.
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار