کد خبر: 1156514
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶

بازداشت عمران‌خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان منجر به آشوب و هرج و مرجی گسترده شد. هواداران عمران‌خان در شهر‌های مختلف، به مراکز مهم نظامی و دولتی حمله کردند و با نیرو‌های امنیتی درگیر شدند که در اثر آن دست‌کم دو نفر کشته و هزاران نفر دستگیر شدند. شبکه «Dawn» گزارش داد که حکم بازداشت عمران‌خان به مدت هشت روز صادر شده است.
دادگاهی در اسلام‌آباد روز سه شنبه با طرح ادعا علیه عمران‌خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان که سال ۲۰۲۲ با حکم دادگاه عالی برکنار شد، او را به فروش غیرقانونی هدایای دولتی در دوران تصدی این سمت، متهم کرد. دادگاه اسلام‌آباد عمران‌خان را متهم کرده که در دوران نخست‌وزیری‌اش بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، هدایای دولتی را به طور غیرقانونی فروخته است. نیرو‌های اداره مبارزه با فساد پاکستان (NAB) روز سه شنبه عمران‌خان ۷۰ساله را بازداشت کردند. ویدئویی که شبکه‌های تلویزیونی پاکستان منتشر کردند، عمران‌خان را در حالی نشان می‌دهد که ده‌ها نیروی امنیتی او را احاطه کرده‌اند و او را به داخل یک خودرو زرهی در داخل ساختمان دادگاه عالی اسلام‌آباد هل می‌دهند. او دیروز پس از اولین جلسه رسیدگی برای بازجویی به مدت هشت روز به نیرو‌های امنیتی تحویل داده شد.
شهر‌های مختلف پاکستان از روز سه شنبه که او بازداشت شده، با آشوب گسترده هواداران او در شهر‌های مختلف روبه‌رو است. در اسلام‌آباد، هواداران عمران‌خان ساختمان رادیو دولتی پاکستان را آتش زدند و برخی جاده‌ها را در نزدیکی اسلام‌آباد بستند. اداره پلیس اسلام آباد اعلام کرد که در اعتراضات پنج مأمور پلیس زخمی شده و بیش از هزار معترض بازداشت شدند. در شهرک مینوالی هواداران او به یک پایگاه نظامی حمله کردند. در راولپندی جایی که مقر فرماندهی ارتش قرار دارد، مراکز دولتی و نظامی مورد حمله قرار گرفت و هواداران خشمگین عمران‌خان، منازل برخی از افسران ارتش را تخریب کردند. یک هواپیمای ارتش هم در جریان این ناآرامی‌ها به آتش کشیده شد. در کراچی میان نیرو‌های امنیتی و هواداران حزب تحریک انصاف پاکستان درگیری رخ داده و علی زیدی، یک مقام ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان در این شهر بازداشت شد. همچنین در شبکه‌های اجتماعی متعلق به حزب تحریک انصاف تصاویری از حمله معترضان به اقامتگاه فرماند‌هان نظامی در شهر‌های پیشاور و لاهور منتشر شده است. درگیری‌ها میان معترضان و نیرو‌های پلیس در دو ایالت پنجاب و خیبرپختونخوا باعث شد دولت‌های ایالتی دستور استقرار نیرو‌های ارتش را در این دو استان برای کنترل اوضاع صادر کنند. در اثر آشوب‌ها، تا عصر دیروز دست‌کم دو نفر کشته و هزاران نفر دیگر نیز بازداشت شدند. سرویس‌های اینترنت همراه در پاکستان بسته شدند. توئیتر، یوتیوب و فیس‌بوک نیز در این کشور مختل شدند. بر اساس گزارش یوروزنیوز، مریم اورنگزیب، وزیر اطلاع‌رسانی، روز چهار شنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که اعتراض واکنش عمومی به دستگیری عمران‌خان نبوده بلکه اقدامی برنامه‌ریزی شده از سوی حزب حامی او برای اخلال در نظم عمومی بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار