کد خبر: 1149112
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
در شرایطی که بورس تهران این روزها یکی از بالاترین رشدهای هفتگی خود را در آغاز سال جدید ثبت کرده است در معاملات امروز توانست بعد از حدود ۳۱ ماه سقف تاریخی خود در محدوده دو میلیون و ۱۰۳ هزار واحد را بشکند و برای اولین بار به دو میلیون و ۱۱۹ هزار واحد رسید. با توجه به اینکه بازار سرمایه در سال گذشته رشد آنچنانی نداشت به نظر می رسد بازار در حال جبران مافات سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است. تحلیلگران بورسی، ارزندگی قیمتها را عامل مهم این مساله می دانند. رشد امروز بورس در شرایطی است که نرخ دلار در روزهای اخیر روندی کاهشی گرفته و امروز نیز نسبت به معاملات روز گذشته دو هزار تومان دیگر کاهش یافت.
نرگس گودرزی

اختصاصی جوان آنلاین: بعد از ساعت ۱۲ امروز مجددا تقاضا بر عرضه چربید و نمادها رشد قیمتی کردند.  شاخص کل بورس امروز توانست با ۲۹ هزار و ۱۵۹ واحد افزایش تا رقم دو میلیون و ۱۱۹ هزار واحد صعود کند. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۷۰۲۰ واحد صعود کرد و با ۱.۱۱ درصد رشد نسبت به روز گذشته رقم ۶۳۷ هزار و ۷۴۴ واحد را ثبت کرد. در این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۱۱۷ هزار و ۷۹۵ میلیارد ریال انجام شد.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه و فولاد مبارکه اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

شاخص کل فرابورس نیز با ۲۸۵ واحد افزایش تا رقم ۲۵ هزار و ۸۶۴ واحد صعود کرد. در این بازار ۵۷۵ هزار معامله انجام شد که ۵۹۷ هزار و ۳۳۵ میلیارد ریال ارزش داشت. پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان و بیمه پاسارگاد نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند. بیشترین ورود پول حقیقی طی معاملات امروز به گروه‌های مخابرات و شیمیایی و بیشترین خروج پول حقیقی نیز صندوق‌ها و گروه نفتی بود.

جبران مافات

هاتف سیدپور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با جوان آنلاین عمده ترین دلیل رشد اخیر بازار سرمایه را ارزندگی قیمت ها دانست.

 وی افزود: بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی عقب ماندگی دارد و این رشد به نوعی جبران مافات است.

مهدی رضایی، از دیگر کارشناسان بازار سرمایه نیز درباره برخی ابهامات نسبت به این رشد و نگرانی از تکرار ماجرای رشد بورس در سال ۹۹ گفت: این رشد شباهتی به رشد ۹۹ ندارد و عمده دلیل آن رشد به عقب ماندگی از سایر بازارها باز می گردد.

وی افزود: با توجه به رشد قیمتها در بازار مسکن، خودرو و طلا و ارز و اشباع قیمتی بازارها، بازار سرمایه حباب نداشته و از این بابت برای سرمایه گذاری جذاب به نظر می رسد.

دورنمای مثبت قیمت‌های جهانی

محمد خبری‌زاد،  تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت:  بر فرض اینکه قیمت دلار در همین کانال باقی بماند، دورنمای قیمت‌های جهانی آنقدر مثبت هست که بتوانیم بگوییم بازار سرمایه به روند رو به رشد خود ادامه دهد.

وی افزود:  در این میان تنها ممکن است گاهی با اصلاحاتی مواجه شود. من احساس می‌کنم امسال سالی است که کلیت بازار روی نمادهای بنیادی از  تورم پیشی خواهد گرفت و افرادی که امسال روی بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کردند، بتوانند سرانجام بازدهی دلاری کسب کنند.

هنر شناسایی سهام های ارزشمند

همچنین بهنام صمدی، از فعالان حوزه بورس نیز درباره رشد شاخص گفت: تعداد زیادی از نمادها از سقف سال ۹۹ عبور کردند و تعداد زیادی دیگه همچنان فاصله معناداری با قیمت‌های سقف خودشان دارند. وی با تاکید بر اینکه نباید درگیر کلیشه شاخص کل شد تصریح کرد: مسیر سهم‌ها همانند هم نیستند و سرمایه گذاران باید این  مساله را لحاظ  کنند.

به نظر می رسد این اظهارات درباره تعدادی از شرکتها که هنوز نسبت به سقف تاریخی خود در سال ۹۹   بازدهی منفی دارند اشاره دارد.  بر اساس گزارش ها کماکان ۵۰۰ شرکت نسبت به سقف تاریخی خود در سال ۱۳۹۹ بازدهی منفی داشته اند و ۲۵۰ شرکت هم بیش از ۵۰  درصد افت کرده اند.

ظرفیت بالای بورس نسبت به بازارهای موازی

با این حال آنچه مورد تاکید کارشناسان است ظرفیت بالای بورس و ارزندگی قیمتها در این بازار است. به گفته آنها با توجه به رشد حبابی بازار ها احتمال تخلیه قیمت ها وجود دارد اما بورس از این مساله مستثنی است. کمااینکه امروز نیز روند ریزش دلار مجددا ادامه یافت و قیمت دلار بازار آزاد به 50 هزار تومان کاهش یافت.

جدایی مسیر دلار از بورس

 روز دوشنبه نیز قیمت دلار افت حدود دو هزار تومانی را تجربه کرده بود. این افت در نتیجه اقدامات جدید بانک مرکز روی داد. بر اساس مصوبه جدید بانک مرکزی از این پس متقاضیان دریافت ارز سهمیه‌ای باید با افتتاح حساب ارزی اقدام به دریافت سهمیه سالانه خود کرده و صرافی‌های شبکه بازار متشکل دیگر اسکناس به خریداران تحویل نخواهند داد. کارشناسان بر این‌باورند که سیاست مذکور می‌تواند با افزایش سطح ماندگاری ارز در شبکه بانکی تقاضا برای اسکناس را کاهش داده و به کاهش سطح نوسانات بازار منجر شود.

 از سوی دیگر و به گفته فعالان ارزی سخنان جدید رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی در زمینه آغاز تنش‌زدایی‌ها میان ایران و آژانس نیز در این افت موثر است. بر این اساس به نظر می رسد بازارهای موازی بورس در حال حاضر به میزان بازار سرمایه شانس لازم برای رشد را نداشته باشند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان بازار سرمایه، می‌توان امیدواری‌های جدی نسبت به ورود به فاز صعودی داشت. بررسی‌ها حاکی از آن است که در صورت تداوم ورود پول حقیقی‌ها به بازار سهام، بازار مذکور می‌تواند چهره متفاوتی از خود به نمایش بگذارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار