کد خبر: 1145206
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
متاسفانه جریان غربگرا از بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین مسائل در حوزه روابط بین الملل نیز بی اطلاع بوده و با انکار شکل گیری نظم جدید جهانی همچنان نگاه «ارباب-رعیتی» به آمریکا داشته و نسخه ضعف، انفعال و حقارت می‌پیچد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از  فارس، توافق ایران و عربستان بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت. یکی از محورهای تحلیل رسانه های غربی، تحقیر آمریکا و ضربه خوردن به منافع آمریکا به واسطه این توافق بوده است. به عنوان نمونه، نشریه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: «توافق میان ایران و عربستان یک پیروزی برای دیپلماسی چین و چالش برای ایالات متحده بشمار می‌رود که روابط قوی و سنتی آن با ریاض به تازگی رو به سردی گراییده است.»

روزنامه نیویورک تایمز نیز توافق ایران و عربستان را ضرری بزرگ برای منافع آمریکا توصیف کرد و نوشت: «نزدیکی روابط تهران-ریاض به ابتکار پکن، یک چالش ژئوپلیتیک برای واشنگتن ایجاد کرده است.»

برخی کارشناسان مسائل بین الملل نیز با اشاره به این توافق تاکید کردند:«توافق ایران و عربستان که با میانجیگری چین انجام شد، ممکن است سنگ بنای پترویوان باشد، یعنی نفتی که به یوان چین فروخته می‌شود. بدیهی است که این تنش زدایی راه را برای پیوستن عربستان و ایران به بریکس هموار کرد. بریکس پلاس را با سه غول نفتی روسیه، سعودی و ایرانی تصور کنید. ایجاد یک ارز جدید با پشتوانه نفت و گاز چقدر سخت خواهد بود؟ جهان چندقطبی با امکانات بی پایان!»

 

شبکه MSNBC نیز در تحلیلی نوشت:«توافق ایران و عربستان خبری است که حقیقتاً منطقه را در بهت فرو برد.نزدیک شدن عربستان به ایران می تواند مشکلات جدی برای اسرائیل و روند عادی سازی روابط با کشورهای عرب خلیج فارس پدید بیاورد.کارشناسان امنیت ملی در آمریکا از نقش چین بسیار نگرانند.»

همچنین خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت:«توافق غافلگیرکننده میان ایران و عربستان به منظور احیای روابط دیپلماتیک، چالش‌های فراوانی را برای ایالات متحده ایجاد می‌کند. این توافق حاوی پیامی است که بدون شک مقامات واشینگتن را عمیقاً مضطرب می کند؛ نقش چین به عنوان میانجی صلح در منطقه‌ای که ایالات متحده برای مدت طولانی در آن نفوذ داشته است.»

با اینکه رسانه های مطرح غربی، این توافق را در نقطه مقابل منافع آمریکا تعریف کرده و از نظم جدید جهانی سخن گفته اند، اما برخی رسانه های اصلاح طلب همچنان به سمت آمریکا غش کرده و به بهانه این توافق مدعی شده اند که ایران باید در گام بعد، مذاکره مستقیم با آمریکا را کلید بزند.

در همین رابطه «محمد صادق جوادی حصار» سخنگوی حزب اعتماد ملی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:«ما چاره‌ای جز تنش‌زدایی نداریم و تنش‌زدایی با دنیا نیز قواعد خود را دارد...در حال گفت‌وگو با شرق آسیا هستیم چه اشکالی دارد با غرب اروپا هم گفت‌وگو داشته باشیم. با غرب دنیا که امریکا است گفت‌وگو کنیم. به نظر می‌رسد که اگر گفت‌وگوی مستقیم میان امریکا و ایران در سطح جهانی و میان ایران و عربستان در سطح منطقه صورت بگیرد و پای میز مذاکره بنشینند مشخص خواهد شد که مشکل جدی به آن اندازه که آنها آن را بزرگ می‌کنند وجود ندارد.»

وی در ادامه گفت:«به نظر من باید از مذاکره مستقیم با امریکا و عربستان استقبال کنیم و اگر این اتفاق توسط دولت کنونی رقم بخورد حداقل این است که هیچ کاری که نکردند بگویند ما یخ رابطه 40ساله با امریکا را ذوب کردیم و یک مانع بزرگ برای روابط تسهیل شده بین‌الملل را از سر راه خودمان برداشتیم.»

متاسفانه جریان غربگرا از بدیهی ترین و ابتدایی ترین مسائل در حوزه روابط بین الملل نیز بی اطلاع بوده و با انکار شکل گیری نظم جدید جهانی همچنان نگاه «ارباب-رعیتی» به آمریکا داشته و نسخه ضعف، انفعال و حقارت میپیچد.

 

امام جمعه محبوب BBC و صدای آمریکا

بازنشر مداوم خطبه های نماز جمعه توسط بی بی سی و صدای آمریکا و اینترنشنال، قطعا طبیعی و عادی نیست. پس علت را باید در محتوای مطرح شده در خطبه های آن امام جمعه جستجو کرد.

اکنون مدت هاست که رسانه های بیگانه به صورت مستمر خطبه های نماز جمعه عبدالحمید را بازنشر داده و به آن ضریب می دهند.

در جدیدترین نمونه، بی بی سی فارسی در مطلبی تحت عنوان «مولوی عبدالحمید خواستار رعایت حقوق زنان و همه مردم ایران شد» نوشته است:«مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان خواستار رعایت حقوق زنان و حقوق همه مردم ایران در چارچوب قوانین بین‌اللملی شد. این روحانی سرشناس سنی با شروع اعتراضات سراسری ایران از شهریورماه امسال هر هفته در خطبه‌های نماز جمعه از حکومت به‌ دلیل سرکوب شدید معترضان انتقادات کرده است. آقای عبدالحمید در سخنان این هفته خود گفت که وضعیت تحصیل و اشتغال زنان و جوانان باید مورد توجه قرار گیرد.»

 

صدای آمریکا نیز که هر هفته خطبه های نماز جمعه عبدالحمید را منتشر می کند، در جدیدترین مطلب نوشت:«مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ١٩ اسفند در زاهدان گفت تا آزادی بیان، اندیشه، و انتقاد نباشد، مشکلات کشور حل نمی‌شود. امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت احترام به حقوق زنان در سراسر ایران تاکید کرد.»

 

صدای آمریکا در ادامه با تمجید از عبدالحمید نوشته است:«امام جمعه اهل سنت زاهدان طی ماه‌های گذشته انتقادات بی‌سابقه‌ای از جمهوری اسلامی کرده و خواستار برگزاری همه‌پرسی، احترام به حقوق آحاد ایرانیان فارغ از قومیت و جنسیت‌شان، و همچنین آزادی زندانیان سیاسی به‌ویژه معترضان بازداشتی در جریان اعتراضات پس از کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی بوده است.»

شبکه منوتو- منتسب به فرقه بهاییت- نیز مشابه رویکرد بی بی سی و صدای آمریکا، به بازنشر مداوم اظهارات عبدالحمید اقدام می کند. این شبکه ضدایرانی در جدیدترین خبر در این خصوص نوشت:«مولوی عبدالحمید با اشاره به حقوق اقلیت‌ها و حقوق زنان و جوانان،‌اصناف و همه طیف‌ها گفت: «باید حقوق همه در نظر گرفته شود و تا حقوق همه رعایت نشود، مشکلات حل نمی شود.» او تاکید کرد: «تا آزادی کامل نباشد، آزادی‌های بیان و قلم و احزاب و آزادی انتقاد و اندیشه و آزادی‌های گوناگون در کشور وجود نداشته باشد، مشکلات حل نمی‌شوند و این آزادی‌ها حق انسانند و حق بشرند.» او با تاکید بر رعایت حقوق بشر که در همه جوامع شناخته شده‌اند،‌ گفت: «باید همه در صحنه باشند و حق داشته باشند تا حقوقشان را پیگیری کنند.» او در مورد حقوق زنان و جوانان هم گفت: «ما باید امروز شرایط حاضر جهان را ببینیم و ببینیم که زنان چه پیشرفت‌هایی در زمینه‌های مختلف در جهان داشته‌اند.» مولوی عبدالحمید تاکید کرد: «زنان و مردان با هم برابرند و حقوقشان با مردان برابر است و باید حقوق زنان رعایت شود و برای آینده آنها.»

 

هدف اصلی رسانه های بیگانه از تمرکز بر اظهارات عبدالحمید، فعال کردن گسل قومیتی و همچنین گسل شیعه-سنی است. لازم به ذکر است که قاطبه مردم غیور سیستان و بلوچستان و همچنین علمای اهل تسنن در این استان نسبت به رویکرد و اظهارات تأمل برانگیز عبدالحمید ابراز برائت کرده اند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
0
1
اقاي عبدالحميد نظر شما در خصوص زنان بلوچ چيست؟ حداقل انها را در نماز جمعه تان راه بدهيد بعد ادعاي حقوق زنان را جار بزنيد!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار