کد خبر: 1137169
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
آشنایی با باغ پهلوان‌پور مهریز
علی یحیی‌پور
اگر دل‌تان برای قدم‌زدن در یک باغ اصیل و نوستالژیک ایرانی تنگ شده است، یک پیشنهاد جذاب و شگفت‌انگیز برای‌تان داریم. اگر استان یزد را برای یک سفر زمستانی دلچسب انتخاب کرده‌اید، حتماً سری به شهرستان مهریز بزنید و از باغ ثبت جهانی پهلوان‌پور دیدن کنید. 
 
باغ تاریخی پهلوان‌پور که در محله مزویرآباد واقع شده یکی از آثار بر جای مانده از اواخر دوران قاجاریه در ایران است. این باغ در اصل متعلق به شخصی به نام «حسن ملارضا» بوده، ولی بعد از او، مالکیت باغ در اختیار داماد وی یعنی «علی پهلوان‌پور» قرار می‌گیرد. علی پهلوان‌پور یکی از تاجران یزدی در آن زمان بود که نام باغ نیز از نام وی گرفته شده است. باغ تاریخی پهلوان‌پور به عنوان یک نمونه زیبا از باغ‌های اصیل ایرانی در تاریخ هفتم مهر سال۱۳۸۱ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین این باغ در سال۲۰۱۱ در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید تا بر اهمیت آن بیش از پیش تأکید شود. 
اولین نکته‌ای که در ورود به باغ پهلوان‌پور روح‌تان را نوازش می‌دهد، صدای آبی است که در جوی آب اصلی باغ جاری است. این آب در واقع از قناتی به نام «حسن‌آباد» سرچشمه می‌گیرد. آب این قنات درختان چنار اطرافش را سیراب می‌کند. لازم به ذکر است علاوه بر این قنات، قنات‌های دیگری به نام «شاه حسینی» و «مزویرآباد» نیز در آبیاری این باغ زیبا نقش دارند. بدون شک زیباترین و باشکوه‌ترین بنای موجود در داخل باغ، کوشک یا شربتخانه است. این کوشک که در زمان قاجاریه ساخته شده، دارای ۵/۲ طبقه است و در امتداد مسیر اصلی باغ قرار دارد. اگر به داخل این کوشک بروید، قسمت‌های مختلف آن همچون تالار، گوشوار‌ها و حوضخانه را خواهید دید. نکته جالب این است که آب قنات حسن‌آباد از وسط این کوشک نیز عبور می‌کند و در باغ جریان می‌یابد. 
بعد از بنای شربتخانه، یکی دیگر از بنا‌های شاخص در باغ پهلوان‌پور زمستانخانه نام دارد. این بنا یک طبقه دارد و شامل اتاق‌های نشیمن، پستو، مطبخ و طنبی (تالار) می‌شود. زمستانخانه به گونه‌ای ساخته شده بود که در فصل زمستان بتوان از آن استفاده کرد. 
در حفاری‌های بعدی که درون این باغ صورت گرفت، بخش‌هایی همچون آشپزخانه، انباری و حمام این باغ هم از زیر خاک بیرون آورده شدند. این بخش‌ها در کنار کوشک باغ قرار دارند. 
در سال‌های اخیر به منظور حفاظت از این جاذبه تاریخی با تغییر کاربری آن توسط سازمان میراث فرهنگی سبب شد تا باغ پهلوان‌پور مهریز به هتلی باصفا تبدیل شود. قطعاً تجربه اقامت در دل باغی باصفا با قدمت بالای تاریخی می‌تواند برای هر مسافری لذت‌بخش باشد. در محیط باغ پهلوان‌پور مهریز امکاناتی نظیر زمین فوتبال ساحلی و والیبال ساحلی، میز تنیس و فوتبال دستی و همچنین چندین تخت و امکاناتی از این قبیل نیز وجود دارد تا مسافران بتوانند تجربه‌ای به‌یاد‌ماندنی را از این هتل برای خود بسازند، ضمن آنکه سوئیت‌های باغ بالطبع دارای ساختار سنتی هستند و این می‌تواند برای خیلی از گردشگران جذاب باشد. آدرس ساده و سرراست باغ پهلوان‌پور این است: استان یزد، شهرستان مهریز، خیابان مطهری.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار