کد خبر: 1133206
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
 هشدار پشت هشدار، زنگ خطر پشت زنگ خطر؛ احتمالاً تاریخ ۷۵ ساله اسرائیل در هیچ دوره‌ای، این‌قدر در بالا‌ترین سطوح سیاسی شاهد اعلام خطر درباره جنگ داخلی و ریسک فروپاشی نبوده است. رئیس رژیم صهیونیستی دیروز برای اولین بار در یک نطق عمومی، ابراز نگرانی کرد که اگر چالش‌های داخلی به همین روال پیش بروند، اسرائیل ممکن است در سال ۲۰۲۸، چشم به ۸۰ سالگی خود نگشاید؛ چیزی که تا الان یهودیان و غیریهودیان زیادی درباره آن هشدار داده‌اند. اینکه کابینه بنیامین نتانیاهو طی ۲۷ روز شروع به کار، با سه راهپیمایی روبه‌رو بوده که شدت و حدت هرکدام، از قبلی بیشتر است، ظاهراً مهم‌ترین محرک اسحاق هرتزوگ برای به زبان آوردن این سخنان کم‌سابقه، شاید هم بی‌سابقه است. 
به گزارش «جوان»، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی برای دومین بار طی روز‌های اخیر، درباره وقوع «جنگ داخلی ویرانگر» حول ماهیت اسرائیل ابراز نگرانی کرد و خواستار این شد که اسرائیلی‌ها از آنچه که او آن را «سیستم دموکراتیک» و «مقدس» خواند، حفاظت کنند. هرتزوگ که سه روز بعد از راهپیمایی ۱۵۰ هزارنفری اسرائیلی‌ها علیه کابینه نتانیاهو در کنفرانس آموزشی اشمورت در تل‌آویو صحبت می‌کرد، گفت: ««بنیاد‌های دموکراتیک اسرائیل، از جمله سیستم قضایی، مقدس هستند و ما باید از آن‌ها محافظت کنیم.» هرتزوگ با طعنه به آنچه که بنیامین نتانیاهو آن را اصلاحات قضایی خوانده، از تعبیر «اصلاحات دراماتیک» برای آن استفاده کرد و گفت که چنین اصلاحاتی «زمانی که به سرعت و بدون مذاکره انجام شود، مخالفت و نگرانی عمیقی را در بین مردم برمی انگیزد.» او گفت: «دارم می‌بینم طرف‌ها را که همگی برای یک رویارویی تمام عیار در طول خطوط (درگیری) بر سر ماهیت اسرائیل حاضر و آماده هستند و نگرانم که در آستانه یک کشمکش داخلی باشیم که می‌تواند همه ما را نابود کند.» در حالی که رئیس رژیم صهیونیستی طی چهار هفته گذشته، از موضع‌گیری صریح در حمایت یا علیه بنیامین نتانیاهو خودداری کرده، صحبت‌های دیروز او احتمالاً یک نقطه عطف قلمداد خواهد شد، به خصوص که معترضان طی روز‌های گذشته، علاوه بر اعتراضات خیابانی علیه کابینه نتانیاهو، مقابل دفتر هرتزوگ در قدس اشغالی هم تجمع کردند و از او خواستند موضعی روشن در دفاع از نظام قضایی از خود ابراز کند. روز دو شنبه نیز، یائیر لاپید، نخست‌وزیر قبلی که در حال تبدیل شدن به چهره اصلی اعتراضات است، گفت که از هرتزوگ خواسته یک کمیته ریاست جمهوری برای انجام اصلاحات قضایی «متوازن» تشکیل دهد، چیزی که حالا گفته می‌شود، هرتزوگ در حال بررسی آن است. هرتزوگ که سرگرم اقداماتی برای میانجیگری بین نتانیاهو و مخالفان اوست، از کابینه نتانیاهو خواسته که به صدای جوامع مختلف گوش دهد، هرچند این را هم گفته که تلاش‌های میانجیگرانه او ممکن است دست آخر به شکست بینجامد. رئیس رژیم صهیونیستی تأیید کرده که با یائیر لاپید نیز در تماس است تا راهی برای برون‌رفت از چیزی که آن را «بحران تاریخی قانونی» خوانده، پیدا کند. او گفت که اسرائیل «با یک آزمایش سرنوشت‌ساز روبه‌رو» است و اینکه «ما باید برای توافقات گسترده تلاش کنیم». هرتزوگ هرچند گفته که «نشانه‌هایی از حسن نیت» برای توافق بین طرف‌های درگیر را می‌بیند، ولی جملات او دغدغه‌هایی از یک بیم تاریخی درباره فروپاشی دولت در اسرائیل، قبل از رسیدن به ۸۰ سالگی را منعکس می‌کند: «در دوران سلطنت خاندان داوود و حصمونیان، دولت‌های یهودی در سرزمین اسرائیل تأسیس شد و دو بار پیش از رسیدن به هشتادمین سالگرد خود فروپاشید.» هرتزوگ به‌رغم این یادآوری تاریخی، کوشید از مقایسه اسرائیل کنونی با دو تجربه فروپاشی اجتناب کند و گفت: «بگذارید قاطعانه تأکید کنم؛ من پیامبر عذاب نیستم، هرگز نبودم و نخواهم بود. من به تاب‌آوری دولت اسرائیل و قدرت مردم شگفت‌انگیزی که در اینجا زندگی می‌کنند اعتقاد دارم.» او تأکید کرد که «اسرائیلی‌ها باید مسئولیت خود را بپذیرند و از آنچه ما در اینجا ساخته‌ایم محافظت کنند.»
 نتانیاهو: کوتاه نمی‌آییم
این برای اولین بار است که اسحاق هرتزوگ در مقام رئیس رژیم صهیونیستی با چنین صراحتی در یک نطق عمومی، دو تجربه تاریخی ناکام تشکیل دولت یهود در سرزمین‌های اشغالی را گوشزد می‌کند، هرچند او در همین سخنرانی کوشید چشم‌اندازی هم از هشتادمین سالگرد تشکیل دولت اسرائیل در سال ۲۰۲۸ ارائه کند و خواستار این شد که جایگاه رئیس‌جمهور به عنوان «مکانی حفاظت شده برای مدیریت اختلافات و پل زدن بین شکاف‌ها» در شرایط بحرانی تعریف شود. همزمان، نتانیاهو که طی چهار هفته گذشته با چالش اعتراضات کم‌سابقه روبه‌رو شده، دیروز مجدداً بر موضع خود اصرار کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که با فشار دستگاه قضایی برای برکناری «آریه درعی» وزیر امور داخلی و بهداشت روبه‌رو است، روز سه شنبه در نشست با اعضای حزب شاس گفت: «بازگشت درعی به کابینه به نفع اسرائیل است و ما قصد داریم با انجام برخی اصلاحات، وی را به کابینه برگردانیم.»‌نتانیاهو اظهارات مخالفان کابینه خود را درباره تضاد اصلاحات قضایی با دموکراسی «پروپاگاندا» خواند و رأی دستگاه قضایی درباره صلاحیت نداشتن درعی را ناشی از نبود توازن قوا بین قوه مجریه و قضائیه این رژیم دانست. او گفت: ««ما ساکت نخواهیم ماند و تلاش خواهیم کرد قدرت را به رأی‌دهندگان برگردانیم.»‌درعی هم در این نشست، با اشاره به حمایت ۶۴ عضو کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و شخص نخست‌وزیر از خود برای انتصاب منصب وزیر بهداشت و امور داخلی، رأی ۱۱قاضی دیوان عالی علیه خود را ضدیت با نتایج انتخابات ارزیابی کرد. سران احزاب ائتلاف نتانیاهو، در نامه‌ای به مشاور قضایی این کابینه با اشاره به زمزمه برکناری «بنیامین نتانیاهو» از سمتش به خاطر ناتوانی در انجام وظیفه اعلام کردند که برکناری او به منزله «تلاش برای کودتای نظامی غیرقانونی» علیه کابینه جدید است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری «سما»، در این نامه که به امضای «یاریو لیوین» وزیر دادگستری، «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی، «آریه درعی» رهبر حزب «شاس»، «اسحاق گُلدکنوب» وزیر مسکن، «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی، «آوی ماعوز» رهبر حزب «نوعام» و «موشیه گافنی» رئیس کمیسیون مالی کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی رسیده، خطاب به «گالی بهاراف - میارا» مشاور قضایی کابینه آمده است که اعلام ناتوانی نخست‌وزیر در انجام وظایف خود به منزله تلاش غیرقانونی برای عزل وی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار