کد خبر: 1131634
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
 باکو مسدود‌سازی گذرگاه لاچین و محاصره ارامنه را اساساً تکذیب می‌کند، ولی موضع جدید وزیر خارجه روسیه، نشان از جدی بودن مسئله‌ای دارد که تهران و ایروان آن را تلاش برای تغییر در ژئوپلیتیک منطقه می‌دانند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پس از گفت‌وگوی تلفنی با جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان به او تأکید کرد روند بازگشایی عبور و مرور در کریدور لاچین را تسریع کند. 
 
فشار‌ها بر باکو برای گشودن گذرگاه لاچین رو به افزایش است. جیحون بایراموف ادعا‌ها درباره مسدود شدن کریدور لاچین از طرف این جمهوری را بی‌اساس خواند. او این را پس از تماس تلفنی سه شنبه شب با سرگئی لاوروف، همتای روس خود ابراز کرده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای که نشان‌دهنده تقویت موضع روس‌ها مقابل جمهوری آذربایجان است، اعلام کرد که سرگئی لاوروف در گفت‌وگوی تلفنی با جیحون بایراموف بر ضرورت بازگشایی و رفع انسداد سریع عبور و مرور در سراسر کریدور لاچین بر اساس پارامتر‌های مورد توافق بیانیه سه‌جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ تأکید کرد. وزارت خارجه روسیه همچنین گفته که در این گفت‌وگوی تلفنی، بر این مسئله تأکید شد که دستیابی به راه‌حل‌های قابل قبول مشترک با هدف احیای همکاری جامع درباره مسائل اصلی مربوط به عادی‌سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان و بر اساس توافق‌های به دست آمده بین روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان مهم است. ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲، چند تن از اتباع جمهوری آذربایجان که باکو مدعی شده بود کارشناس محیط زیست هستند مسیر منتهی به کریدور لاچین را مسدود کردند که تنها مسیر ارتباطی بین ارمنستان و قر‌ه‌باغ است و نیرو‌های صلح‌بان روسی در آنجا مستقر هستند. بر اساس گزارش‌های جدید، شماری از معترضان محیط زیستی از جمهوری آذربایجان نیز نزدیک به ۴۰ روز است که در جاده خانکندی - لاچین پوستر‌های نوشته شده‌ای به زبان‌های آذربایجانی، روسی و انگلیسی را در دو طرف جاده برافراشته و بر اساس روایتی که اینترآذ انجام داده، بدون ممانعت از حرکت شعار سر می‌دهند. جمهوری آذربایجان ادعا می‌کند که این اقدام اعتراضی به معنای مسدود‌سازی راه‌ها در این منطقه نیست و خودرو‌های غیرنظامی می‌توانند آزادانه در دو طرف این کریدور تردد کنند. دولت ایروان، اما این اقدام را محکوم کرد، آن را تحریک آمیز خواند و گفت که باعث بروز بحران بشری در قره‌باغ می‌شود.
 انکار ازسوی باکو
 جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان نیز دیروز بعد از گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود ادعا‌ها مبنی بر مسدود شدن کریدور لاچین از طرف این جمهوری را بی‌اساس خواند. بایراموف تأکید کرده که این ادعا‌های بی‌اساس از سوی ارمنستان صورت می‌گیرد و با این واقعیت که ده‌ها خودرو حمل‌ونقل، خودرو‌های نیرو‌های حافظ صلح (روسیه)، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و آمبولانس‌های ارمنستان روزانه از جاده لاچین استفاده می‌کنند، متناقض است. به گفته بایراموف، ارمنی‌ها حق مشروع اعتراض به فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی در سرزمین‌های آذربایجانی که نیرو‌های حافظ صلح روسیه در آن مستقر هستند، از جمله فعالیت‌ها علیه استفاده از منابع طبیعی و سوءاستفاده از جاده لاچین را دارند. این در حالی است که یک مقام منطقه‌ای قره‌باغ روز سه شنبه اعلام کرد که باکو در ادامه اقدامات خود علیه منطقه قره‌باغ انتقال گاز به این منطقه را قطع کرد. این مقام منطقه‌ای قره‌باغ در ادامه تأکید کرد که باکو این اقدامات را با هدف اخراج ارمنی‌ها از این منطقه ادامه می‌دهد. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان نیز گفته که مسدودسازی این کریدور باعث کمبود مواد غذایی در قره‌باغ شده است. ایران نیز مکرراً اعلام کرده که تغییر در ژئوپلیتیک منطقه برایش قابل قبول نیست. تهران می‌گوید که باکو قصد دارد با کمک ترکیه بر دالان «زنگه‌زور» مسلط شود که در این صورت منافع ژئوپلیتیکی ایران و روسیه به خطر می‌افتد و این تغییر ژئوپلیتیکی در منطقه برای ایران به هیچ وجه قابل قبول و تحمل نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار