کد خبر: 1130581
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
روز گذشته در حالی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر فراخوان بخش تجلی اراده ملی این رویداد را منتشر کرد که همچنان بی‌خبری و سکوت روابط عمومی و ستاد خبری جشنواره در مورد تعداد آثار ثبت‌نامی و راه‌یافته به بخش‌های مختلف جشنواره، سؤالات بی‌پاسخ زیادی را برای رسانه‌ها ایجاد کرده‌است. نکته جالب در این رابطه، خبر‌رسانی قطره‌چکانی و هفتگی وزیر ارشاد در جلسات هیئت دولت است که به نوعی نقش دبیر و روابط عمومی جشنواره را عهده‌دار شده‌است. روند اشتباهی که اگر اصلاح نشود، سردی تصنعی که رسانه‌های معاند و دشمنان هنر هفتم آرزومندانه به دنبال القا و تزریق آن به بدنه هنری کشورمان هستند، محقق می‌شود.
مصطفی شاه کرمی

به گزارش «جوان»، فراخوان بخش تجلی اراده ملی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روز گذشته منتشر شد. بعد از چند سال افتراق بین دو بخش داخلی و بین‌المللی این جشنواره قرار است امسال روند برگزاری آن به روال اولیه‌اش برگردد، اما با این حال دبیر و مسئولان بخش‌های مختلف جشنواره طی یکسال اخیر بنابر برخی ملاحظات احتمالی کمترین ارتباط خبری با رسانه‌ها داشته‌اند.
اعلام فراخوان بخش‌های مختلف تنها وجه ارتباطی رسانه‌ها با این دوره از جشنواره را تشکیل داده‌است که روز گذشته و در تازه‌ترین نمونه آن فراخوان بخش اراده ملی این جشنواره منتشر شد. بخش تجلی اراده ملی در کنار بخش‌های مانند جلوگاه شرق، جشنواره جشنواره‌ها و آرای مردمی از جمله بخش‌های جشنواره فیلم فجر است. در این فراخوان از ارگان‌های مختلف دعوت شده ضمن بررسی آثار بخش سودای سیمرغ، به فیلم‌های منتخب از نگاه خود جوایزی اهدا کنند.
همه ساله از جشنواره‌های شعر، موسیقی، تئاتر و فیلم فجر با اطلاق «بهار هنر» یاد شده‌است و امسال نیز از این قاعده مستثنا نیست. بروز برخی اتفاقات ناخوشایند طی چند وقت اخیر در کشورمان و سوء‌استفاده اغتشاشگران و دشمنان از آن‌ها باعث شده برگزاری این جشنواره‌ها با وسواس، حساسیت و ملاحظات بیشتری از سوی مسئولان برپایی همراه باشد. پس از فروکش کردن تب فوتبالی جامعه به تبع برپایی جام جهانی فوتبال در کشور قطر، همه نگاه‌ها به سوی سلسله جشنواره‌های متنوع فرهنگی و هنری فجر انقلاب معطوف شده‌است.
در بین همه این رویداد‌های مهم، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمایی کشورمان در مرکز توجه مردم، هنرمندان و رسانه‌های داخلی و خارجی قرار دارد. بسیاری از اهالی رسانه نسبت به بی‌خبری و انتشار قطره چکانی اخبار این رویداد مهم سینمایی گلایه دارند، اما ظاهراً مسئولان برپایی جشنواره فیلم فجر به‌خاطر برخی ملاحظات از جمله جلوگیری از سمپاشی و تخریب وجهه جشنواره و میهمانان خارجی آن از سوی رسانه‌های معاندی مثل بی‌بی‌سی فارسی و سعودی اینترنشنال چنین رویکردی را در پیش گرفته‌اند. اگر چه ممکن است در مورد مدعوین خارجی جشنواره اتخاذ چنین رویکردی قابل‌اغماض باشد، ولی در رابطه با آثار داخلی یا ارائه برخی آمار‌های جشنواره که باعث رونق‌بخشی هر چه بیشتر آن می‌گردد، نمی‌تواند کارگشا باشد. چه اینکه قطعاً هیچ هنرمند واقعی دوست ندارد که وجهه و چهره سینما و سینماگران به هر بهانه‌ای دچار خدشه گردد، چون معیشت هزاران هنرمند سینماگر وابسته به انجام فعالیت‌های تولیدی در عرصه هنر هفتم است.
به هر حال با توجه به نزدیک‌شدن به ایام برپایی چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، مسئولان برپایی مهم‌ترین رویداد هنری کشورمان باید با برگزاری نشست خبری و ارائه آمار و اطلاعات به رسانه‌ها، زمینه همراهی و گرم کردن تنور جشنواره را بیش از گذشته فراهم کنند. ضمن اینکه قطعاً شأن و وظیفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت کلان فرهنگی و هنری کشور است، نه ایفای نقش سخنگویی جشنواره‌ای که هم دبیر دارد و هم مسئولان رسانه‌ای آن مشخص شده‌اند.
با توجه به ایام باقی مانده تا برپایی این رویداد مهم سینمایی واضح است که ادامه چنین رویکردی نه‌تن‌ها باعث عبور کم خطر جشنواره از هجمه‌های احتمالی نمی‌شود، بلکه ممکن است این مسئله به سردی و بی‌میلی بیشتر مخاطبان و مشتاقان هنر هفتم بینجامد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار