کد خبر: 1117773
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم گسترش روابط تجاری ایران با همسایگان بود تا بتوانیم در این بازار نقش آفرینی کنیم. بر اساس گزارش‌های جدید حجم تجارت با ۱۵ کشور همسایه به بالای ۵۰ درصد افزایش یافت که رشد ۳ برابری تجارت ایران و ارمنستان از نمونه‌های آن است. علاوه بر همسایگان تجارت خارجی با سایر کشور‌ها نیز تا حدودی رشد داشته و در مجموع در ۶ ماهه امسال نسبت به ۶ ماهه سال گذشته صعود ۱۳ درصدی در تجارت خارجی داشته ایم. در یک سال گذشته فعالیت‌های اقتصادی ایران و اندونزی در زمینه تجارت حلال توسعه یافته است. حجم تجارت ایران با برزیل دو برابر شده و تجارت ایران و فرانسه نیز ۵۳ درصد رشد کرد.
نرگس گودرزی

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مهرداد عباد، نائیب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی رویکرد و برنامه‌های دولت برای تقویت روابط تجاری به خصوص با همسایگان را صحیح ارزیابی کرده و می‌گوید: در دولت آقای رئیسی از سوی سیاستگذار بخش بازرگانی ارتباط بهتری با بخش خصوصی شکل گرفته و مراکز تجاری راه اندازی شد. او با اشاره به همکاری‌های ایران با روسیه و چین گفت: چین و روسیه قدرت‌های بزرگ دنیا هستند و فناوری‌های خوبی را به ما می‌دهند. در مخازن مشترکمان با قطر توانستیم هلیم را جدا کنیم که الان قرار است با همکاری روسیه این کار را انجام دهیم.

صادرات مواد غذایی ایران به قطر در روز‌های جام جهانی
در زمینه تجارت با قطر اگرچه به اهداف مورد نظر هنوز نرسیده ایم، اما گام‌های مثبتی در این زمینه به گواه آمار‌ها برداشته شده است. با رایزنی‌هایی که ایران در آستانه برگزاری جام جهانی قطر داشت تواسنت تا بازاریابی مناسبی برای صادرات مواد غذایی ایران و محصولات کشاورزی داشته باشد. رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید که طبق برنامه‌ریزی انجام شده در ایام برگزاری جام جهانی، قطر از ایران به شکل روزانه ۲۵۰ تن مواد غذایی و کالای کشاورزی وارد می‌کند.
علیرضا پیمان پاک با بیان اینکه روابط تجاری ایران و قطر در گذشته توسعه یافته نبود گفت: مشکلاتی مانند زیرساخت‌های گمرکی و حمل و نقل کالا وجود داشت که با اختصاص بخشی از بنادر قطری به حمل مستقیم کالا از ایران و احداث خط مستقیم کشتیرانی تا حدودی برطرف شد.
او در خصوص همکاری‌های بلند مدت تجار دو کشور نیز گفت: طبق توافقات سرمایه گذاران قطری با حضور در ایران و سرمایه‌گذاری به تولید کالا‌های مورد نیاز قطر می‌پردازند تا این کالا‌ها به کشورشان صادر شود.
سخنگوی گمرک نیز از تجارت ۱۱۴ میلیون دلاری ایران و قطر خبر داد و گفت: سیمان، سبزیجات و صیفی جات، هندوانه، پسته و زعفران پنج قلم کالای صادر شده به قطر و مواد شیمایی، اجزا و قطعات خودرو و قطعات الکتریکی، از جمله اقلام وارد شده از قطر از ابتدای سال ۱۴۰۱ بوده اند.

رشد دو برابری حجم تجارت ایران با برزیل
روابط اقتصادی کشورمان باآمریکای لاتین نیز در یکسال گذشته رو به گسترش بوده است. حجم تجارت با برزیل طی یک سال گذشته دو برابر شده است. محصولات پتروشیمی و نفت، کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی، صنایع دستی و خدمات مهندسی از جمله نیاز‌های کشور‌های این منطقه است که ایران توانسته در تأمین آن نقش مهمی ایفا کند.
مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به افزایش تقاضای دریافت خدمات مهندسی و کالا ازسوی ونزوئلا و تمایل کوبا برای گسترش سطح روابط اقتصادی با کشورمان گفت: فضا و ظرفیت کار، با کشور‌های این منطقه بسیار زیاد است که با برنامه ریزی دقیق و مناسب می‌توان به بهره برداری حداکثری رسید.

افزایش ۳ برابری تجارت ایران و ارمنستان
تجارت ایران و ارمنستان در یکسال گذشته افزایش ۳ برابری داشته است. در سال ۲۰۲۱ کل مبادلات انجام شده بین دو کشور در مقایسه با سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته، ولی در ۹ ماهی که تا کنون از سال ۲۰۲۲ می‌گذرد، شاهد حدود ۴۰ درصد رشد مبادلات بودیم.
در این باره سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعاملات گسترده بین ایران و ارمنستان در یک سال گذشته گفت: بنده و دیگر وزرا و فعالین اقتصادی ایران به ارمنستان سفر کردیم که در این سفر‌ها ملاقات‌های زیادی شکل گرفت و خوشبختانه تاثیرات زیادی در تعاملات اقتصادی بین دو کشور ایجاد شده است.
او با اشاره به ۲۳ سر فصل کاری که در سفر خود به ارمنستان مشخص شده بود گفت: کار‌های بزرگی در حال انجام است که یکی از آن‌ها پیوستن ایران به اوراسیا است و قطعا وقتی الحاق ایران به اوراسیا کامل شود روابط بین دو کشور خیلی بهتر و سریع‌تر رشد خواهد کرد.
فاطمی امین گفت: موضوعات متنوعی از جمله راه اندازی مرکز تجاری ایران در ایروان، ارائه خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی به ارمنستان، تهاتر و نقل و انتقال پول از جمله اقداماتی است که انجام شده و پیش رفته و کار‌های دیگری مثل تعرفه‌های حمل و نقلی هست که نیاز به پیگیری دارد. رشد ۴۰ درصدی مبادلات بین دو کشور از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا کنون نشان از روند رو به رشد تجارت دو کشور دارد.

تجارت ایران و فرانسه ۵۳ درصد رشد کرد
تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و فرانسه در ۸ماهه سال جاری میلادی با رشد قابل توجه ۵۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۲۳۵.۴ میلیون یورو رسیده است. مبادلات تجاری ایران و فرانسه در ماه‌های ژانویه تا اوت سال قبل ۱۵۳٫۲ میلیون یورو اعلام شده بود.
رشد ۵۳ درصدی تجارت دو کشور در سال ۲۰۲۲ در حالی است که طی چهار سال گذشته تجارت ایران و فرانسه روندی نزولی را طی کرد به طوری که در سال ۲۰۱۸، ۳۶ درصد، در سال ۲۰۱۹، ۸۳ درصد، در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳۱ درصد و در سال ۲۰۲۱ نیز ۱۰ درصد از حجم تجارت دو کشور کاسته شده بود.
مبادلات تجاری ایران و فرانسه در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۳۹۴ میلیون یورو بوده که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۲۷۱ میلیون یورو و در سال ۲۰۲۱ به ۲۴۲ میلیون یورو کاهش یافته بود.
بر اساس این گزارش صادرات فرانسه به ایران در ۸ماهه ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۸ درصد رشد کرده و از ۱۴۲ میلیون یورو به ۲۲۵ میلیون یورو افزایش یافته است. صادرات ۲۲۵ میلیون یورویی فرانسه به ایران در ۸ماهه امسال از کل صادرات این کشور به ایران در ۱۲ماهه سال قبل بیشتر بوده است. فرانسه در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۲۴ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار