کد خبر: 1117361
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
سید رحیم لاری

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، در مواجهه با انتقاد‌های رقبای جمهوریخواه و حتی برخی از هم‌حزبی‌های دموکرات خود نسبت به کمک نظامی از اوکراین است و در دفاع از خود، آن‌ها را متهم می‌کند که خطر روسیه را دست کم می‌گیرند و حمایت امریکا از اوکراین «یک سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه» است. این حرف او نشان می‌دهد که رویکرد امریکا و متحدانش در حمایت نظامی از اوکراین مبنای اقتصادی دارد و در جهت تقویت صنعت میلیتاریستی این کشور‌ها است، اما حالا معلوم شده که این رویکرد یک وجه منفی نیز دارد و فقط سودآور نیست بلکه سرازیر کردن تسلیحات به اوکراین برای مقابله با روسیه، شمشیر دولبه‌ای است که می‌تواند برای خود این کشور‌ها نیز خطرناک باشد.
گریم بیگار، رئیس سازمان انگلیسی مبارزه با جرائم سازمان‌یافته، در مصاحبه اخیر خود با روزنامه ساندی‌تایمز یک وجه از این خطر را برملا کرده است. او در این مصاحبه گفته که تسلیحات غربی از اوکراین به خارج از این کشور قاچاق می‌شوند و اینترپل و یوروپل، پلیس اروپا، هر دو هشدار داده‌اند که این تسلیحات ناگزیر از اوکراین خارج و وارد بازار سیاه می‌شوند. او از انتقال این تسلیحات به باند‌های تبهکار یا تروریست‌ها در بریتانیا گفته و اینکه با رئیس پلیس اوکراین در این خصوص مذاکراتی داشته است. گونار آپلگرن، رئیس پلیس سوئد، نیز پیش از این نگرانی خود را از قاچاق تسلیحات ارسالی به اوکراین بیان کرده بود، چرا که «ساختار‌های غیرقانونی در این کشور با ارسال آن‌ها به خارج از آن پول در خواهند آورد.» این دست سخنان مقامات ارشد انتظامی اروپا تأییدی است بر هشدار‌های قبلی مقامات روسیه در این خصوص و به ویژه حرف یک ماه قبل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، که گفته بود: «باند‌های تبهکار مرزی تسلیحات قدرتمندی از قبیل سامانه‌های دفاع هوایی قابل حمل و تسلیحات دقیق را از اوکراین به دست آورده‌اند.»‌گفته می‌شود که قاچاق تسلیحات به خارج از اوکراین حالا مبدل به تجارت پرسودی برای این باند‌های تبهکاری و جرایم سازمان‌یافته شده است.
به این ترتیب، اگر اوکراین را شمشیری بدانیم که امریکا و کشور‌های اروپایی آن را علیه روسیه به کار می‌گیرند، حالا لبه تیز دیگر آن متوجه خود حامیان این کشور در غرب شده و ارسال بی‌رویه تسلیحات به این کشور امنیت همین حامیان را نیز هدف گرفته است تا جایی که این مقامات ارشد انتظامی بابت این موضوع احساس نگرانی می‌کنند. واقعیتی که در این مورد نادیده گرفته‌اند نقشی است که اوکراین دست‌کم از ۲۰۱۱ به این سو به عهده داشت. برای مثال، مجله مشهور آلمانی اشپیگل در آوریل ۲۰۱۴ و با گزارشی مفصل فاش ساخت که چگونه کشور آلمان از طریق اوکراین مبادرت به قاچاق تسلیحات می‌کند تا اینکه آن‌ها را به دست گروه‌های مسلح سوریه برساند. در واقع، کشور اوکراین در آن زمان یکی از مراکز اصلی تهیه و قاچاق تسلیحات به سوریه بود که توسط سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی امریکا، آلمان و دیگر کشور‌های اروپایی انجام می‌شد. بنابراین، زیرساخت قاچاق تسلیحات اعم از الیگارش‌های اوکراینی، سازمان‌های جنایی و دلال‌های تسلیحات از سال‌ها قبل در اوکراین به وجود آمده بودند و حالا جنگ روسیه با اوکراین و ورود بی‌رویه و بی‌حساب و کتاب تسلیحات امریکایی و اروپایی به اوکراین این فرصت طلایی را برای آن‌ها فراهم کرده تا به کسب و کار پرسود خود ادامه دهند. نکته مهم این بار در تغییر بازار‌های مقصد که این بار بازار جنگ داخلی سوریه و گروه‌های تروریستی در این جنگ تنها بازار مقصد برای این جریان نیست بلکه خود اروپا مبدل به بازار پرسودی شده است. چیزی که باعث نگرانی آپلگرن شده قاچاق تسلیحات به سوئد بعد از جنگ‌های دهه ۱۹۹۰ در بالکان است و اینترپل نیز به واسطه تجارب مشابه است که از وضعیت آشفته و وفور تسلیحات در اوکراین نگران شده است. درست است که بایدن از جنگ اوکراین تنها به فکر پر کردن جیب صنایع تسلیحاتی امریکا است، اما باید گفت که دود این آتش به چشم اروپایی‌هایی می‌رود که در این مسیر کورکورانه به دنبال او راه افتادند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار