کد خبر: 1117351
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
گفت‌وگوی «جوان» با رئیس سازمان بسیج هنرمندان
سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج با عنوان «سودای عشق» در استان بوشهر برگزار خواهد شد. برگزاری این جشنواره را می‌توان به نوعی جهاد تبیین هنرمندان بسیجی در عرصه هنر‌های نمایشی دانست
 محمدصادق عابدینی
 سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج با عنوان «سودای عشق» در استان بوشهر برگزار خواهد شد. برگزاری این جشنواره را می‌توان به نوعی جهاد تبیین هنرمندان بسیجی در عرصه هنر‌های نمایشی دانست. این جشنواره که ابتدا به همت بسیج هنرمندان کشور و انجمن هنر‌های نمایشی در سطح استانی برگزار می‌شود در مرحله نهایی میان منتخبان استان‌ها برگزار می‌شود که بوشهر میزبان این مرحله خواهد بود؛ رویدادی که در بخش نمایش‌های صحنه‌ای، میدانی و محیطی و بخش نمایشنامه‌نویسی انجام می‌شود. به همین مناسبت «جوان» در گفتگو با دکتر جواد جمیری، رئیس سازمان بسیج هنرمندان و از فعالان فرهنگی کشور، به موضوع جشنواره «سودای عشق» پرداخته است. 
 
رویکرد اصلی و هدف‌گذاری سازمان بسیج هنرمندان کشور در برگزاری رویداد سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج سودای عشق چه بود؟
جشنواره تئاتر بسیج با هدف‌گذاری و رویکرد کلان و جامع در سطح کشور برگزار شد. سیاستگذاری ما در این امر بیشتر بر حول و حوزه مفاهیم مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری ریل‌گذاری و هدف‌گذاری شده بود، انجام گرفت. اولویت‌های موضوعی و ساختاری این جشنواره در فراخوان بدین‌صورت که در حوزه بتوانیم کارکرد‌های موضوعی و ساختاری را نشان بدهیم نگاشته شد که الحمدلله با استقبال خوب هنرمندان نیز مواجه شد. 
 
به اولویت‌های موضوعی اشاره کردید، که می‌تواند شاخصه نمایش‌ها را شکل دهد، در این دوره چه موضوعاتی مد نظر بسیج هنرمندان بود؟
همانطور که می‌دانید بسیج فعالیت‌های گسترده و فراگیری در سطح کشور در حوزه‌های اجتماعی، سازندگی، اقتصادی، فرهنگی و هنری دارد. حضور مؤثر و کارآمد بسیج در اردو‌های جهادی و رفع محرومیت‌زدایی از مناطق کمترتوسعه یافته کشور نکته‌ای است که خیلی کم به آن پرداخته شده است. حضور مؤثر و امدادرسانی نیرو‌های بسیجی در بلایای طبیعی، حضور موفق بسیجیان در کنترل ویروس کووید-۱۹ و کمک به کادر درمان کشور از دیگر موضوعاتی بود که ما در این جشنواره برجسته‌سازی کردیم. معرفی هنرمندانه چهره‌های شاخص بسیج در عرصه‌های علمی سیاسی و فرهنگی با رویکرد برجسته‌سازی چهره‌های شاخص و مؤثر استانی و نیز تبیین مؤلفه‌ها و رویکرد بسیج در برابر هژمونی و سلطه غرب و هجمه‌های فرهنگی و نظامی استکبار جهانی از دیگر موضوعاتی بود که ما در این جشنواره به آن پرداختیم. 
 
 بیانیه گام دوم انقلاب محور اصلی برگزاری جشنواره اعلام شد، که نکته حائز اهمیتی است!
بله یکی از نکات مهم دیگر این جشنواره توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و حضور مؤثر جوانان و نیرو‌های مخلص و متعهد انقلابی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بود که خوشبختانه حضور چهره‌های هنرمند در این جشنواره مؤید این نکته بود. 
 
 از ابتکاراتی که جشنواره انجام داد، تولید آثار نمایشی درباره شهدای شاخص استان‌ها بود، در این خصوص توضیح می‌دهید؟
پرتره‌نگاری شهدای شاخص هر استان به عنوان اسوه و الگو و معرفی هنرمندانه آن توسط هنر فاخر نمایش از دیگر موضوعاتی بود که ما در فراخوان جشنواره و اولویت‌های موضوعی این جشنواره قرار دادیم. توجه و اهتمام ویژه ما بر این بود که اهمیت خانواده و فرهنگ و سالن بومی و ملی خودمان را در ۳۱ استان کشور بتوانیم به صحنه نمایش بیاوریم. رویکرد متفاوتی بر گونه‌های مختلف درام داشتیم و همچنین آثار اقتباسی از شخصیت‌ها و قهرمانان بومی و محلی در هر یک از بخش‌های جشنواره داشتیم که خوشبختانه موضوعات آثاری در این زمینه شد. 
کمی سراغ آمار و ارقام برویم، چه تعداد گروه و چند اثر در این دوره از جشنواره حضور داشتند؟
ما در این جشنواره شاهد حضور ۶۹۱ گروه نمایشی از اقصی نقاط ایران اسلامی بودیم. در این جشنواره ۳۱۲ اثر به دبیرخانه جشنواره واصل شد که از این میان ۱۱۷ اثر منتخب و برگزیده در ۳۱ استان کشور به روی صحنه‌های نمایش و در میان مردم اجرا شد. خوشبختانه باید بگویم که هنرمندان بسیجی که برای این جشنواره اثر ارائه دادند به نوعی پای در میدان و کارزار جهاد تبیین گذاشتند که این امر جای قدردانی و تشکر بسیاری دارد. 
 
نقش و حضور هنرمندان را به عنوان یکی از گروه‌های مرجع اجتماعی در تحولات جامعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 بدیهی است که هنرمندان به عنوان یکی از اقشار پیشرو و روشنگر جامعه که وظیفه ارائه آثار هنری با رویکرد‌های متفاوت را بر عهده دارند، از گروه‌های مرجع به شمار می‌روند. هنرمندان در کشور ما دارای محبوبیت و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیادی هستند که خودشان می‌توانند از این ظرفیت‌ها برای تقویت منافع ملی استفاده کنند. هنرمندان کشور در این بازه زمانی بسیار نقش و وظیفه مهمی را بر گردن دارند. متأسفانه برخی از هنرمندان در آزمون حضور متعهدانه در بطن ملت و جامعه مردود شدند، اما هنرمندانی که در این قبیل جشنواره‌ها و فضا‌های مشابه این چنینی شرکت می‌کنند نویدبخش جریانی تازه هستند و خون جدیدی در رگ‌های هنر انقلاب جاری می‌کنند که در سال‌های آتی بتوانند حوزه فرهنگ و هنر کشور را مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی بیمه کنند. 
 
مرحله پایانی این دوره از جشنواره سودای عشق چه زمانی برگزار خواهد شد؟
سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج با عنوان سودای عشق با دبیری سعید نجفیان و در بخش‌های تئاتر صحنه‌ای نمایش‌های خیابانی و میدانی و بخش نمایشنامه‌نویسی برگزار شده است و تاکنون ۳۱ استان کشور جشنواره‌های استانی خود را به اتمام رسانده‌اند و مرحله نهایی این جشنواره قرار است در اواخر آذر ماه سال جاری در استان بوشهر با حضور گروه‌های برتر و شرکت‌کنندگان و هنرمندان برگزار گردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار