کد خبر: 1116828
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۴
وزارت دفاع آلمان در حالی از توافق با فرانسه و اسپانیا در توسعه جنگنده نسل ششم خبر داده که روسیه نیز در حال ساخت جنگنده «میگ-۴۱» است.

آلمان از توافق با فرانسه و اسپانیا بر سر آغاز مرحله بعدی توسعه یک جنگنده جدید به نام «فکاس» که از آن به عنوان بزرگترین پروژه دفاعی اروپا با هزینه تخمینی بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو نام برده می‌شود، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» وزارت دفاع آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از مذاکرات فشرده، به یک توافق با فرانسه و اسپانیا بر سر این پروژه دست یافته است. این پروژه البته تحت مسئولیت کلی فرانسه قرار است دنبال شود.

فکاس، سامانه نبرد هوایی آینده، پروژه مشترک فرانسه، آلمان و اسپانیا برای ساخت جنگنده نسل ششم است.

«کریستین لامبرشت» وزیر دفاع آلمان گفت: «توافق سیاسی در مورد جنگنده فکاس گام بزرگ و نشانه مهمی از همکاری درخور فرانسه، آلمان و اسپانیاست. این امر توانایی‌های نظامی اروپا را تقویت و اهمیت دانش را نه تنها برای ما، بلکه برای صنعت اروپا تضمین می‌کند».

وزارت دفاع اسپانیا نیز اعلام کرده که مادرید ۲.۵ میلیارد یورو برای این پروژه هزینه خواهد کرد. این وزارتخانه اعلام کرد که کابینه اسپانیا با این هزینه موافقت کرده، اما جزئیات دیگری ارائه نکرد.

شرکت‌های صنایع هوایی «داسو»، «ایرباس» و «ایندرا» از فرانسه در این طرح برای شروع جایگزینی جنگنده‌های «رافال» فرانسوی و یوروفایتر‌های آلمانی و اسپانیایی مشارکت دارند.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم سابق آلمان، پیشتر در سال ۲۰۱۷ برنامه‌هایی را برای پروژه جنگنده فکاس اعلام کردند که شامل یک جنگنده و طیف وسیعی از سلاح‌های مرتبط از جمله پهپاد‌ها می‌شود.

وبگاه آمریکایی «۱۹ فورتی فایو» اخیرا در مطلبی به قلم «برندت ایستووود» تحلیلگر امور نظامی نوشت، با توجه به جنگ در اوکراین، اولویت بیشتر روسیه بر ساخت تانک‌ها متمرکز است، اما نیروی هوایی روسیه دنبال جایگزین برای جنگنده «میگ-۳۱ فاکس هاوند» است. اگر شرایط برای شرکت «میکویان» محقق شود اولین پرواز میگ-۴۱ ممکن است سال ۲۰۲۵ انجام شود.

به نوشته این وبگاه، مشخصات میگ- ۴۱ بسیار بلندپروازانه است. سرعت این جنگنده چهار تا پنج ماخ اعلام شده و این ممکن است مواد روی بدنه برای خاصیت پنهان کاری را بسوزاند. این جنگنده هواپیما باید سلاح‌های ابرفراصوت مانند «کینژال» را پرتاب کند.

میگ -۴۱ سقف پرواز بلندی خواهد داشت تا بتواند موشک‌های ضد ماهواره شلیک کند. این توسط یک موتور توربو جت امکان پذیر می‌شود. با این سرعت، این جنگنده ممکن است بتواند موشک‌های ابرفراصوت دشمن را سرنگون کند. اما پرواز با سرعت چهار ماخ به مقدار قابل توجهی سوخت نیاز دارد که هواپیما را سنگین‌تر و مانورپذیری را کمتر می‌کند. سوخت‌گیری هوایی بر ویژگی‌های پنهان‌کاری میگ-۴۱ تاثیر می‌گذارد.

این در حالی است که روسیه امیدوار است با نوسازی عمر جنگنده «میگ-۳۱» عمر این هواپیما را بیشتر کند. علیرغم صحبت‌ها در مورد جانشین میگ-۳۱ با میگ-۴۱، نمی‌توان گفت که این هواپیما به این زودی‌ها بازنشسته شود. روسیه تصمیم گرفته تا یک سری از انواع به‌روز شده میگ-۳۱ را تولید کند و به این جنگنده اجازه می‌دهد تا سال‌ها در خدمت بماند.

میگ-۳۱ دو کابینه که در ناتو به نام «فاکس‌هاوند» شناخته می‌شود، توانست به سرعت به هواپیمای رهگیر اصلی اتحاد جماهیر شوروی سابق مبدل شود. دو موتور این جنگنده به آن اجازه می‌دهد تا این جت به حداکثر سرعت سه ماخ در ارتفاعات بالا برسد.

در راستای ماموریت دفاع هوایی دوربرد و در ارتفاع بالا، میگ-۳۱ مجهز به رادار آنتن آرایه فازی ثابت «زاسلون-۱۶» است که در برهه‌ای یکی از تواناترین رادار‌های جهان بود. میگ- ۳۱ علاوه بر توپ ۲۳ میلی‌متری، می‌تواند انواع مختلف موشک‌های دوربرد و کوتاه برد را برای درگیری با اهداف هوایی حمل کند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار