کد خبر: 1116821
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

سفیر روسیه در امریکا با اشاره به سقوط اخیر موشک در خاک لهستان گفت دولت اوکراین در تلاش است روسیه و ناتو به صورت مستقیم با هم درگیر شوند. سخنان معاون وزیر دفاع اوکراین نیز حاکی از این است که کشورش به ادامه جنگ تا بهار آتی و بازپس‌گیری کریمه چشم دوخته است.
روس‌ها در عین حال که سیگنال‌هایی برای پایان جنگ اوکراین می‌فرستند، کی‌یف را متهم می‌کنند که در جهت طولانی کردن جنگ گام بر می‌دارد. آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در امریکا در این مورد به نیوزویک گفت که دولت اوکراین در تلاش است درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو ایجاد کند. به گفته وی، مقامات اوکراین نه تنها از واشنگتن می‌خواهند کمک نظامی بیشتری ارائه کند، بلکه همچنین در تلاش هستند درگیری نظامی مستقیمی بین فدراسیون روسیه و ناتو ایجاد کنند. این مقام روس در ادامه گفت که تلاش‌های پوچ غرب برای مسئول شناختن روسیه در همه موارد، فقط می‌تواند رژیم کی‌یف را که پیش‌تر هم احساس آزادی عمل بیش از حد می‌کرد، تحریک کند. ۲۴ آبان موشکی در روستایی در لهستان نزدیک مرز اوکراین سقوط کرد که دو قربانی برجای گذاشت. آندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان یک روز بعد گفت که این موشک بخشی از سامانه دفاع هوایی اوکراین بوده است. وزارت خارجه امریکا هم گفت که درباره صحت نتیجه‌گیری لهستان اطمینان کامل دارد. با این حال، اوکراین تلاش داشت روسیه را مقصر جلوه دهد. آنتونوف درباره سقوط موشک اوکراینی در خاک لهستان توضیح داد: «مقامات امریکایی، رسانه‌ها و سازمان‌ها غیردولتی همچنان به بیان شعار «روسیه مقصر همه چیز است» ادامه می‌دهند. طرف امریکایی در هر موقعیت دشواری به چنین روشی متوسل می‌شود. حتی وقتی که امریکا به‌طور علنی این واقعیت را که کی‌یف مسئول مرگ شهروندان لهستانی است، تأیید می‌کند. او همچنین گفت که اگر امریکا و متحدانش برای دهه‌ها تلاش نمی‌کردند کی‌یف را به «ضد روسیه» تبدیل کنند، مسکو عملیات در اوکراین را آغاز نمی‌کرد.
تا دسامبر وارد کریمه می‌شویم
ولودیمیر هاوریلوف، معاون وزیر دفاع اوکراین پیش‌بینی کرد که نیرو‌های اوکراینی احتمالاً تا پایان ماه دسامبر (اوایل دی‌ماه) وارد کریمه می‌شوند و جنگ با روسیه تا بهار پایان خواهد یافت. وی افزود: «ملت او هرگز تا رسیدن به پیروزی دست از جنگ بر نمی‌دارد و حتی حمله اتمی مسکو هم نمی‌تواند مانع بیرون راندن ارتش روسیه شود.»‌هاوریلوف در گفتگو با شبکه خبری اسکای‌نیوز در ادامه احتمال حمله اتمی روسیه را کم دانست، اما در عین حال تأکید کرد در صورت وقوع چنین حمله‌ای شرایط حزن‌انگیزی ایجاد می‌شود. وی همچنین در خصوص مذاکرات صلح با مسکو اضافه کرد: «این مذاکرات تنها زمانی اتفاق می‌افتد که نیرو‌های روسیه آماده ترک وجب به وجب خاک اوکراین از جمله شبه‌جزیره کریمه باشند که در سال ۲۰۱۴ توسط روسیه اشغال و به این کشور ضمیمه شد.» این مقام وزارت دفاع اوکراین در ادامه با بیان اینکه مهم نیست چه سناریویی روی میز باشد، خاطرنشان کرد: «ما تا آخر پیش می‌رویم، مردم اوکراین برای آنچه که ما تاکنون به دست آورده‌ایم، خون‌های زیادی داده‌اند. همه می‌دانند که هرگونه تأخیر یا توقف در نبرد جاری به معنای تداوم جنگ علیه موجودیت اوکراین به عنوان یک ملت است.»
جنگ بین روسیه و غرب
به گفته دفتر ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان در جریان گفت‌وگوی اخیر با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود گفت که گسترش این تفاهم به مسیر مذاکرات، به ویژه آتش‌بس، برای همه مفید خواهد بود. نومان کورتولموش، معاون حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه با اعلام اینکه بحران اوکراین درگیری بین کی‌یف و مسکو نیست، بلکه جنگ بین روسیه و غرب است که در رأس آن امریکا دوست دارد این بحران ادامه‌دار باشد. به شبکه خبری سی. ان. ان ترک گفت: «این جنگ به واقع درگیری بین روسیه و اوکراین نیست بلکه جنگی بین روسیه و غرب است. امریکا و تعدادی از کشور‌های اروپایی با حمایت از اوکراین در روند طولانی شدن این جنگ دخیل هستند. هدف ترکیه دستیابی به سریع‌ترین راه ممکن برای پایان جنگ اوکراین است، اما برخی دوست دارند این جنگ ادامه یابد.»‌به گفته معاون حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه، امریکا با تداوم این جنگ می‌خواهد رأس توازن جهانی نیرو‌ها را به نفع خود تمام کند که پس از سقوط شوروی دچار اختلال شد. وی ادامه داد: «امریکا به دنبال منافع خودش است. بنابراین، ایجاد یک سیستم سیاسی جهانی که زیرساخت‌های جدید با قابلیت تضمین صلح در این کره خاکی را ممکن می‌سازد، ضرورت دارد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار