کد خبر: 1116767
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
انتظار به سر رسید، امشب همه نگاه‌ها به دوحه است
روزی که میلیون‌ها فوتبال دوست منتظرش بودند از راه رسید. استارت بازی‌های جام‌جهانی امشب با جدال قطر – اکوادور زده می‌شود و میزبان برای اولین‌بار بازی در این تورنمنت فوتبالی را تجربه می‌کند.
شیوا نوروزی

روزی که میلیون‌ها فوتبال دوست منتظرش بودند از راه رسید. استارت بازی‌های جام‌جهانی امشب با جدال قطر – اکوادور زده می‌شود و میزبان برای اولین‌بار بازی در این تورنمنت فوتبالی را تجربه می‌کند.
جام ۲۰۲۲ با همه فراز و نشیب‌هایش به نقطه شروع رسیده و ۳۲ تیم حاضر برای موفقیت و صعود روز‌های سختی پیش‌رو دارند. در گروه A مسابقات اگر چه هلند مدعی و قدرتمند شانس اصلی صعود محسوب می‌شود، اما فعلاً همه نگاه‌ها به دیدار افتتاحیه است.

عنابی‌ها به هر دری زدند تا رویای میزبانی جام‌جهانی را محقق سازند. در سال ۲۰۱۰ به این رویا دست یافتند و حالا امشب در حالی به لطف میزبانی به میدان می‌روند که تاکنون هرگز موفق به کسب سهمیه این رقابت‌ها نشده بودند. فلیکس سانچس اسپانیایی پنج سال است که هدایت تیم‌ملی قطر را برعهده دارد به این امید که در جام‌جهانی ۲۰۲۲ با تیم بی‌تجربه شگفتی خلق کند. قطر با قرار گرفتن در گروه نخست با هلند، اکوادور و سنگال قرعه نسبتاً خوبی نصیبش شده و این مسئله سران این کشور را به صعود امیدوار کرده است. این تیم آسیایی در ادوار گذشته برای گرفتن جواز صعود تلاش زیادی کرد ولی هیچ‌وقت موفق به این کار نشد. استفاده از امتیاز میزبانی قطر را در بهترین موقعیت قرار داده تا بالاخره ثمره سرمایه‌گذاری‌های گسترده روی فوتبال نمایان شود. بازی افتتاحیه برای همه تیم‌ها اهمیت ویژه‌ایی دارد و نتیجه‌اش روی عملکرد تیم در دیدار‌های بعدی تأثیر مستقیم می‌گذارد. به همین دلیل است که برای قطری‌ها رویارویی با حریف امریکای جنوبی مهم‌تر از هر بازی است. سانچس امشب ریسک نمی‌کند و بهترین‌های فوتبال این کشور را به زمین می‌فرستد.
در لیست اعلام شده از سوی سرمربی هیچ شگفتی وجود نداشت؛ قطری‌ها هیچ لژیونری ندارند و همگی در لیگ داخلی بازی می‌کنند. با این تفاوت که از ۲۶ بازیکن نهایی ۱۳ بازیکن در تیم السد بازی می‌کنند و شش بازیکن هم در تیم الدحیل. سرشناس‌ترین بازیکنان عنابی‌ها نیز اکرم عفیف و معز علی هستند. همان دو بازیکنی که آسیایی‌ها به خوبی آن‌ها را می‌شناسند. معزعلی در سال ۲۰۱۹ آقای گل آسیا لقب گرفته است. در کارنامه تیم‌ملی قطر اگرچه جای حضور در جام‌جهانی تا امروز خالی بوده، اما این تیم با هدایت سرمربی اسپانیایی سه سال قبل موفق شد فاتح جام‌ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ شود. قهرمان آسیا برای موفقیت در جام‌جهانی برنامه‌ریزی ویژه‌ایی داشت و چند بازی تدارکاتی برگزار کرد. قطری‌ها در اسپانیا اردویی نسبتاً طولانی داشتند و جالب اینکه آن‌ها هر چهار بازی دوستانه با هندوراس، نیکاراگوئه، گواتمالا و آلبانی را با برد به پایان رسانده‌اند. قطر در رنکینگ فیفا رده ۵۰ را در اختیار دارد.

اکوادور صعودی راحت به جام‌جهانی را تجربه کرد و به عنوان یکی از نمایندگان امریکای جنوبی به این رقابت‌ها رسیده است. پیش از این آن‌ها سه بار در این رویداد حضور داشته و بهترین نتیجه آن‌ها در سال ۲۰۰۶ و صعود از مرحله گروهی صورت گرفت. این تیم در شرایطی به قطر آمده که تا همین چند وقت پیش یک شاکی بین‌المللی داشت؛ تیم شیلی با شکایت به دادگاه عالی ورزش مدعی شد اکوادور از یک بازیکن غیرمجاز به نام بایرون کاستیو استفاده کرده و باید از جام‌جهانی حذف شود. در نهایت CAS این ادعا را رد کرد تا اکوادور مشکلی برای حضور در جام ۲۰۲۲ نداشته باشد. جالب اینجاست که سرمربی در نهایت روی نام بازیکن جنجال‌ساز خط قرمز کشید. گوستاوو آلفارو دو سال هدایت اکوادور را برعهده دارد و برای انتخاب نفرات اصلی سعی کرد از همه داشته‌های این کشور استفاده کند. مویزس کایسادو بازیکن برایتون ستاره اکوادور است. کاسیدو ۲۱ ساله است و یکی از کلیدی‌ترین بازیکنان این تیم در کوپا‌امه‌ریکا بود. اکوادور در این کوپا ۲۰۲۱ تا یک چهارم‌نهایی پیش‌روی کرد. اکوادور تیم چهل‌وپنجم رده‌بندی فدراسیون جهانی را در اختیار دارد.
فیفا برای انتخاب داور بازی افتتاحیه ریسک زیادی کرده و قضاوت را به داوری سپرده که برای نخستین بار در جام‌جهانی سوت می‌زند. دانیله اورساتو همان کسی که اعتماد کمیته داوران فیفا را جلب کرده و قضاوت جدال قطر – اکوادور را به او سپرده است. کارنامه کاری او نشان می‌دهد که اورساتو دوره گذشته به عنوان یکی از داوران ویدئویی فعالیت کرده است. اورساتو همچنین قضاوت فینال لیگ‌قهرمانان ۲۰۲۰ را بین دو تیم بایرن‌مونیخ و پاری‌سن‌ژرمن را برعهده داشته است. در یورو ۲۰۲۰ هم داور سه بازی بود و قضاوت‌های خوبی انجام داد. این داور ایتالیایی در سال ۲۰۱۰ به لیست داوران یوفا راه یافت و در سال ۲۰۱۵ در لیست الیت اروپا قرار گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار