کد خبر: 1116560
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
دبیر جشنواره موسیقی نواحی می‌گوید: هنرمندان موسیقی نواحی ایران از شریف‌ترین، مهربان‌‌‌‌‌‌ترین و محبوب‌‌‌‌‌‌ترین اعضای یک پیکرِ قامت استوار ایران کهن و عزیز همه ما هستند.
سيدمرتضي ذاكر

محمد علی مرآتی، دبیر پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در آیین پایانی این مراسم با اشاره به اینکه موسیقی در خالص‌‌‌‌‌‌ترین وجوه خود، یکی از شئون رفتاری انسان به شمار می‌رود، گفت: شکل‌گیری این پدیده فرهنگی بدون مقوله انسان‌شناسانه میسر نیست. موسیقی اقوام رنگارنگ ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و چیزی جز رفتار خالص انسانی نیست. هنرمندان موسیقی نواحی ایران از شریف‌ترین، مهربان‌‌‌‌‌‌ترین و محبوب‌‌‌‌‌‌ترین اعضای یک پیکرِ قامت استوار ایران کهن و عزیز همه ما هستند.
وی ادامه داد: موضوع جشنواره پانزدهم، «ایران فرهنگی؛ سنت‌های قومی در گفتمان موسیقایی جهان اسلام‌» است. در موضوع امسال کلیدواژه‌های مهمی وجود دارد که از ایران فرهنگی به‌عنوان یکی از سرزمین‌های کهن با آیین صلح و دوستی در کنار همسایگان و همه ملت‌ها، سخن می‌گوید. واژه مهم دیگر، حوزه بزرگ جهان اسلام است که هر دوی این واژه‌‌‌‌‌‌ها برای جشنواره پانزدهم، اعتبار بین‌المللی به همراه می‌آورد.
دبیر جشنواره موسیقی نواحی اظهار کرد: جشنواره پانزدهم با حضور 20‌استان در یک فراخوان عمومی و دعوت از حدود ۱۰۰ موسیقیدان حرفه‌ای و پیشکسوت، کار خود را، ۲۳ آبان در تالار زیبای فخرالدین اسعدگرگانی آغاز کرد. اکثر موسیقیدانان این جشنواره، نوادر روزگار ما هستند و به نوعی تجلی هویت فرهنگ بزرگ ایران که مقدم‌شان را مبارک و قدم‌شان را بر چشم می‌گذاریم و شاید بتوانم این ادعا را داشته باشم که حضور حداکثری پیشکسوتان اقوام ایرانی یکی از خصوصیت‌های بارز جشنواره پانزدهم است.
این مدرس دانشگاه درباره بخش بین‌الملل و بخش پژوهش جشنواره هم گفت: در بخش بین‌الملل شاهد حضور چهار کشور ترکیه، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان بودیم. بخش پژوهش جشنواره نیز با دعوت از ۱۰پژوهشگر برجسته متخصص موسیقایی اقوام با موضوع اصلی جشنواره در ابعاد مختلف در کارگاه‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفت. این در حالی است که حرکت و افق‌های روشن این جشنواره ملی در آینده، تشکیل چند حوزه اجرایی بزرگ در استان‌‌‌‌‌‌ها در ماه‌های قبل از ورود به جشنواره اصلی با یک برنامه‌ریزی دقیق علمی موسیقایی خواهد بود تا بتوان پیوند حرفه‌ای و انگیزه‌ای این موسیقی اصیل را در همه اقوام ایران زمین بوجود آورد.
همچنین در این مراسم اعلام شد که قرار است هر دو سال یک بار، به هنرمندان برگزیده و سرآمد در حوزه موسیقی «نشان لطفی» که به یاد استاد محمدرضا لطفی هنرمند پرآوازه موسیقی ایرانی پایه‌گذاری شده، اعطا شود. «نشان لطفی» بالا‌‌‌‌‌ترین نشانی خواهد بود که در حوزه هنر و موسیقی به فعالان برجسته ارائه خواهد شد.
در بخش پایانی ضمن تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره از هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی اقوام، سیداحمد حسینی فعال موسیقی کتولی، سید نظام موسوی فعال موسیقی طبری، حاجی محمد ایری فعال موسیقی ترکمن، محمد نعیمی نظام‌آباد فعال موسیقی قزلباش و محمدرضا برزگر پژوهشگر موسیقی اقوام نیز قدردانی شد.
وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با تأکید بر اینکه موسیقی در خالص‌‌‌‌‌‌ترین وجوه خود، یکی از شئون رفتاری انسان به شمار می‌رود، گفت جشنواره موسیقی نواحی یک از مهم‌‌ترین عوامل پیوند فرهنگی ایران عزیز ماست.
محمد مهدی اسماعیلی گفت: ما مفتخریم که تاریخ کهن و هفت هزار ساله کشورمان یک حافظه فرهنگی و میراث مشترک را برای امروز ما به ارث رسانده است. ما در طول قرن‌های متمادی برای حفظ یکپارچگی سرزمین خود و ادامه هم‌نشینی خودمان، با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم و امروز بسیار خوشحالیم ثمره قرن‌‌‌‌‌‌ها ایستادگی‌مان به ایران یکپارچه و متحدی تبدیل شده که امروز در منطقه و دنیا به عنوان یک کشور پیشرو با مردمانی اخلاق‌مدار و فرهنگی، به آن نگاه می‌شود.
جشنواره موسیقی نواحی یکی از مهم‌‌ترین عوامل پیوند فرهنگی ایران عزیز ماست. شعر و موسیقی از یادگاران ایران عزیز است که هم مردم ایران عزیز را به هم متصل می‌کند و هم در خارج از مرزهای جغرافیایی، مرزهای فرهنگی ایران عزیز، عامل همگرایی منطقه ماست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار