کد خبر: 1116479
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
«جو بایدن» ضمن فراموشی شعارهای انتخاباتی خود در منزوی کردن عربستان در پی قتل فجیع روزنامه‌نگار منتقد سعودی، و در چرخشی بی‌سابقه سعی دارد تا برای بهبود روابط با ریاض، «محمد بن سلمان» را از اتهاماتش تبرئه کند.
دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در همراهی با رای مشورتی دادگاهی در این کشور، سرانجام و برای تکمیل روند تعظیم خود در مقابل مقامات عربستانی، به «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد، مصونیت داد.

رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا در تبلیغات انتخاباتی خود با صدای رسا وعده داده بود که ریاض را به دلیل ترور فجیع جمال خاشقچی و سایر موارد نقض حقوق بشری، منزوی کرده و از ولی‌عهد سعودی در این باره سوال خواهد کرد. قرار بود دولت دموکرات بایدن بعد از راهیابی به کاخ‌سفید، با گاو شیرده منطقه (برخلاف دولت دونالد ترامپ) به شیوه دیگری برخورد کند اما ناگهان در مقابلش زانو زد.

روند تعظیم‌های دولت خسته بایدن در مقابل ولی‌عهد زیاده‌خواه سعودی از سفر سه‌شنبه (۱۴ ژوئن) هیات آمریکایی به منطقه و عربستان آغاز شد؛ جایی که بایدن تمام تلاش خود را به کار گرفت تا ناراحتی‌های ریاض از مواضع قبلی و وعده‌های انتخاباتی‌اش را رفع کرده و در دیدار با محمد بن سلمان، همراهی او را کسب کند!

سعودی‌ها که در مقابل ابزارهای ادعایی غرب، همانند «حقوق بشر» تکراری، ابزار «نفت» را در دست داشتند، سعی کردند تا برای دموکرات‌های آمریکایی جبران کنند. بایدن به جده سفر کرد تا عربستان سعودی در میانه بحران انرژی غرب و در پی تحریم روسیه، تولید نفت خود در اوپک پلاس را افزایش دهد. این خواسته بایدن همانند استقبال سرد از او در منطقه، اجابت نشد و مقامات ریاض او را بدون هیچ دستاورد و موافقتی در این خصوص به واشنگتن برگرداندند.

عربستان به همین هم اکتفا نکرده و چند ی بعد و همزمان با ورود غرب به زمستانی سخت، به همراهی سایر اعضای اوپک پلاس تصمیم گرفت تا میزان تولید نفت خود را کاهش دهد. بدین ترتیب فشاری که عربستان با ابزار انرژی به آمریکا وارد کردند به مراتب از ادعاهای حقوق‌بشری واشنگتن علیه بن‌سلمان شدیدتر بود؛ دلیل این موضوع نیز تضعیفِ بیشتر و فروپاشی دولت بی‌راهبردِ بایدن بود.

حالا و با وسیع شدن دامنه نیازمندی‌های غرب به نفت و افزایش انتقادات از ضعف دولت دموکرات‌ها، به نظر می‌رسد که کاخ‌سفید به مرحله جدیدی از کوتاه آمدن و تعظیم در مقابل ریاض، روی آورده است. در این مرحله جدید، وزارت دادگستری آمریکا با صدور یک رای مشورتی و موافقت دولت این کشور، به ولی‌عهد سعودی در پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد ریاض در استانبول، مصونیت اعطا کرد. حالا بایدن نه تنها دیگر ادعایی برای منزوی کردن عربستان در پی قتل فجیع خاشقچی ندارد بلکه مسئولیت رفع اتهام از ولی‌عهد قاتل سعودی را نیز بر عهده گرفته است!

برخی گزارش‌ها و تحلیل‌ها از این فراموشی بایدن و چرخش دموکرات‌ها نسبت به عربستان سعودی گویای تلاش مقامات فعلی کاخ سفید برای فرار از مشکلات داخلی و چالش‌های جهانی آمریکایی هستند که روز‌به‌روز بیشتر رو به افول می‌گذارد. حالا دولت بایدن به افزایش تولید نفت عربستان به عنوان ابزاری برای تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در ماه جاری (نوامبر) نگاه کرده و می‌خواهد این همراهی عربستان را در قبال کمک به اعاده حیثیت شاهزاده‌ مجرم سعودی به دست آورد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار