کد خبر: 1116387
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
یک رسانه آمریکایی اعلام کرد مقامات آمریکا در تلاش هستند، حریم هوایی عمان را به روی هواپیماهای رژیم صهیونیستی بگشایند.

پایگاه خبری آکسیوس روز پنجشنبه به وقت محلی به نقل از چند مقام آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته با بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان دیدار کردند تا در مورد باز شدن احتمالی حریم هوایی این کشور به روی پروازهای  اسرائیل و سایر موضوعات گفتگو کنند.

این رسانه آمریکایی نوشت، عربستان سعودی چند ماه پیش به هواپیماهای اسرائیلی اجازه داد از حریم هوایی آن کشور برای انجام پرواز به سمت هند و چین استفاده کند. این اقدام، گامی قابل توجه در آشکارسازی روابط میان ریاض و تل‌آویو قلمداد شد.

آکسیوس اضافه کرد: اما بدون موافقت  مشابه از سوی عمان، این مسیر برای پروازهای اسرائیلی مسدود شده و  اقدام عربستان تا حد زیادی بی معنی می شود.

آکسیوس ادامه داد: در سال ۲۰۱۸، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی از عمان بازدید کرد و پس از گفتگو با سلطان قابوس توانست موافقت وی با عبور پرواز های اسرائیل از حریم هوایی عمان را کسب کند. اما پس از مرگ سلطان قابوس، سلطان هیثم بن طارق  با این تصمیم مخالفت کرد.

آکسیوس ادامه داد: مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند که از ماه جولای تاکنون، دولت بایدن در تلاش است تا عمانی ها را برای گشودن حریم هوایی  خود به روی خطوط هوایی اسرائیل متقاعد کند.

عمانی‌ها خواستار انجام برخی از اقدامات از سوی آمریکا در ازای آن شده‌اند. یکی از این خواسته‌ها آغاز گفتگوهای راهبردی میان دو کشور با محوریت مبادلات فرهنگی و آموزشی، تجارت، سرمایه‌گذاری و انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است.

در سفر هفته گذشته وزیر خارجه عمان به واشنگتن، این گفتگوهای راهبردی برای نخستین بار انجام شد و چند موضوع دیگر از جمله جنگ یمن و امنیت در منطقه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

مقامات آمریکایی و صهیونیستی امیدوارند پیشرفت‌های حاصل ‌شده در گفتگوهای هفته گذشته بتواند مسیر را برای گشوده شدن حریم هوایی عمان هموار کند.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار