کد خبر: 1116074
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
آخرین نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال جاری میلادی، در سایه تداوم رویکرد دوگانه تروئیکای سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و ایالات متحده برای اهرم‌سازی از این جلسه و صدور قطعنامه علیه ایران در خصوص مسائل ادعایی پادمانی آغاز به‌کار کرد.
در این نشست سه روزه که با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو شورا برگزار می شود مسائل مختلف درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافقنامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس در دستور کار قرار دارد. فعالیت‌های هسته‌ای ایران و برجام از دیگر موضوعات عنوان شده در دستور کار اعضای شورا است و طبق برنامه اعلام شده راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان بررسی خواهد شد.

ادعای کشف ذرات اورانیوم سه سال پیش از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رسانه‌ها دامن ‌زده شد. جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود با آژانس بین‌المللی انرژی توافق کرد تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی حل و فصل شود. طرف‌ غربی هم تعهداتی را در این زمینه پذیرفت که نه تنها اجرا نکرد که خرداد ماه گذشته با ارائه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام مسیری کاملا متضاد در پیش گرفت.

ایران همواره نسبت به ابزارسازی از جایگاه آژانس برای مقاصد سیاسی هشدار داده و قطعنامه خرداد ماه را زنگ خطری برای اعتبار و یکپارچگی این سازمان در سیستم پادمانی و رژیم منع اشاعه توصیف کرد.

با این حال رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  روز پنجشنبه با انتشار گزارشی تحریک‌آمیز درباره برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرد: هنوز هیچ پیشرفتی در شفاف سازی و حل و فصل مسائل پادمانی باقی مانده صورت نگرفته است. در این گزارش به سفر بازرسان آژانس به ایران برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده اشاره شده و آمده است که مدیرکل «انتظار دارد در این بازدید، توضیحات فنی معتبری درباره این مسئله دریافت کند، از جمله دسترسی به موقعیت‌های مکانی و مواد مورد نظر و همچنین انجام نمونه‌برداری در صورت نیاز».

این گزارش بهانه‌ای شده است تا باردیگر سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا که چشم خود را روی زرادخانه هایی مملو از کلاهک های هسته ای رژیم صهیونیستی بسته‌اند، درصدد ابزارسازی از آژانس علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران اقدام کنند.

در قطعنامه پیشنهادی که فرازهایی از آن را رویترز منتشر کرده آمده است: ضروری و فوری است... که ایران برای انجام تعهدات قانونی خود و... بدون فوت وقت اقدامات زیر را انجام دهد». ارائه توضیح معتبر درخصوص ذرات اورانیوم، ارائه اطلاعات، اسناد و پاسخ‌های مورد نیاز آژانس اتمی، اجازه دسترسی به اماکن و مواد مورد نیاز آژانس و اجازه نمونه‌برداری از سوی آژانس اتمی ازجمله اقداماتی است که ایران مطابق با این متن، باید به آن‌ها عمل کند.

در این متن پیشنهادی که باید به تایید اکثریت اعضای شورای حکام برسد آمده است که شورا "نگرانی‌های جدی درخصوص مسائل پادمانی مرتبط با سه سایت اعلام نشده دارد که به دلیل ناکافی بودن همکاری اساسی توسط ایران حل نشده باقی مانده است."

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه گذشته درباره قطعنامه آمریکا و تروئیکای سه کشور اروپایی گفته بود: به رغم تعامل نزدیک و مستمر جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متاسفانه شاهد رفتار عجولانه و غیرسازنده این کشورها هستیم که مجدداً در تلاش برای استفاده سیاسی از آژانس و تبدیل آن به محملی برای اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران هستند.

کنعانی افزود: جای تعجب و تأسف دارد که در حالی که مذاکرات فنی و تکنیکی هیات عالی جمهوری اسلامی ایران با آژانس ادامه دارد و سفر هیاتی ایرانی به وین انجام شده و متقابلاً قرار است سفر هیات آژانس هم به تهران برای ادامه مذاکرات انجام شود ما با یک رویکرد سیاسی از سوی این چهار کشور در چارچوب آژانس مواجه هستم.

وی با بیان اینکه «اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور فنی و پادمانی جمهوری اسلامی ایران نخواهد کرد و صرفاً در روند همکاری‌ها فنی اخلال ایجاد می‌کند» تصریح کرد: این کشورها قبلا هم دست به اینگونه اقدام غیرسازنده زده‌اند و قطعنامه‌ای را در آژانس صادر کردند. صدور قطعنامه همکاری های فنی ایران با اژانس را دچار مشکل می‌کند و ما طرف‌های اروپایی را به سمت دیپلماسی هدایت می‌کنیم.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار