کد خبر: 1115981
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۹
برگزاری نشست «کارآمدترین مدل حکومت و حکمرانی» در دانشگاه تهران
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، گفت: غرب برای تحمیل مدل حکمرانی خود در جهان تلاش‌های همه‌جانبه کرده، ولی در سالیان اخیر شکست آن در بسیاری از عرصه‌ها نمایان است.

به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، نشست بررسی تفاوت‌های موجود میان نظام حکومتی جمهوری اسلامی و نظام لیبرال غربی در این دانشگاه برگزار شد.

بر این اساس، این برنامه با حضور محمدعلی رنجبر و سام‌مهدی ترابی از اعضای هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد و در ابتدای این مباحث اساتید به بررسی تفاوت‌های ساختاری نظام لیبرال دموکراسی غرب و جمهوری اسلامی پرداختند.

محمد رنجبر در این نشست، گفت: غرب برای تحمیل مدل حکمرانی خود در جهان تلاش‌های همه‌جانبه کرده، ولی در سالیان اخیر شکست آن در بسیاری از عرصه‌ها نمایان است.

وی افزود: در بررسی مدل‌های حکومت در غرب، لیبرالیسم به مثابه یک دین است و کسی که پیرو آن نباشند، تکفیر می‌شود. در راستای همین نگاه نظام حاکم بر غرب به شدت الیگارشی است، یعنی اختیارات و ثروت در دست افراد محدودی است.

رنجبر تأکید کرد: شاید کمتر از یک درصد باشند، اما بسیاری از امکانات را دارند، لیبرالیسم به عنوان نخ تسبیحی که هویت‌های مختلف را در قالب سبک زندگی آمریکایی را به دنیا تحمیل و حکمرانی آمریکا را بهترین دنیا معرفی می‌کرد، شکست خورده و این فرصت مغتنمی است که ما باید از آن استفاده کنیم.

سام‌مهدی ترابی نیز در ادامه این نشست، گفت: ما الآن اگر به سیستم‌های موجود یا سابق دنیا نگاه کنیم، در دوران اوج آن‌ها یک نظام جدید در ایران شکل می‌گیرد.

وی افزود: یک سیستم قانونی و حقوقی مبتنی بر فقه شیعه شکل می‌گیرد که ارزش‌های آن هزار و چهار صد سال جریان داشته، ولی به علت افول تمدن اسلامی تلاشی نشده که بر طبق آن مبنای یک حکومت شکل بگیرد.

ترابی در پایان گفت: در ایران سعی شد با تاریخ و عقبه و ارزش‌ها و دوری از تقلید غرب و شرق یک حکومت مستقل شکل گیرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار