کد خبر: 1115758
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
بالاخره کی‌روش لیست تیم ملّی فوتبال را پس از کش و قوس فراوان برای حضور در جام جهانی اعلام کرد. این مربی پرتغالی ۲۵ بازیکن را با خود به قطر خواهد برد تا در اولین جام جهانی خاورمیانه خودی نشان دهند. 
ایمان عظیمی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: بالاخره کی‌روش لیست تیم ملّی فوتبال را پس از کش و قوس فراوان برای حضور در جام جهانی اعلام کرد. این مربی پرتغالی ۲۵ بازیکن را با خود به قطر خواهد برد تا در اولین جام جهانی خاورمیانه خودی نشان دهند. 
این مربی پرتغالی برای جام جهانی پیش رو فقط به ۹ بازیکن از لیگ برتر اعتماد کرده و آن‌ها را به اردو فراخوانده است؛ این درحالی‌ست که ۱۶ لژیونر توسط سرمربی اسبق رئال مادرید به تیم ملی دعوت شده‌اند و توانسته‌اند استخوان‌بندی تیم ما را در جام جهانی شکل دهند. اکنون دست کی‌روش برخلاف سال‌های ابتدایی حضورش در ایران خالی نیست که با ذره‌بین دنبال بازیکن ایرانی در لیگ‌های عموما درجه دو و سه‌ی خارجی بگردد و اوضاع به کام اوست. عدم اعتماد این مربی به لیگ ایران برخلاف سال‌های پیش سبب رنجش‌خاطر هیچ‌کس را به علت برخورداری از مهره‌های مناسب در لیگ‌های به نسبت معتبر اروپایی فراهم نکرد و کی‌روش توانست بدون حاشیه‌ی آنچنانی مهره‌هایش را انتخاب کند. 
در خط دروازه، برخلاف روال معمول تورنمنت‌ها، چهار دروازه‌بان توسط کی‌روش به اردو دعوت شده‌اند که شانس علیرضا بیرانوند برای حضور در ترکیب بیش از دیگران به‌نظر می‌رسد. بازگشت بیرانوند به پرسپولیس روز‌های خوبی را برای او رقم زد تا با استفاده از لغزش امیر عابدزاده جایگاه خود را از رقیب پس بگیرد و حال این اوست که می‌تواند برای دومین دوره‌ی متوالی به‌عنوان سنگربان تیم ملی در درون دروازه بایستد تا فرصت تکرار خاطرات خوش جام جهانی روسیه را از دست ندهد. 
در پست دفاع راست صادق محرمی و رامین رضاییان به انجام وظیفه خواهند پرداخت. بازگشت مجدد کی‌روش به ایران، پرنده‌ی کوچک خوشبختی را بر شانه‌ی رامین رضاییان نشاند؛ اسکوچیچ با وجود تمام انتقادات و توصیه‌ها به‌هیچ‌وجه راضی نشد تا رامین را به تیم ملی بازگرداند. چه کسی فکرش را می‌کرد که اسکو برود و رامین بیاید؟ رضاییان بازی‌های درخشانی را از خود در سپاهان به نمایش گذاشت و با حضور کی‌روش دیگر هیچ بهانه‌ای برای عدم دعوت وی به تیم ملی وجود نداشت. در نقطه‌ی مقابل، امّا صادق محرمی قرار داشت که در غیاب رضاییان به‌جای وی انجام وظیفه می‌کرد. مدافع راست ایران در مقدمانی جام جهانی یک علاقه‌مند بیشتر نداشت و آن هم اسکوچیچ بود. پس از کنارگذاشتن این مربی از سرمربیگری یوزها، هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که محرمی دوباره به تیم ملی دعوت شود، ولی کی‌روش همه را با انتخاب خود شگفت‌زده کرد. صادق محرمی در بازی با اروگوئه میخ خود را کوباند و در برابر نونیس و والورده از جان مایه گذاشت؛ او البته در فاز هجومی هم بی‌نقص بود تا بلیت سفر به قطر را برای خود رزرو کند. 
کار مربی پرتغالی در انتخاب بازیکن برای پست دفاع وسط، اما سخت نبود. کی‌روش برای رهبری خط جلوی دروازه چهار مدافع امتحان پس‌داده را برگزید. محمّدحسین کنعانی‌زادگان، سیّدمجید حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی و شجاع خلیل‌زاده، هرکدام نفرات بدون جایگزینی برای ایران به حساب می‌آیند. در بین این چهار نفر انتظار می‌ورد حضور کنعانی‌زادگان به‌عنوان بازیکن فیکس در ترکیب تیم ملی بالاتر از بقیه باشد. 
در پست دفاع چپ نام یک‌نفر بیش از بقیه چشم‌ها را به خود می‌دوزد و آن کسی نیست جز ابوالفضل جلالی از استقلال. توجه کی‌روش به جلالی و دعوت او به تیم ملی بیش از هر چیز ما را یاد انتخاب مجید حسینی در فهرست چهارسال پیش جام جهانی روسیه می‌اندازد. احسان حاج‌صفی، کاپیتان تیم ملی با حفظ سمت پسر محبوب کارلوس کی‌روش است و این توانایی را دارد که در پست دفاع چپ بازی کند. حاج‌صفی قابلیت این را دارد که در چند پست توپ بزند. او در باشگاه خود، یعنی آ. اک. یونان یک فول‌بک چپ است و قابلیت بازی در پست وینگر چپ و هافبک دفاعی هم دارد. در این میان میلاد محمّدی -که پیش‌تر ستاره‌ی تیم کی‌روش بود- هم یکی دیگر از بازیکنانی‌ست که با بازگشت کی‌روش قرعه‌ی فال به نامش افتاد و برای بازی در پست دفاع چپ به تیم دعوت شد. امید نورافکن هم که در دوران اسکوچیچ پای ثابت تیم ملّی بود توسط مرد پرتغالی به اردو دعوت نشد تا حسرت بازی در قطر بر دلش بماند.
پس از مصدومیت امید ابراهیمی در بازی دوستانه با نیکاراگوئه و عدم آمادگی آنچنانی احمد نوراللهی در پست هافبک دفاعی نگرانی کی‌روش از انتخاب نفرات مناسب در این پست شدت گرفت؛ هرچند احمد نوراللهی بازگشت، ولی احساس می‌شود رهبری خط میانی یوز‌ها برعهده‌ی سعید عزت‌اللهی باشد. علی کریمی و روزبه چشمی دیگر نفرات ایران در کمربند میانی زمین محسوب می‌شوند. البته این احتمال می‌رود که چشمی باتوجه به تصمیم کی‌روش حتی یک خط عقب‌تر هم بازی کند. 
برای پست وینگر کی‌روش این نفرات را برگزید: وحید امیری، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس، مهدی ترابی، علی قلی‌زاده.
سامان قدوس جایگاه سابق خود در برنتفورد را از دست داده و در جام جهانی به دنبال اثبات توانایی‌هایی خویش است تا دوباره نظر کادرفنی تیم باشگاهی‌اش را به دست بیاورد. او هم همچون احسان حاج‌صفی توانایی بازی در چند پست را دارد و می‌تواند در دفاع راست و وینگر راست بازی کند. قدوس به‌واسطه‌ی قدرت حمل توپ بالا، سرعت مناسب و تبحر در فضاسازی یک بازیکن پست شماره ۱۰ محسوب می‌شود و به کار هر تیمی می‌آید؛ حتی اگر اندکی از اوج خود فاصله گرفته باشد. 
مهدی ترابی هم به‌عنوان یک وینگر راست یکی دیگر از امید‌های ما در این پست محسوب می‌شود. علیرضا جهانبخش بعد از دوران کابوس‌وارش در برایتون و بازگشت به اردیویسه‌ی هلند اکنون دوباره احیا شده است و در سومین جام جهانی خود با اندوخته‌ای که کسب کرده می‌تواند نشان دهد که همچنان ویرانگر عمل می‌کند. 
علی قلی‌زاده یک چپ‌پای تکنیکی ست و جایگاهش در تیم ملی تثبیت شده به‌نظر می‌رسد. البته او هم می‌تواند در خط حمله به بازی برای ایران بپردازد. 
وحید امیری هم یکی دیگر از بازیکنان محبوب دستیار سابق الکس فرگوسن است که پس از رهایی از مصدومیت برای بازی در قطر برگزیده شده است. امیری بازیکنی تکنیکی و چالاک است که در چند پست توانایی انجام امور محوله به خود را دارد. او هم در پست دفاع چپ به کارمان می‌آید و هم به‌عنوان وینگر چپ امتحانش را با نمره‌ی خوبی پس داده است.
نوبت به خط حمله می‌رسد؛ کی‌روش با انتخاب مهدی طارمی، سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد پرونده‌ی بازیکنان برگزیده را می‌بندد. 
مهدی طارمی فوق‌ستاره‌ی بی‌چون و چرای ماست که حضورش در پورتو بوی گل می‌دهد. کریم انصاری‌فرد، بازیکن باتجربه‌ای‌ست که همین چندوقت پیش دروازه‌ی دخیا را باز کرده است و تنها گلزن ایران در جام جهانی پیشین است. سردار آزمون، اما در ترکیب بایر لورکوزن یک نیمکت‌نشین محض شناخته می‌شود که تازه از بند مصدومیت رها شده است، ولی با این وجود کی‌روش نام بهترین گلزن حاضر در تیم ملی را از لیست خود خط نزد و وی را هم فراخواند. بودند نفراتی همچون شهاب زاهدی و مهدی قایدی که می‌توانستند در فهرست قرار بگیرند، اما کی‌روش تصمیم گرفت تا باتجربه‌ها را برای بازی در جام جهانی انتخاب کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار