کد خبر: 1115708
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
مقام‌های دولت بایدن پی‌درپی می‌گویند که این به اوکراین بستگی دارد که بخواهد با روس‌ها صلح کند یا نه. آخرین اظهارنظر مربوط است به وزیر خارجه امریکا که روز یک شنبه گفت که این کی‌یف است که در مورد زمان و محتوای چارچوب مذاکره با روسیه تصمیم خواهد گرفت. در ورای این تعارفات اما، تکرار مطالبه مذاکره از سوی امریکا نشان‌دهنده فشار واشنگتن بر کی‌یف برای وارد شدن به مذاکره با روس‌ها است.

وال استریت ژورنال دیروز از قول منابع دیپلماتیک گزارش کرد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین توصیه کرده که در مذاکرات احتمالی با روسیه موضعی «واقع بینانه» داشته باشد. اینکه توصیه امریکا به اوکراین برای مذاکره «واقع‌بینانه» چیست مشخص نیست، ولی می‌توان حدس زد که بعد از عقب‌نشینی روس‌ها از خرسون، واشنگتن فشار‌ها را بر کی‌یف تشدید کرده که واقعیت‌های جنگ در اوکراین، از جمله الحاق برخی از سرزمین‌هایش را قبول کند. چند ماه پیش هم هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، خواستار مصالحه سرزمینی اوکراین شده بود که البته بعداً در گفتگو با تایم، حرف خود را تعدیل کرد. او در آن سخنرانی، خواستار آغاز سریع مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین شد. حالا وال استریت ژورنال، از قول دیپلمات‌ها نوشته که سالیوان در سفر ۴ نوامبر خود به کی‌یف این پیام را به زلنسکی داد که او و مقاماتش باید خواسته‌ها و اولویت‌های واقع‌بینانه را برای گفتگو‌ها تدوین کنند و احتمالاً در هدف اعلام‌شده خود برای بازگرداندن کنترل کریمه تجدید نظر کنند. واشنگتن همچنین پیشنهاد کرده که کی‌یف باید ایده مذاکره با روسیه را برای به دست آوردن اهرم فشار بپذیرد. همچنین روزنامه نیویورک‌تایمز روز شنبه گزارش کرد که واشنگتن انتظار دارد که اقدامات و پیشرفت‌های صورت گرفته توسط دو طرف منجر به توقف درگیری‌ها شوند. مقامات ارشد دولت جو بایدن به روزنامه نیویورک‌تایمز گفتند که امریکا معتقد است با فرا رسیدن فصل زمستان، روسیه «به طرز چشمگیری شدت حمله‌اش به اوکراین را کاهش دهد.»‌یک مقام رسمی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا بدون ذکر نام گفت: «این توقف اجباری به واسطه شرایط آب‌وهوایی می‌تواند تا شش ماه طول بکشد.»
‌به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، بارش برف سنگین و هوای سرد عملیات را برای نیرو‌های روسی «پیچیده» می‌کند. همچنین، این منابع و مقامات امریکایی ادعا می‌کنند که درعوض، مسکو روی «حملات مداوم علیه نیرو‌های کی‌یف، پایگاه‌های ارتش اوکراین، زیرساخت‌ها و شبکه برق این کشور متمرکز خواهد شد.» این مقامات دولت بایدن همچنین گفتند: «توقف جنگ اوکراین به دلیل فصل زمستان برای امریکا و متحدانش ضروری است تا از این فرصت برای پرکردن مجدد ذخایر دفاعی و تسلیحات اوکراین استفاده کنند»
صحبت‌های «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نیز نشان می‌دهد که گزارش‌ها در این باره چندان دور از ذهن نیست. او روز یک شنبه گفت که از روسیه می‌خواهیم پیشنهادات خود را برای تحقق صلح در اوکراین ارائه دهد و البته در ادامه سخنانش گفت: «هرگونه پیشنهاد صلح باید وحدت و حق حاکمیت اوکراین را مدنظر داشته باشد.» صدراعظم آلمان اضافه کرد: «از عدم حضور پوتین در نشست سران گروه ۲۰ متأسفیم و امیدواریم که در لحظات اخیر تصمیم خود را تغییر دهد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار