کد خبر: 1115645
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
سال‌ها بود که کشاورزان از خشکسالی و باران‌های بی‌موقع و سیلاب‌ها می‌نالیدند که خسارات زیادی به محصولات آن‌ها وارد کرده و هر سال متضرر می‌شوند. به همین خاطر بحث بیمه محصولات کشاورزی و باغی به عنوان یک راهکار برای جبران خسارات مطرح شد.
سجاد مرسلی

سال‌ها بود که کشاورزان از خشکسالی و باران‌های بی‌موقع و سیلاب‌ها می‌نالیدند که خسارات زیادی به محصولات آن‌ها وارد کرده و هر سال متضرر می‌شوند. به همین خاطر بحث بیمه محصولات کشاورزی و باغی به عنوان یک راهکار برای جبران خسارات مطرح شد. در همین راستا صندوق بیمه محصولات کشاورزی با هدف حمایت از کشاورزان ایجاد شد تا فعالان این عرصه متناسب با حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کنند از خدمات بیمه‌ای این صندوق بهره‌مند شوند. اما حالا عدم پرداخت غرامت بیمه‌ای محصولات کشاورزی موجب انتقاد کشاورزان و باغداران لرستانی شده و متولیان نیز با وعده‌های بی‌عمل، این‌بار پایان آذر ماه را برای پرداخت‌ها مشخص کرده‌اند. این در حالیست که کشاورزان حق بیمه خود را به صورت کامل واریز کرده‌اند، اما حدود یک سال است که هیچ دریافتی نداشته‌اند.

ایران کشور حادثه خیزی است و حوادث غیر مترقبه بیش از هر چیز دیگری به زمین‌های زراعی و باغات آسیب می‌رسانند. وقوع یک سیل چند ساعته، می‌تواند زمین‌های کشاورزی را مدت‌های طولانی از چرخه تولید خارج کند. به همین خاطر همیشه کشاورزان به دنبال یک حامی می‌گشتند تا در شرایط سخت آن‌ها را تنها نگذاشته و حداقل بخشی از خسارات وارد شده را جبران کند. بر همین اساس، صندوق بیمه محصولات کشاورزی گزینه خوبی بود که با ایجاد و شروع به کار آن می‌شد با دلگرمی بیشتری کار‌ها را پیش برد. با اینکه کشاورزان در تمام ایران از بیمه محصولاتشان استقبال خوبی داشتند، اما عملکرد این صندوق آن‌ها را دلسرد کرده و در سال زراعی گذشته صندوق بیمه محصولات کشاورزی لرستان نتوانسته رضایت کشاورزان و باغداران بیمه شده را جلب کند، موضوعی که موجب انتقاد کشاورزان این استان از خروجی این صندوق شده است. به گفته کشاورزان لرستانی مسئولان برای پرداخت غرامت بیمه‌ای وعده سر خرمن می‌دهند و در همین رابطه یکی از کشاورزانی که سال‌هاست در پلدختر مشغول به فعالیت است، می‌گوید: «من در روستای «تنگه فنی» کار می‌کنم و به‌رغم پرداخت حق بیمه محصولات کشاورزی، هنوز موفق به گرفتن غرامت در این زمینه از صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان نشده‌ام.»
وی به شدت از تأخیر در پرداخت غرامت‌ها از طرف بیمه انتقاد کرده و ادامه می‌دهد: «مسئولان مربوطه برای پرداخت غرامت محصولات کشاورزی، هر روز یک حرفی می‌زنند و امروز و فردا می‌کنند. ولی هیچ خبری از پرداخت غرامت محصولات کشاورزی نیست.»
بقیه کشاورزان هم با ناراحتی با بیان اینکه ما در مزارع خود هم کشت آبی و هم دیم داریم و در دفترچه بیمه‌های محصولات کشاورزی نیز این موضوع ذکر شده، تأکید می‌کنند با وجود پرداخت حق بیمه، همچنان غرامت محصولات کشاورزی را نمی‌دهند.
۱۱ ماه در انتظار پرداخت خسارت‌ها
در روستای رومشکا هم وضع اصلاً خوب نیست و کشاورزان این منطقه با گذشت یک سال هنوز نتوانسته‌اند غرامت‌هایشان را دریافت کنند.
یکی از آن‌ها می‌گوید: «کشاورزان این شهرستان محصولات خود را بیمه کرده‌اند، اما از سال گذشته چیزی به آن‌ها پرداخت نشده و همچنان منتظر هستیم.»
باغداران و زارعان لرستانی باید کم‌کم کار‌های سال آینده را شروع کنند و برای این کار نیازمند دریافت پول‌هایی هستند که روی آن حساب باز کرده‌اند. چون هزینه‌ها به شدت بالا رفته و از خرید بذر و کود و آفت‌کش‌ها گرفته تا تأمین آب و دیگر اقدامات همه به پول احتیاج دارند. به گفته کشاورزان رومشکانی، حدود ۱۱ ماه است که به‌رغم مراجعه به صندوق بیمه محصولات کشاورزی، هنوز موفق نشده‌اند غرامت محصولات خود را دریافت کنند.
دولت اعتباری به صندوق نداده
در میان انتقاد کشاورزان لرستانی از تأخیر در پرداخت غرامت‌های بیمه‌ای حالا مسئولان وعده پایان آذرماه را برای انجام این کار داده‌اند که گویی اعتمادی به آن نیست. در همین رابطه مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی لرستان با بیان اینکه تأخیر در پرداخت غرامت‌های بیمه‌ای محصولات کشاورزی در استان طی امسال دو دلیل دارد، می‌گوید: «یکی از این دلایل تغییر در روش بررسی خسارت‌هاست. قبلاً روش بررسی خسارت‌ها به صورت سنتی بود، اما امسال این امر به صورت ماهواره‌ای و مزرعه به مزرعه انجام شده است. مهم‌ترین دلیل دیگر در تأخیر پرداخت غرامت‌های صندوق بیمه، عدم تأمین اعتبار از سوی دولت است.» فتح‌الله رفیعی با اشاره به اینکه باید در کل کشور بیش از ۵ هزار میلیارد تومان غرامت پرداخت شود ادامه می‌دهد: «متأسفانه دولت تا الان اعتباری به صندوق نداده است.» وی با بیان اینکه در کل کشور واریزی نداشته‌ایم، وعده پرداخت غرامت محصولات کشاورزی را تا پایان آذر ماه اعلام می‌کند. اما نکته حائز اهمیت این است که اگر هر چقدر این پرداخت‌ها طولانی‌تر شود کار کشاورزان هم زمین مانده و ضربه بزرگی به تولیدات سال آینده می‌خورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار