کد خبر: 1115640
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مدیرعامل خانه کتاب در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت:

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در آیین افتتاح «یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت» با اشاره به اینکه این نمایشگاه آغازگر سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است، عنوان کرد: دفاع مقدس از مردمی‌ترین بخش‌های نشر است که مجموعه‌های مردمی با همت، تلاش و ابتکار خود این حوزه را به یک مجموعه قابل رجوع و مورد انتخاب مردم در سراسر کشور تبدیل کردند.

آیین افتتاح «یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت» با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، سردار عبدالرضا آزادی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج و سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در محل این نمایشگاه واقع در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) قم برگزار شد.
آثار دفاع مقدس آثاری پرفروش هستند
در ابتدای این آیین علی رمضانی گفت: در طلیعه سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران هستیم و «یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت» نیز آغازگر این رویداد فرهنگی خواهد بود. هفته کتاب سی‌ام با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ تا ۲۷ آبان‌ماه سال جاری در سراسر کشور با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار می‌شود. مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه هفته کتاب نیز همچون بسیاری از دیگر حوزه‌های فرهنگی و هنری برگرفته از توجه انقلاب اسلامی ایران به این زمینه‌هاست، مطرح کرد: دفاع مقدس از مردمی‌ترین بخش‌های نشر است که مجموعه‌های مردمی با همت، تلاش و ابتکار خود این حوزه را به یک مجموعه قابل رجوع و مورد انتخاب مردم در سراسر کشور تبدیل کردند، به طوری که در نمایشگاه‌هایی که برای مردم امکان انتخاب برابر فراهم می‌شود، آثار دفاع مقدس همواره در میان آثار پرفروش آن نمایشگاه جای دارد. در واقع بخش مهمی از آثاری که مورد استقبال مردم سراسر کشور قرار می‌گیرد آثار حوزه دفاع مقدس است.
رشد آمار نشر دفاع مقدس
دبیر سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ناشرانی از سراسر کشور در «یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت» حضور دارند، گفت: این نمایشگاه، اولین نمایشگاه حضوری دولت سیزدهم در استان‌هاست و امیدواریم به برکت خون شهدا دور جدید نمایشگاه‌های استانی برگزار شود تا کتاب را به دست مخاطبان برساند. وی همچنین بیان کرد: با اقداماتی که صورت گرفت، مجموع شمارگان آثار دفاع مقدس دو برابر شده است که بخش زیادی از آن به همت بخش مردمی صورت گرفت. دولت وظیفه خود می‌داند از محتوای خوبی که در این آثار وجود دارد به صورت‌های مختلف حمایت کند. مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: غرفه‌ای در «یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت» دایر شده که در آن مجموع آمار حوزه نشر دفاع مقدس در سنوات مختلف موجود است و رشدی که با همت مجموعه‌های مردمی صورت گرفت، قابل مشاهده است.
نشر بزرگ‌ترین صنعت فرهنگی کشور
وی با اشاره به اینکه آنچه از صنعت کتاب به تصویر می‌کشند، تصویر مخدوش و ناقصی است، بیان کرد: صنعت نشر بزرگ‌ترین صنعت فرهنگی کشور است و مجموع حجم اقتصادی آن امسال به حدود ۸ هزار‌میلیارد تومان خواهد رسید که بخش زیادی از آن توسط بخش خصوصی رقم می‌خورد و دولت و نهاد‌های مختلف مداخله‌ای در آن ندارند. این صنعت بزرگ که از لحاظ حجم اقتصادی، تعداد فعالان، حجم تولید سالانه، میزان اثرگذاری صنعت اول فرهنگی کشور است، مورد استقبال مردم هم قرار دارد، اما در جایگاه واقعی خود حضور ندارد و در حوزه دفاع مقدس نیز به عمق‌بخشی، غنا، تحول در قالب‌ها، نحوه ارائه و نحوه پرداخت، بیان و تبیین نیاز دارد. دبیر سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در دیدار با اعضای کنگره ملی شهدای قم تأکید داشتند که پیام شهیدان به نسل جوان انتقال داده شود. در این راستا آثار هنری و کتاب در انتقال پیام شهدا بسیار مؤثر است. در حوزه دفاع مقدس پرداختن به نقش مادران، همسران و زنان شهدا مهم است و در این زمینه رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) نیز تأکیدات بسیاری داشته‌اند.
انعکاس سبک زندگی شهدا به جامعه با آثار حوزه دفاع مقدس
در بخش دیگری از این آیین، سردار عبدالرضا آزادی با اشاره به اینکه این دوره از نمایشگاه پس از دو سال وقفه در استان قم و به برکت برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم برپا شد، عنوان کرد: در نقشه راه حفظ آثار و نشر ارزش دفاع مقدس که برنامه‌ای بلند‌مدت در قالب دو برنامه پنج ساله است در تلاشیم تا تراز فعالیت‌ها در این حوزه ارتقا یابد. رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، ضمن بیان اینکه آثار حوزه دفاع مقدس باید بتواند سبک زندگی شهدا را به جامعه منعکس کند، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم توجه ویژه‌‎ای به مقولات ارزشی و به خصوص حوزه دفاع مقدس دارد.
«کتاب» راه انتقال پیام شهدا به جوانان
سردار غلامرضا سلیمانی نیز در بخش دیگر این آیین ضمن اشاره به اینکه در مطلع برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم، برپایی یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس امر بسیار ارزشمندی است، اظهار کرد: دفاع مقدس در نوع خود بی‌نظیر است، به فرموده رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) فرزندان ملت ایران عاشورا را در برابر چشمان ما قرار دادند و از دل این تجلی‌ها گفتمان مقاومت خلق شد.
وی با طرح این نکته که امروز گفتمان مقاومت در جهان اسلام گفتمانی تاریخ‌ساز و رهایی‌بخش شناخته می‌شود، افزود: در تحقیقاتی که در مؤسسات راهبردی غرب انجام شده از شروط و الزامات پیروزی ملت‌ها در رویارویی‌های پرچالش، برخورداری از روحیه مقاومت است و برای رسیدن به پیروزی داشتن ثروت و سرمایه کافی نیست و شرط لازمی باید در کنار این امور وجود داشته باشد که روحیه مقاومت است. بنا نیست بر پایه گفتمان مقاومت عاشورای دیگری خلق شود. امام خمینی (ره) فرمودند: اسلام سنگر‌های کلیدی را یکی پس از دیگری فتح خواهد کرد که این امر در زیر سایه گفتمان مقاومت امکانپذیر است. رئیس سازمان بسیج مستضعفین در پایان با بیان اینکه یکی از راه‌های انتقال پیام شهدا به جوانان کتاب است، گفت: با هماهنگی نهاد‌های مختلف دو برنامه پنج ساله طراحی خواهد شد که بر این اساس، گام‌های بلندی در حوزه کتاب دفاع مقدس برخواهیم داشت. اقبال ملت ایران به انتشارات دفاع مقدس ستودنی و قابل توجه است و رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) نیز خواستار سرمایه‌گذاری‎ در این عرصه شدند که قطعاً این امر نتیجه‌بخش خواهد بود. سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار