کد خبر: 1115635
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
نماینده اعزامی رهبری به زاهدان در ادامه بازدیدها:
حجت‌الاسلام محمدجواد علی‌اکبری که به نمایندگی از سوی رهبر معظم انقلاب به استان سیستان‌و‌بلوچستان رفته، در دیدار با مولوی عبدالحمید تأکید کرده است: «در ماجرا‌های اخیر استان کسانی عامل تحریک مردم بوده‌اند و باید خطایی را که در تحریک عمومی مرتکب شدند، اصلاح و عذرخواهی کنند و از این کوتاهی‌های صورت‌گرفته نمی‌توان به راحتی عبور کرد.» خطبه‌های نماز جمعه عبدالحمید در هفته‌های اخیر به شدت عامل تحریک مردم و سوءاستفاده گروهک‌ها در استان سیستان‌وبلوچستان شده بود.

حجت‌الاسلام محمدجواد علی‌اکبری که به نمایندگی از سوی رهبر معظم انقلاب به استان سیستان‌و‌بلوچستان رفته، در دیدار با مولوی عبدالحمید تأکید کرده است: «در ماجرا‌های اخیر استان کسانی عامل تحریک مردم بوده‌اند و باید خطایی را که در تحریک عمومی مرتکب شدند، اصلاح و عذرخواهی کنند و از این کوتاهی‌های صورت‌گرفته نمی‌توان به راحتی عبور کرد.» خطبه‌های نماز جمعه عبدالحمید در هفته‌های اخیر به شدت عامل تحریک مردم و سوءاستفاده گروهک‌ها در استان سیستان‌وبلوچستان شده بود.
در روز‌های اخیر هیئتی از سوی رهبر معظم انقلاب به استان سیستان‌و‌بلوچستان اعزام شده‌اند تا ضمن بررسی حوادث هفته‌های اخیر در این استان، از مردم منطقه دلجویی کنند. ریاست این هیئت با حجت‌الاسلام حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه است.
از دیدار‌های مهم علی‌اکبری در این سفر، دیدار با مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان بود. خطبه‌های نمازجمعه عبدالحمید در مسجد مکی زاهدان در هفته‌های اخیر موجب تحریک مردم و ایجاد حواشی و ناآرامی‌هایی در زاهدان و برخی شهر‌های دیگر استان در عصر‌های جمعه شده بود. قریب به اتفاق آشوب و ناامنی‌های سیستان‌و‌بلوچستان و نیز ترور مقامات امنیتی این استان در هفته‌های اخیر، عصر‌های جمعه اتفاق افتاده است. به نظر می‌رسد در دیدار علی‌اکبری هشدار لازم به عبدالحمید اسماعیل‌زهی داده شده است. علی اکبری همچنین روز گذشته با بزرگان و معتمدان و نیز مقامات انتظامی استان دیدار داشت.
امنیت جامعه خط قرمز همه نظام‌هاست
حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، نماینده رهبر معظم انقلاب در دیدار با عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جماعت اهل تسنن زاهدان اظهار داشت: با مجرمان و عوامل ناامنی در سیستان‌و‌بلوچستان مماشات نخواهد شد و کسانی که تحت تأثیر هیجانات قرار گرفته‌اند به زودی آزاد می‌شوند. وی افزود: خواسته مقام معظم رهبری این بود تا بر اساس آنچه از واقعیت‌ها به دست می‌آید، عمل شود که بررسی‌ها صورت گرفت و حاصل آن در شورای عالی امنیت ملی جمع‌بندی و تصمیماتی اتخاذ شد. حاج‌علی‌اکبری تأکید کرد: تصمیمات اتخاذشده ناظر بر همان بررسی‌ها بود و در خصوص آنچه در زاهدان و برخی شهر‌های دیگر اتفاق افتاد، باید نگاه ما کمی جامع‌تر باشد. وی گفت: بر اساس نظر صریح مقام معظم رهبری افرادی که بی‌گناه مورد اصابت قرار گرفته‌اند از نگاه ایشان شهید و کسانی که بی‌گناه مجروح شده‌اند، جانباز محسوب و در بنیاد شهید دارای پرونده خواهند شد.
نماینده رهبر معظم انقلاب ادامه داد: در این میان با افراد یا کسانی که به امنیت خدشه وارد کرده و جرمی مرتکب شده‌اند، مماشات نخواهد شد و باید مجازات و محاکمه شوند، زیرا امنیت جامعه خط قرمز همه نظام‌هاست. حاج‌علی‌اکبری همچنین تصریح کرد: در ماجرا‌های اخیر استان کسانی عامل تحریک مردم بوده‌اند و حساب آن‌ها جداست و باید خطایی را که در تحریک عمومی مرتکب شدند اصلاح و عذرخواهی کنند و از این کوتاهی‌های صورت‌گرفته نمی‌توان به راحتی عبور کرد. وی خاطرنشان کرد: اگر مطالبه‌ای وجود داشته باشد، قابل مباحثه و پیگیری است و نباید خطا‌های فردی را به نام یک سازمان بدانیم و کل مجموعه را زیر سؤال ببریم.
مولوی عبدالحمید هم در این دیدار ادعا‌های تحریک‌آمیز خود را که پیش از این در خطبه‌های نماز جمعه بار‌ها گفته بود، مطرح کرد. او از اینکه حوادث زاهدان و خاش توسط مسئولان «محکوم» نشد و داغدیدگان این حوادث و مردم استان «مورد تسلی و تفقد» قرار نگرفته‌اند، انتقاد کرد و آن را از «گلایه‌های مردم استان» برشمرد.
او با دمیدن بر دوقطبی کذایی شیعه و سنی، حوادث زاهدان و خاش را «نتیجه تبعیض‌های موجود در حق جامعه اهل سنت» دانست و گفت: ما معتقدیم آمار بالای کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه نتیجه تبعیضی است که در نیرو‌های مسلح وجود دارد. در حال حاضر از اهل‌سنت در نیرو‌های اصلی و کادری نظامی و انتظامی حضور ندارند، مگر خیلی اندک. عبدالحمید که سابقه حمایت تلویحی از تروریست‌ها را هم دارد، ادامه داد: ما در طول ۴۴سال که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، همواره بر «گفتمان» تأکید کرده‌ایم، حتی به کسانی که دنبال ایجاد ناامنی بودند، می‌گفتیم که تنها راه، «گفتمان» است، اما متأسفانه این گفتمان در رابطه با رفع تبعیض‌ها و نارسایی‌ها جواب نداده است. او در ادامه از عدم‌پاسخ به نامه‌هایش از سوی دفتر مقامات عالی گلایه کرد و گفت: ما گلایه داریم که در طول این مدت هر چه نامه به مقامات عالی نوشتیم، حتی یک بار هم پاسخی دریافت نکردیم، در حالی که رفاقت و ارتباط ما در گذشته بسیار زیاد بوده است. نمی‌دانیم این نامه‌های ما رسیده‌اند یا نه.
مأموریت داریم سخن همه را بشنویم
حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری روز گذشته در دیدار با معتمدان، نخبگان و اقشار مختلف مردم در سیستان‌و‌بلوچستان با بیان اینکه رشد و شکوفایی سیستان‌و‌بلوچستان در سایه امنیت است، گفت: وامدار خون مطهر شهدای امنیت هستیم. امروز این حضور شیعه و سنی در همایش موجب شده است پیام روشن‌بینی، صفا، وفا و وحدت از این جلسه و این حضور مخابره شود. رئیس هیئت اعزامی رهبر معظم انقلاب به استان سیستان‌و‌بلوچستان افزود: کسانی که در این قضایا خطا‌های کمی داشتند و در بازداشت هستند، به زودی با محبت رهبری آزاد خواهند شد، اما با کسانی که در این قضایا باعث وارد آمدن آسیب شدند و به حیثیت این استان بزرگ و آبرومند خدشه وارد کردند و مسبب این حوادث بودند و به مال و جان و زندگی مردم آسیب زدند، با عدالت و قاطعیت برخورد خواهد شد و به شکلی با آن‌ها برخورد می‌شود تا دیگر شاهد تکرار این حوادث نباشیم. همچنین افرادی که محرک و مسبب بوده‌اند، هر چند در میدان حضور نداشتند، اما با سخنان و نوشته‌ها و حرکات خود تحریک کردند باید به کارشان رسیدگی شود و جبران کنند. وی بیان کرد: در قضایای اخیر حوادثی در سیستان‌و‌بلوچستان رخ داد که موجب رنجش خاطر و نگرانی رهبر معظم انقلاب شد و ما در این سفر تألم خاطر ایشان را هم اعلام می‌کنیم، کسانی که در حوادث اخیر آسیب دیدند، به شهادت رسیدند یا بی‌گناه جان باختند، به بازماندگان آن‌ها تسلیت عرض می‌کنیم و برای آن‌ها از خداوند آرزوی جبران داریم و تلاش می‌کنیم به فضل الهی این آسیب‌ها جبران شود. حاج‌علی‌اکبری گفت: شهدای مدافع امنیت در حوادث اخیر استان به شهادت رسیدند که عشق ما و جان ما هستند و تکلیف و جایگاه آن‌ها معلوم است و همه ما وامدار خون مطهر آن‌ها هستیم، اما غیر از این مسئله کسانی که در این حوادث به صورت بی‌گناه و بر اثر خطای انسانی یا هر صورت دیگر کشته شدند، بنا بر نظر رهبر معظم انقلاب شهید هستند. وی ادامه داد: راجع به قضایای اخیر تدابیری هم اتخاذ شده که در حال اجراست و تدابیر مکمل هم در خصوص قصور‌ها و ترک‌فعل‌های احتمالی هم اتخاذ خواهد شد. حاج‌علی‌اکبری اظهار داشت: ما در این سفر مأموریت داریم سخنان گروه‌های مختلف را بشنویم و خیلی بنای بر سخن گفتن نداریم و در این مسیر تاکنون جلسات متعددی در مرکز استان داشته‌ایم و حضور در برخی شهرستان‌های استان هم در دستور کار است و مطالبی که باید به محضر رهبر معظم انقلاب برسد، ما منتقل خواهیم کرد.
وی با تأکید بر اینکه امنیت برای نظام و مردم ما خط قرمز است، گفت: ملت ما از این نعمت که مادر نعمت‌ها محسوب می‌شود با خون خود صیانت کرده‌اند و همچنان همین مسیر را دنبال می‌کنند و همه ما باید در این زمینه هوشیار باشیم.
کسی مردم استان را تجزیه‌طلب نمی‌داند
رئیس هیئت اعزامی رهبر معظم انقلاب به مردم سیستان‌و‌بلوچستان خاطرنشان کرد: اگر جایی شنیدید که بعضی از کلمات نامناسب از جمله «تجزیه‌طلب» استفاده کردند، نباید موجب رنجش خاطر شما عزیزان شود چراکه قطعاً کسی درباره مردم باوفا، باصفا و ولایتمدار استان چنین کلماتی به کار نبرده و اگر مطلبی بیان شده، در خصوص کسانی بوده که از خارج کشور آمده و از فضای ملتهب که گاهی ایجاد شده است برای ضربه زدن به مردم سیستان‌و‌بلوچستان استفاده کرده‌اند. وی با تأکید بر اینکه دشمن آرزوی ایجاد اختلاف در سیستان‌و‌بلوچستان را به گور خواهد برد، اظهار داشت: رشد و شکوفایی استان سیستان‌و‌بلوچستان در ساحت اقتصاد است و دشمنان دنبال ضربه زدن به این حوزه هستند. همه ما باید با کار و تلاش و فعالیت‌های دانش‌بنیان دست به دست هم دهیم تا استان آباد شود، محرومیت پایان یابد و رشد و شکوفایی پیش رو باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار