کد خبر: 1115575
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
نشریه نیوزویک در گزارشی با اشاره به اعلام نتایج انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و حفظ اکثریت سنا توسط دموکرات‌ها، به چرایی اهمیت پیروزی این حزب برای ریاست‌جمهوری "جو بایدن" پرداخته‌ است.
 

با اعلام نتیجه انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و مشخص شدن حفظ کنترل سنا توسط دموکرات ها، کار برای جمهوری خواهان که قصد خنثی کردن برخی طرح های «جو بایدن» را در دو سال باقی مانده از ریاست جمهوریش داشتند، سخت تر می شود.  

«کاترین کورتز ماستو» سناتور نوادا، روز شنبه بار دیگر به عنوان نماینده این ایالت در مجلس سنا انتخاب شد و به این ترتیب ۵۰ کرسی مورد نیاز دموکرات ها برای حفظ اکثریت سنا بدست آمد. اما نتایج کامل مجلس نمایندگان همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

بدست آوردن ۵۰ کرسی مجلس سنا در حالی است که ناظران به چنگ آوردن کرسی دیگر را در صورت بدست آوردن آرا قابل قبول در انتخابات دور دوم ایالت کلیدی "جورجیا" نیز امکان پذیر می دانند. پیروزی در مجلس سنا برای بایدن بدان معناست که وی می تواند به تغییر ساختار دادگاه های فدرال براساس آنچه که از ابتدای مسیر ریاست جمهوی در پیش گرفته بود، ادامه دهد.

به عبارتی، سنای تحت کنترل دموکرات ها به این معنی است که نامزدهای مورد نظر بایدن برای پر کردن ده ها کرسی قضاوت فدرال می توانند بدون نیاز به حمایت جمهوری خواهان تایید لازم را بدست آورند. این امر به ویژه در مورد کرسی دموکرات ها در دیوان عالی اهمیت بسیاری دارد که در حال حاضر اکثریت محافظه کار ۶ کرسی در برابر ۳ کرسی حزب مقابل را در دست دارند.

«چاک شومر» رهبر اکثریت سنا روز شنبه در مصاحبه ای با شبکه خبری "ان‌بی‌سی‌نیوز"، گفت: «دموکرات های سنا متعهد به بازگرداندن تعادل به دادگاه های فدرال با استفاده از قضات حرفه ای از چهره های گوناگون هستند. سناتورهای دموکرات تا دو سال دیگر، کار بر روی تاییدیه‌های قضات را از میان چهره های مختلف سرعت می بخشند تا اطمینان یابیم که دادگاه فدرال تنوع آمریکا را بیش از پیش بازتاب می دهد».

اکثریت دموکرات سنا همچنین می تواند لایحه‌های تصویب شده توسط مجلس نمایندگان تحت کنترل حزب جمهوری‌خواه را رد کند و لوایح را براساس دستور کار خود تنظیم نماید. هرچند دموکرات ها هنوز فاقد ۶۰ رای در سنا هستند که برای انجام بسیاری از تغییرات عمده قانونی ضروری به نظر می رسد.  

روز شنبه، بایدن در پی اعلام آرا انتخابات میان دوره‌ای برای مجلس سنا گفت که منتظر دو سال آینده از ریاست جمهوری خود با دموکرات‌ها است و این حزب بر کسب پنجاه و یکمین کرسی سنا (در ایالت جورجیا) متمرکز است زیرا به تقویت جایگاه آنها در کمیته‌ها کمک شایانی می کند. وی که برای شرکت در نشست "اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا" (به اختصار آسه‌آن) به کامبوج سفر کرده است، در جمع خبرنگاران گفت: با ۵۱ همیشه بهتر است، زیرا ما در شرایطی هستیم که نیازی به ترکیب یکنواخت کمیته‌ها نیست. هر چه اعداد بزرگتر باشد، بهتر است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار