کد خبر: 1115413
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
نماد‌های بزرگ و شاخص‌ساز بازار سرمایه در جریان معاملات روز یکشنبه موجب قرمزپوش شدن بازار سهام شدند.

بازار سرمایه پس از ۱۱ روز، تغییر روند داد و امروز نماد‌های بزرگ و شاخص ساز بورس موجب افت در شاخص‌های بازار سهام شدند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان رسیدن شاخص کل به محدوده مقاومت ۱ میلیون و ۴۲۵ هزار واحدی، باعث تغییر جهت شاخص‌های بورس شده است. این محدوه در حوالی مرداد ماه و شهریور ماه سال جاری حکم سطح حمایتی را داشت که با شکسته شدن، تغییر ماهیت داد و حالا به عنوان یک سطح مقاومتی در حال عمل کردن است.

از دیگر سو، اهالی بازار سرمایه معتقدند، برای اینکه بازار روند خوبی داشته باشد، نیاز به اصلاح و استراحت در بازار وجود دارد و ممکن است، طی روز‌های آینده نیز شاهد افت در بازار سهام خواهیم بود.

در صورتی که شاخص‌های بورس بتوانند مقاومت فعلی را پشت سر بگذارند، هدف بعدی سطح ۶۱ درصد فیبوناچی، یعنی حوالی یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد است.

شاخص کل هم وزن نیز در هفته گذشته توانست از چنگال مقاومت‌های میانگینی خود عبور کند. در طی معاملات این هفته هم توانست این شکست مقاومتی را تثبیت کند تا در مسیر کانال صعودی قرار بگیرد و به روند نزولی خود را پایان دهد. به همین دلیل بازدهی منفی این شاخص بسیار کمتر از شاخص کل بورس بوده است.

شاخص‌های بورس نیاز به استراحت دارند

راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: منفی‌های امروز و افت شاخص‌های بورس نشان می‌دهد، بازار برای صعود نیاز به یک استراحت دارد و رشد‌های سریع ممکن است برای بازار خطرناک باشد و در مقابل ممکن است افت‌های سنگین هم داشته باشد.

وی ادامه داد: هنوز تصمیم مشخصی برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گرفته نشده است و بانک مرکزی هم قرار است در روز‌های آینده ابزار جدیدی برای مدیریت بازار ارائه کند. این دو ابهام سبب شده است بازهم سهامداران کمی عقب نشینی داشته باشند. نماد‌های شاخص ساز امروز دلیل افت شاخص‌های بورس بوده‌اند که نشان می‌دهد آن‌ها نیز از نظر نموداری به مقاومت‌های خود رسیده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به هر حال آن چیزی که از منظر تکنیکالی مهم است، وجود روند‌های درست بازار بوده و روند‌هایی که کف و سقف‌های حمایتی مناسبی داشته باشد. بازار در این روز‌ها نیز برای ادامه دار بودن روند صعودی خود نیاز دارد تا کف‌های مناسبی را برای ادامه مسیر ایجاد کند و قرار نیست با یک قدم تمام پله‌های یک نردبان را طی کرد.

افت دسته جمعی شاخص‌های بورس

در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل ۶ هزار و ۹۵۶ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۴۱۹ هزار و ۱۴۰ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۴۹ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با ریزش ۸۱ واحدی در سطح ۴۰۱ هزار و ۸۲۶ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۲ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، ۱۷ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۵۲۴ واحد قرار گرفت.

افزایش ارزش کل معاملات بازار سهام

امروز ارزش کل معاملات بازار سهام با رشد ۱۸ درصدی به رقم ۱۸ هزار و ۲۳۲ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۱ هزار و ۶۰۵ میلیارد تومان بود که ۶۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. معاملات اوراق در بازار ثانویه نسبت به رشد گذشته رشد ۸۵ درصدی داشته است.

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۸۷۹ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۲۱ درصد بوده است.

رشد خروج پول حقیقی از بورس

در مجموع معاملات یکشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز متوالی منفی شد و ۳۳۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شبندر (شرکت پالایش نفت بندعباس)، شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و خودرو (شرکت ایران خودرو) اختصاص داشت و در مقابل بیشترین ورود پول حقیقی به نماد‌های شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، شفن (شرکت پتروشیمی فناوران) و غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت.

افزایش ارزش صف‌های فروش بازار سرمایه

در جریان معاملات امروز، ۴۵ نماد‌ها با رشد قیمت و ۵۵ درصد سهم‌ها با کاهش قیمت روبرو شدند. در پایان معاملات روز یکشنبه، ۸۶ نماد صف خرید داشتند و ۲۸ نماد با صف فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف‌های خرید با کاهش ۲۴ درصدی به ۲۲۹ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۶۸ درصد افزایش یافت و ۲۲۲ میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد‌های زاگرس (شرکت پتروشیمی زاگرس)، بالبر (شرکت کابل البرز) و رنیک (شرکت جنرال مکانیک) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات نماد‌های وسالت (بانک رسالت)، شلرد (کود شیمیایی اوره لردگان) و حبندر (دریایی و کشتیرانی خط دریابندر) بیشترین صف فروش را داشتند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار