کد خبر: 1115368
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
اقدامات بانک مرکزی در جهت کنترل بازار ارز نتیجه‌بخش بوده و موجب کاهش نرخ‌ دلار شده و این ارز در بازار توافقی در کانال ۳۲ هزار تومان معامله می‌شود.
 

طی دو هفته گذشته بازارهای ارز و طلا ملتهب شد و به یک باره و به اذعان کارشناسان و فعالان بدون دلیل خاصی و تنها به دلیل هیجانات و بازارسازی‌های برخی دلالان نوسان زیادی است.

نرخ ارز در این ایام پس از ماه‌ها ثبات قیمت در بازار نیما، سنا و بازار آزاد به یک باره و در پی ناآرامی‌ها داخلی دچار نوسان شده و سیر صعودی در پیش گرفت. به طوری که نرخ دلار در سامانه نیما در کانال ۲۹ هزار تومان، در بازار توافقی در کانال ۳۴ هزار تومان و گاهی اوقات به کانال ۳۵ هزار تومان نیز رسید. بازار آزاد که بازار غیررسمی و معمولا نرخ‌ها در آن یک تا دو هزار تومان بیشتر از بازارهای رسمی است خرید و فروش می‌شد.

با وجود رشد نرخ ارز در هفته‌های گذشته تقاضا نیز افزایش یافت و صف‌های خرید مقابل صرافی‌های مجاز تشکیل شد. پس از این اتفاقات، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در تشریح دلایل افزایش نرخ ارز گفت: «اقدامات روانی، دلالی و بازارسازی برخی از واسطه‌ها در بازار در فضای مجازی که بعضا از خارج کشور مدیریت می‌شود و همچنین تاثیرات تورم داخلی از علل اصلی افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر است.»

البته این وضعیت، دوام نداشت و با ورود بانک مرکزی برای کنترل بازار، شرایط آرام شد و می‌توان گفت سیر صعودی نرخ ارز متوقف شد. مهمترین اقدامات بانک مرکزی برای بازگرداندن آرامش به بازار ارز، استفاده از ظرفیت بانک‌ها برای تسهیل عرضه ارز به متقاضیان حقیقی بود. در همین راستا بانک مرکزی هفته گذشته بخشنامه‌ای برای تامین تقاضای ارز افراد حقیقی صادر کرد که بر اساس آن، صرافی‌های بانکی هم به جمع مراکز دیگر عرضه ارز سهمیه‌ای اضافه شدند تا بدین ترتیب صف خرید ارز سهمیه‌ای از صرافی‌ها برچیده شود.

با این اقدام صف‌های طویل خرید ارز از مقابل صرافی‌ها برچیده شد و براین اساس سیگنال ثبات به بازار ارسال شد. البته روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی از تهیه بسته ارزی جدید برای کنترل بازار ارز خبر داد و این خود سیگنال مثبتی به بازار روانه کرد و مجموع این اقدامات موجب شد نرخ ارز در بازار آزاد به ۳۵ هزار تومان برسد.

براساس این گزارش در لحظه مخابره خبر نرخ ارز در بازار توافقی در کانال ۳۲ هزار تومان، در بازار نیما ۲۹ هزار تومان، بازار آزاد در کانال ۳۵ هزار تومان داد و ستد می‌شود. انتظار می‌رود روند کاهش قیمت در روزهای آتی هم ادامه یافته تا جایی که نرخ‌ها به ارقام پیش از التهابات بازگردد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار