کد خبر: 1115335
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
تارنمای هیل نوشت: متحدان آمریکا در اروپا اگرچه بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات میاندوره ای کنگره نفس راحتی کشیدند اما آنها همچنان نگران پیروزی دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و یا همفکران او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ هستند.

چند که حفظ مجلس سنا توسط دموکرات ها تا حدی خیال  متحدان اروپایی آمریکا را آسوده کرد اما آنها بر این باورند که کنترل مجلس نمایندگان آمریکا به دست جمهوریخواهان و اختلاف اندک در سنا با دموکرات ها، می تواند حمایت واشنگتن از اوکراین را به خطر اندازد.

از کی یف تا برلین و تفلیس بیم آن را دارند که اکثریت جمهوریخواهان، آمریکا را به افکار انزواطلبانه دوران ریاست جمهوری ترامپ بازگرداند. آنها به دقت نظاره گر هستند که تقسیم دولت در آمریکا -که در آن کاخ سفید در اختیار دموکرات ها و دو مجلس کنگره در اختیار یکی از احزاب اصلی است- می تواند برای نقش رهبری جو بایدن در میان متحدانش به چه معنا باشد.

اما حتی با این که اروپایی ها از نتایج انتخابات میان دوره ای کنگره نفس راحتی کشیدند، گروهی از جمهوریخواهان تحت حمایت ترامپ هنوز هم سرنوشت حمایت از اوکراین را بشدت تحت فشار قرار داده اند.

آمریکا به عنوان اصلی ترین تامین کننده کمک نظامی و اقتصادی اوکراین و اروپایی ها خود را آماده بازگشت احتمالی ترامپ می کنند.

ماتیاس ماتیس، کارشناس ارشد در شورای روابط خارجی اروپا، گفت: «فکر می‌کنم با پایان انتخابات میاندوره ای کمی آرامش، به‌ویژه در اروپا پدید آمده است... که به نظر می‌رسد گرایشات جمهوریخواهانه با شعار تبلیغاتی «عظمت را بار دیگر به آمریکا باز می گردانیم» و «ترامپپیسم» در مسیر خود متوقف شده است. این دستکم تفسیر ما در حال حاضر است اما نمی توان نتیجه قطعی گرفت که بار دیگر انتخابات سال ۲۰۲۴ منجر به نوعی ریاست جمهوری انزواگرایانه نشود.

اروپایی ها همچنین به ویژه نگران اهداف ریاست جمهوری ران دسنتیس فرماندار فلوریدا هستند که در انتخابات میاندوره ای کنگره بار دیگر پیروز شد و به تازگی مورد حملات ترامپ قرار گرفته است.

اروپا نگران بازگشت ترامپ و ترامپیسم در انتخابات ۲۰۲۴

پیتر راف کارشناس ارشد موسسه هادسون که روی مسائل اروپا تمرکز دارد، در این زمینه گفت: دسنتیس به عنوان یک نام در رسانه های آلمان مطرح شده است. آلمانی ها می گویند او حتی ممکن است خطرناک تر از ترامپ باشد و سیاست های او را اجرا کند.

امی هورن سخنگوی سابق شورای امنیت ملی آمریکا و دستیار ویژه بایدن، انتخابات میان دوره ای کنگره را سگی که برای متحدان اروپایی و شرکایش پارس نمی کند، توصیف کرد.

هورن افزود اکنون تا حدی آرامش خیال وجود دارد اما این آسودگی درباره انتخابات ۲۰۲۴ و این که ترامپ یا فردی شبیه او در انتخابات حاضر شود نیست. وی توضیح داد ترامپ یا فرد همسو با او می تواند نه تنها به اصطلاح همه پیشرفت های بدست آمده در خصوص اوکراین را، بلکه هر چیزی را -از کنترل کووید گرفته تا آمادگی برای همه گیری ها در آینده و مبارزه با تغییرات آب و هوایی- به عقب برگرداند.

بایدن روز چهارشنبه درباره ادامه حمایت دو حزبی از اوکراین ابراز خوشبینی کرده است.

متحدان اروپایی آمریکا همچنین نگران دیگر ابعاد اکثریت جمهوریخواهان در کنگره و تاثیر احتمالی آن بر دیدگاه های بایدن در خصوص جنگ اوکراین و مسائل سیاست خارجی مانند تغییرات آب و هوایی و چین هستند.

برخی از اروپایی ها نگران این هستند که اکثریت جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقاتی از بایدن انجام دهند و او را از توجه به امور بین المللی باز دارند.

 

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار