کد خبر: 1115208
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
دبیرکل سازمان ملل در اجلاس سران «آ سه آن» گفت: جامعه بین‌الملل در میانمار شکست خورده است.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل امروز شنبه طی سخنانی در اجلاس سران اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا (آ سه آن) در «پنوم پن» پایتخت کامبوج اعلام کرد که جامعه بین الملل در میانمار که از فوریه ۲۰۲۱ توسط حکومت نظامی اداره می‌شود، «شکست» خورده است.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه ابراز امیدواری کرد که اعضای کشور‌های این اتحادیه بتوانند بر دولت نظامی میانمار برای رعایت طرح پیشنهادی صلح ۵ ماده‌ای فشار بیاورند.

«آنتونیو گوترش» همچنین از نولین هیزر، فرستاده ویژه سازمان ملل در میانمار خواست تا برای پایان دادن به نقض فاحش حقوق بشر در این کشور با آ سه آن همکاری نزدیکی داشته باشد.

در همین ارتباط، سازمان آ سه آن اعلام کرد که به ژنرال مین آنگ هلائینگ رهبر نظامی میانمار اجازه حضور در اجلاس سران این سازمان در سال گذشته را نداده و به جای آن از یک نماینده غیرسیاسی دعوت شده است.

گفتنی است پس از آن که ارتش میانمار با سرنگونی دولت میانمار به رهبری آنگ سان سوچی در ۱ فوریه ۲۰۲۱، قدرت را به دست گرفت و اعتراضات مسالمت آمیز را به صورت خونین سرکوب کرد، کشور‌های آ سه آن تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران آغاز، اما ناموفق شدند.

در همین راستا و به منظور تثبیت اوضاع در این کشور پیشنهاد توقف فوری خشونت ها، رساندن کمک‌های بشردوستانه و آغاز گفتگو بین طرفین ارائه شد.

ژنرال هلائینگ نیز وعده داد که در ماه آوریل مذکرات را با سوچی آغاز کند، اما به آن عمل نکرد. متعاقبا آ سه آن نیز رهبر نظامی میانمار را از حضور در جلسات خود منع کرده است.

آ سه آن متشکل از ۱۰ کشور اندونزی، مالزی، تایلند، فیلیپین، سنگاپور، برونئی، ویتنام، لائوس، کامبوج و میانمار است.

به گزارش مهر، گفتنی است که ارتش میانمار روز اول فوریه سال ۲۰۲۱ در پی بازداشت «میو انیونت» سخنگوی حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و «آنگ سان سوچی» رهبر این حزب و وزیر خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که قدرت به «مین آنگ هلینگ» فرمانده کل ارتش منتقل شده است.

مسلمانان روهینگیا که با تصویب قانونی توسط دولت میانمار در سال ۱۹۸۲ حقوق شهروندی خود را از دست داده و یک اقلیت مسلمان بدون تابعیت در میانمار شدند، سرانجام از سوی ارتش میانمار در ۲۵ آگوست سال ۲۰۱۷ مورد حملات شدیدی قرار گرفتند.

ارتش میانمار و بودائیان افراطی به بهانه واهی حمله به پاسگاه‌های مرزی این کشور در ایالت راخین، حملات پاکسازی قومی علیه مسلمان روهینگیا را آغاز کردند. در این حملات بیش از ۹۰۰ هزار مسلمان راخینی به بنگلادش پناه بردند و صد‌ها روستای مسلمانان به آتش کشیده شد. سازمان‌های بین المللی حقوق بشر با انتشار تصاویر ماهواره‌ای تائید کردند که صد‌ها روستای مسلمانان ویران شده است.

سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر خشونت علیه مسلمانان راخین در میانمار را «پاکسازی قومی» و «نسل‌کشی» توصیف می‌کنند.

بر اساس داده‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، شمار مسلمانان راخینی که پس از آگوست سال ۲۰۱۷ از ظلم و ستم در میانمار فرار کرده و به بنگلادش پناه بردند به ۹۳۶ هزار و ۷۳۳ نفر رسیده است.

بر اساس اعلام سازمان ملل، ۵۲ درصد از جمعیت ۳۴ اردوگاه پناهجویی در بنگلادش را کودکان و ۴۸ درصد آن را بزرگسالان و افراد مسن روهینگیایی تشکیل می‌دهند.

همچنین بنا بر اعلام سازمان ملل متحد ۹۲ هزار مسلمان روهینگیائی به تایلند و ۲۱ هزار تَن آن‌ها نیز به فرار کرده اند. برخی از پناهجویان راخینی نیزبه اندونزی، نپال و مالزی پناه برده اند.

میشل باشله کمیسر عالی وقت حقوق بشر پیشین سازمان ملل متحد در این ارتباط گفته بود که شرایط بازگشت پناهجویان روهینگیایی به خانه‌های خود در میانمار فراهم نشده است.

دولت واشنگتن مثل همیشه برخوردی گزینشی با مسئله حقوق بشر دارد. برای مثال تا پیش از براندازی دولت غیرنظامی میانمار که چشم خود را به روی نسل کشی سازمان یافته اقلیت مسلمانان روهینگیا بسته بود؛ هرگز شاهد موضع گیری قاطع آمریکا علیه این اقدام ضدبشری نبودیم. اگر هم در حال حاضر شاهد چنین واکنش تندی از سوی واشنگتن هستیم، از بابت نگرانی است که درباره تأمین منافع خود در بخشی از منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک دارد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار