کد خبر: 1115172
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸
معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز در سخنانی اعلام کرد: موضوع تمدید قرارداد غلات هنوز حل نشده است.

«سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز شنبه در سخنانی اعلام کرد: موضوع تمدید قرارداد غلات هنوز حل نشده است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه با یادآوری اینکه ابتکار غلات دریای سیاه برخلاف توافقنامه بین فدراسیون روسیه و دبیرخانه سازمان ملل متحد به مدت ۱۲۰ روز منعقد شد، گفت: این ۱۲۰ روز در ۱۸ نوامبر به پایان می‌رسد و هنگام اتخاذ چنین تصمیمی باید مواردی را در نظر بگیریم و همه شرایط را حساب کنیم.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، «سرگئی ورشینین» در این باره افزود: عامل تعیین کننده برای تمدید قرارداد غلات، اجرای توافق با سازمان ملل برای صادرات محصولات کشاورزی است. حدود ۲۸۰ هزار تُن کود‌های شیمیایی روسیه در بنادر اروپا نگهداری می‌شود.

در همین ارتباط، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرد: ازسرگیری مشارکت روسیه در توافق غلات به معنای تمدید آن نیست؛ این توافق هنوز منقضی نشده است. قبل از تصمیم گیری برای تمدید قرارداد، ارزیابی اثربخشی آن ضروری است. کار آنکارا برای دریافت تضمین‌های کتبی از کی یف مبنی بر عدم استفاده اوکراین از کریدور‌های بشردوستانه تحت توافق غلات برای مقاصد نظامی نیازمند تقدیر است.

در همین ارتباط، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز هفته‌ها یپیش در اشاره به تعلیق توافق انتقال غلات تصریح کرد که انگلیس و اوکراین عاملان این اختلال هستند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص ادامه داد: توافق غلات به وسیله «ولودمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین و تروریست‌های او که توسط کارشناسان انگلیسی هدایت می‌شوند، متوقف شده است. رژیم کی یف بر تخت جهنمی از جنس پول، اسلحه و مرگ استوار شده است.

وزارت دفاع روسیه نیز چند هفته پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مسکو مشارکت در معامله غلات را به حالت تعلیق درآورده است. این اقدام مسکو به دنبال حملات به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه از سوی نیرو‌های اوکراین با پهپاد انجام شده است. روسیه این اقدام کی یف را محکوم می‌کند.

بنابر اعلام مسکو، در این حمله که به وسیله ۹ پهپاد هوایی و ۷ پهپاد دریایی انجام شد، ناوگانی مورد حمله قرار گرفت که طبق توافق مورد حمایت سازمان ملل متحد و ترکیه مسئول تامین امنیت کاروان صادرات غلات اوکراین است.

گفتنی است که ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری آنکارا در ۲۲ جولای در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند. تاکنون ده‌ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازار‌های جهانی شده‌اند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار