کد خبر: 1115138
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
کی‌روش روی بقیه مهاجمان هم حساب کند
جام‌جهانی که شروع شود، همه تیم‌های حاضر هر چه در توان دارند به نمایش می‌گذارند تا در بزرگ‌ترین گردهمایی فوتبالی دنیا چیزی عایدشان شود.
شیوا نوروزی

جام‌جهانی که شروع شود، همه تیم‌های حاضر هر چه در توان دارند به نمایش می‌گذارند تا در بزرگ‌ترین گردهمایی فوتبالی دنیا چیزی عایدشان شود. درست است که از هم اکنون مدعیان اصلی قهرمانی مشخص هستند و در برخی گروه‌ها نیز می‌توان از هم‌اکنون تیم‌های صعودکننده را پیش‌بینی کرد، با این حال تجربه ثابت کرده است تیم‌هایی که امیدی به قهرمانی ندارند، جزو حریفان درجه ۲ و ۳ محسوب یا از طرف حریفان دست‌کم گرفته می‌شوند، قابلیت به هم ریختن معادلات را دارند و حتی می‌توانند مدعیان را به دردسر بیندازند، به همین خاطر است که رقبای ما در گروه B مهار ستارگان ایرانی را به شکل ویژه در دستور کار دارد و خوب می‌دانند با کوچک‌ترین غفلت مهدی طارمی، موتور گلزنی کشورمان و دیگر مهاجمان دروازه را روی سرشان آوار می‌کنند.

گلزن تمام‌عیار
شکی نیست مهاجم بوشهری امید اول‌مان در قطر ۲۰۲۲ خواهد بود. مهدی طارمی از وقتی پایش به فوتبال پرتغال باز شد، استعدادهایش هم بیش از پیش شکوفا شد، البته این بازیکن در لیگ خودمان هم عملکرد بدی نداشت، منتها دو عامل حاشیه و عدم‌تمرکز کافی باعث می‌شد موقعیت‌های زیادی را خراب کند. طارمی بعد از ترانسفر به اروپا خودش را با زندگی و بازی حرفه‌ای وفق داد تا جایی که در مدت‌زمان حضورش در پریمیرا لیگا هیچ خبر حاشیه‌ای از او منتشر نشد. پیشرفت پله‌پله او در پرتغال از طارمی یک گلزن تمام‌عیار ساخته است. این بازیکن اولین فصل حضورش در پرتغال با پیراهن تیم ریوآوه ۳۷ بازی انجام داد، ۲۱ گل زد، پنج پاس گل ارسال کرد و یکی از سه گلزن برتر لیگ لقب گرفت. همین آمار برای یکی از قطب‌های اصلی فوتبال این کشور اروپایی کافی بود طارمی را به استخدام خود دربیاورد.

بهترین در اروپا
ستاره این روز‌های پورتو یکی از بهترین‌های فوتبال اروپا لقب گرفته است. طارمی برای این تیم همه کار می‌کند، گل می‌زند، موقعیت گل خلق می‌کند و عامل اصلی صعود پورتو به عنوان صدرنشین به یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان شناخته می‌شود. در حقیقت این بازیکن کلیدی‌ترین مسئولیت اژد‌ها را به دوش می‌کشد و کنسیسائو تاکتیک پورتو را با محور گلزنی طارمی تعیین می‌کند. مهاجم لژیونر با پنج گل اروپایی در کنار امباپه و لواندوفسکی در رده دوم بهترین گلزنان لیگ قهرمان قرار گرفته است. آمار نشان می‌دهد او با خلق شش موقعیت گل، خلاق‌ترین بازیکن این رقابت‌ها در مرحله گروهی بود. با تعطیلی لیگ‌های فوتبال، مهاجم ۳۰ ساله به دوحه می‌آید تا در دومین حضورش در جام‌جهانی در خدمت تیم کشورش باشد.

تفاوت‌های مهم
تکرار درخشش‌های او در جام‌جهانی آرزوی همه است. مهدی طارمی حالا شناخته‌شده‌ترین فوتبالیست کشورمان به حساب می‌آید و کسی نیست که نداند این بازیکن تا چه اندازه عطش گلزنی در این رقابت‌ها را دارد. در ویترین افتخارات او گل زده در جام‌جهانی دیده نمی‌شود و جام ۲۰۲۲ بهترین فرصت است تا طارمی در اوج آمادگی هم به آرزویش برسد و هم ایران را در این رقابت مهم سربلند کند. با وجود این باید واقع‌بین باشیم و حواس‌مان باشد که جام‌جهانی تفاوت‌های زیادی با رقابت‌های باشگاهی و حتی لیگ قهرمانان دارد. درست است که ستاره پورتو ملی‌پوش ایران است و در قطر هم به میدان خواهد رفت ولی یادمان باشد بهترین گلزنان در عرصه باشگاهی برای باز کردن دروازه رقبا در جام‌جهانی بار‌ها به مشکل خورده‌اند. کریس رونالدو و لیونل مسی دو نمونه شناخته‌شده این ماجرا هستند. این مهاجمان پرتغالی و آرژانتینی به رغم گلزنی در تیم‌های باشگاهی‌شان، در عرصه ملی و به ویژه در جام‌جهانی ناکامی‌های زیادی را تجربه کرده‌اند، از این رو از هم اکنون نباید همه بار تهاجمی تیم را روی دوش طارمی گذاشت و تنها فقط از او انتظار گلزنی به حریفان راداشت.

برنامه حریفان
انگلیس، امریکا و ولز همگروهان ما در مسابقات پیش‌رو هستند و همگی حرفه‌ای. از بازیکنان و ستاره‌های‌شان گرفته تا کادر فنی آنها، همگی به قدرت تهاجمی گلزن کشورمان آگاه هستند و آوازه درخشش‌هایش قطعاً به گوش‌شان رسیده است. شک نکنید گرت ساوت‌گیت، گرگ برهالتر و رابرت پیج مدت‌هاست روی ستاره کشورمان تمرکز کرده و راه‌های مهار او را مورد ارزیابی قرار داده‌اند. به هیچ‌وجه نباید خیال کنیم طارمی، چون در پرتغال و اروپا خوب گل می‌زند و پاس گل می‌دهد، در قطر نیز به راحتی مدافعان حریف را جا می‌گذارد و دروازه‌شان را باز می‌کند. اتفاقاً کادر فنی هر سه تیم قطعاً یک یار مستقیم را برای خاموش نگه داشتن موتور گلزنی ایران در نظر خواهند گرفت، ضمن اینکه رقبای ما بازیکنان اسمی و شناخته‌شده زیادی در اختیار دارند و به وسیله آن‌ها هم می‌توانند مهاجم اصلی ایران را مهار و هم قدرت سایر مهاجمان‌مان را خنثی کنند.

اعتماد به بقیه
از آنجا که همه می‌دانند سرمربی پرتغالی تأکید زیادی روی گل‌نخوردن دارد، به احتمال زیاد همانند دو جام‌جهانی گذشته این بار نیز تیم ایران با تاکتیک تدافعی به میدان خواهد رفت. تمرکز زیاد روی دفاع و از کار انداختن قدرت تهاجمی حریفان باعث خواهد شد، موقعیت‌های کمتری برای مهاجمان خودی ساخته شود، به همین خاطر باید قدر ضدحملات را بیش از پیش بدانیم، منتها اگر قرار باشد همه توپ‌ها به طارمی ختم شود، شک نکنید مدافعان هر سه حریف طبق دستورات سرمربیان خود به راحتی مقابل ستاره گلزن ایران کوتاه نخواهند آمد. مگر اینکه به جای تکیه صرف بر مهدی طارمی، سایر گلزنان و هافبک‌ها نیز به کمک خط حمله بیایند. در جام‌جهانی حتی مدعیان قهرمانی نیز هیچ‌وقت فقط روی یک بازیکن حساب نمی‌کنند. در بین نفرات دعوت شده به اردو ما لژیونر‌های دیگری هم داریم و می‌توانیم روی آن‌ها حساب باز کنیم. اگر طارمی توسط مدافعان گیر بیفتد، بازیکنان دیگری از جمله سردار آزمون، جهانبخش، انصاری‌فرد و چند مهره دیگر هستند و می‌توانند نظم دفاعی رقبا را به هم بریزند. شاید سردار آزمون امسال در لورکوزن خیلی فرصت عرض‌اندام پیدا نکرد و اخیراً هم مصدوم شد، اما او اگر آماده باشد، همچون گذشته می‌تواند عصای دست کی‌روش باشد. جهانبخش هم درخشش گذشته را در فاینورد نداشته است، منتها به او نیز می‌توان بخشی از مسئولیت خط حمله را محول کرد. تمرکز ویژه بازیکنان حریف روی طارمی، همچنین آزادی عمل بیشتری به سایر نفرات خواهد داد تا در صورت امکان موفق به تاریخ‌سازی در قطر شوند.
فوتبال رشته‌ای تیمی است و برای موفقیت در آن باید گروهی جنگید و تلاش کرد تا به اهداف بزرگ رسید. در رویدادی همچون جام‌جهانی مهم این است که از موقعیت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده شود و هرگونه اشتباهی می‌تواند سرنوشت یک تیم را تغییر دهد. در ترکیب تیم‌ملی لژیونر‌ها و بازیکنان قابل اعتماد زیادی داریم و به همین خاطر دست کی‌روش برای انتخاب ترکیب نهایی باز است. با اتخاذ تاکتیک و سیستم مناسب و همچنین استفاده از همه پتانسیل فوتبال ایران باید به جنگ همگروهان‌مان برویم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار