کد خبر: 1115111
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
وزارت خارجه ژاپن از دیدار کوتاه نخست‌وزیر این کشور با همتای چینی خود در حاشیه یک نشست بین‌المللی در کامبوج و رایزنی آنها درباره ایجاد روابطی «سازنده» بین توکیو و پکن خبر داد.
در شرایطی که تنش‌های آمریکا و متحدانش با چین بر سر مسائلی از قبیل تایوان ادامه دارد، «فومیو کیشیدا» و «لی کگیانگ» نخست‌وزیران ژاپن و چین در کامبوج دیدار کردند.

منابع رسانه‌ای روز شنبه (امروز) از کامبوج که نشست کشورهای عضو سازمان «آسه‌آن» به اضافه چین، ژاپن و کره جنوبی است، خبر دادند که نخست‌‍وزیران توکیو و پکن با هم دیدار و رایزنی کردند.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه ژاپن اعلام کرد که فومیو کیشیدا نخست‌وزیر این کشور به لی کگیانگ همتای چین گفت که او امیدوار است دو کشور بتوانند روابطی «سازنده و پایدار» ایجاد کنند.

بنا بر روایت این وزارتخانه، لی کگیانگ نخست‌وزیر چین در دیدار با فومیو کیشیدا همتای ژاپنی بر اهمیت روابط دو کشور  تاکید کرد.

نخست‌وزیر ژاپن طی سخنرانی در نشست بین‌المللی به میزبانی کامبوج موضع کشورش در قبال کره شمالی را تکرار و اعلام کرد که شلیک موشک بالستیک کره شمالی تهدیدی جدی برای جامعه بین‌المللی و غیرقابل قبول است.

فومیو کیشیدا خواستار همکاری کشورها برای برچیدن کامل موشک‌های بالستیک و تسلیحات کشتارجمعی  کره شمالی شد.

نخست‌وزیر ژاپن برای سفر دوره‌ای به کشورهای آسیایی توکیو را به مقصد کامبوج ترک کرد و قرار است برای شرکت در نشست «گروه ۲۰» به اندونزی برود و همچنین در نشسا سران «اپِک» به میزبانی تایلند هم حضور یابد.

طبق گزارش رسانه‌های ژاپنی، دیدار فومیو کیشیدا با لی کگیانگ در حالی انجام شده که برنامه‌ریزی‌های نهایی جهت انجام دیدار نخست‌وزیر ژاپن با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در حاشیه نشست سران «اپِک» در تایلند در حال انجام است.

دیدارهای هر از چند گاه مقام‌های ارشد توکیو و پکن در شرایطی انجام می‌گیرد که ژاپن و چین بر سر برخی موضوعات سیاست خارجی از قبیل تایوان و همچنین مسائل مربوط به تعلق برخی جزایر با هم اختلافات جدی دارند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار