کد خبر: 1115084
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
همزمان با عقب‌نشینی نیروهای روس از خرسون،
به دنبال خروج نیروهای نظامی روسیه از خرسون، رییس‌جمهوری اوکراین در پیامی آن را یک "واقعه تاریخی" خواند.
ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین در این پیام ویدیویی گفت: امروز یک روز تاریخی است. ما به زودی جنوب کشور را پس می‌گیریم، ما خرسون را پس می‌گیریم.

وی ادامه داد: نیروهای ما به سمت خرسون در حرکت هستند و عملیات امن سازی و خنثی‌سازی مین‌های زمینی در سریعترین زمان ممکن آغاز خواهد شد.

تارنمای خبری هیل نیز در گزارش اظهارات زلنسکی نوشت: رییس‌جمهوری اوکراین در بخشی از این پیام با مخاطب قرار دادن نیروهای مخالف اعلام کرد که سربازان روسی، مزدوران و همکاران آن‌ها که جا مانده‌اند خود را تسلیم کنند.

زلنسکی با تاکید بر اینکه تسلیم داوطلبانه تنها راهکار پیش روی به جا مانده‌ها است، اطمینان داد که اوکراین با آن‌ها براساس قوانین و استانداردهای بین‌المللی برخورد خواهد کرد.

رویترز در این گزارش با اشاره به ویدیوهای منتشر شده از جشن و شادی مردم خرسون ادامه داد: مردم محلی پرچم اوکراین را به عنوان نماد پایان حضور ۸ ماهه نیروهای روسی در این شهر، در میدان مرکزی قرار دادند. ساکنان خرسون با حضور در میدان مرکزی شهر به استقبال از سربازان اوکراینی رفتند.

بر این اساس، این سومین عقب نشینی مسکو در جنگ با اوکراین محسوب می‌شود.

یک مقام ارشد روسیه در اظهاراتی عقب‌نشینی از دنیپرو را دردناک اما ضروری دانست و  گفت مسکو می‌تواند با سازماندهی دوباره حمله جدیدی را آغاز کند.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز چهارشنبه (۱۸ آبان) به نیروهای خود دستور داد تا در مقابل حملات اوکراین در نزدیکی شهر خرسون، به سمت کرانه غربی رودخانه دنیپرو عقب نشینی کنند.

وزارت دفاع روسیه ۲ روز بعد اعلام کرد که خروج نیروها از این منطقه به پایان رسیده، هیچ سلاح و تجهیزاتی باقی نمانده است. 

خرسون یکی از چهار منطقه‌ای است که روسیه همه‌پرسی به الحاق آن‌ها به خاک این کشور را برگزار کرده بود.

همچنین این منطقه به عنوان دروازه زمینی ورود به شبه جزیه کریمه که در ۲۰۱۴ به خاک روسیه اضافه شد، از اهمیت راهبردی و استراتژیکی برخوردار است.

این درحالی است که دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز جمعه در نشست با خبرنگاران اعلام کرد، خروج نظامیان روس از این منطقه را به معنای تغییر وضعیت آن به عنوان بخشی از قلمرو این کشور عنوان کرد.

وی پیش از این نیز گفته بود که مناطق الحاقی جدید به روسیه از جمله خرسون بخش جدایی ناپذیر کشور هستند و زیر چتر هسته‌ای مسکو قرار دارند.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار