کد خبر: 1114877
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
مدیر حوزه‌های علمیه کشور:
آیت الله اعرافی، با بیان اینکه حوزه علمیه ایده‌آل باید تمدن‌ساز و مطالبه گر باشد، گفت: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها بایستی پاسخگوی عملکرد خود و در عین حال، مطالبه گر برای رفع مشکلات باشند.

به گزارش جوان از لرستان، آیت الله «علیرضا اعرافی»، در نشست هم‌اندیشی دانشگاهیان استان لرستان، با بیان اینکه نقاط قوت و ضعف نظام آموزش عالی کشور را بایستی همراه هم دید، اظهار داشت: برخورداری از اسناد بالادستی و نقشه جامع، گسترش کمی، افزایش تعداد دانشجویان و اساتید، حرکت به سمت عدالت منطقه‌ای، اقلیمی از جمله نقاط قوت است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: عدالت جنسیتی، نقش‌آفرینی بخش خصوصی در فضای علمی و دانشگاهی، عدالت قومی و مذهبی، رتبه‌های خوب رشد علمی در حوزه مقالات و نظریه‌پردازی، وجود کما بیش رویکردهای اسلامی در برخی از رشته‌ها، نقش‌آفرینی دانشگاه در شکل‌گیری نظام مستقل جمهوری اسلامی در جهان معاصر از دیگر نقاط قوت است.

وی پایین بودن بودجه علم و پژوهش را از نقاط ضفع خواند و گفت: بودجه‌های علم و پژوهش بایستی به چهار درصد می‌رسیدند که متأسفانه هنوز در سطح یک و یک و نیم درصد هستیم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: ضعف نگاه کاربردی در مورد بخشی از آموزش‌ها و  نقش ‌نسپردن درست و نقش‌نپذیری درست دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در حل چالش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه از جمله ضعف‌های نظام آموزش عالی و حوزه‌های علمیه است.

وی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه ما با نگاه تمدن ساز محصول انقلاب فاصله دارند، عنوان کرد: حوزه علمیه ایده‌آل باید تمدن‌ساز، پاسخگو و مطالبه‌گر باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: در حوزه‌های علمیه و در دانشگاه‌ها، ما از نگاه بزرگ تمدنی که محصول انقلاب اسلامی بود همچنان فاصله داریم و این هم یکی از ضعف‌ها است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه یک حوزه علمیه ایده‌آل، آن است که تمدن‌ساز، پاسخ‌گو و مطالبه‌گر باشد، گفت: اگر مشکلات اجتماعی داریم حتماً یک کنشگر رفع آن، حوزه است و یک کنشگر دیگر آن، دانشگاه است، پس، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها بایستی پاسخگوی عملکرد خود و در عین حال، مطالبه گر برای رفع مشکلات باشند.

 

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار