کد خبر: 1114838
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
روزنامه نیویورک تایمز از اختلاف در میان مقامات ارشد نظامی و سیاسی آمریکا درباره بحران اوکراین خبر داده است.
روزنامه نیویورک تایمز از اختلاف در کابینه «جو بایدن» بر سر بحران اوکراین خبر داده است. 

این روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت، اختلاف در سطوح بالای دولت آمریکا بر سر اینکه آیا واشنگتن باید به کی‌یف برای انتخاب مسیر دیپلماسی  برای پایان دادن به جنگ فشار وارد کند یا نه بالا گرفته است؛ جاییکه ژنرال‌های ارشد این کشور خواستار فشار به کی‌یف برای مذاکره با روسیه هستند درحالیکه مشاوران امنیتی کاخ سفید آن را بسیار زود می‌دانند و معتقدند هنوز وقتش نرسیده است.

بر اساس این گزارش، مقامات آگاه درون کاخ سفید میگویند، ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در نشست‌های داخلی کاخ سفید این موضوع را مطرح کرده است که اوکراینی‌ها تا قبل از زمستان به دستاوردهای معقولی که انتظارش را داشتند دست یافته‌اند بنابراین باید تلاش کنند در میز مذاکره این دستاوردها را تثبیت کنند.

اما دیگر مقامات ارشد کاخ سفید در برابر این ایده مقاومت کرده و معتقدند که هیچ یک از طرفین آماده مذاکره نیستند و هرگونه توقف در جنگ به «ولادیمیر پوتین» فرصت می‌دهد دوباره نیروهای خود بازسازماندهی کند. به گفته این مقامات آگاه، مشاوران بایدن می‌گویند که در نهایت جنگ باید از طریق مذاکره حل و فصل شود اما از نظر آنها زمان آن هنوز فرانرسیده است و ایالات متحده نباید به اوکراینیها برای عقب نشینی فشار وارد کند. 

در حالی که رایزنی‌های مقامات ارشد آمریکایی درباره اوکراین محرمانه بوده است طی روزهای اخیر برخی از مقامات مواضع خود را به صورت سربسته آشکار کرده‌اند. مارک میلی روز پنج شنبه در مصاحبه با شبکه «سی ان بی سی» گفت: ما شاهد بودیم که ارتش اوکراین تا حد توقف ارتش روسیه جنگیده است. اکنون نمی‌توان آینده را با هیچ قطعیتی پیش بینی کرد اما ما فکر می‌کنیم که برخی احتمالات برای راه حلهای دیپلماتیک وجود دارد. 

میلی پیش از این در روز چهارشنبه مواضع خود را درباره جنگ اوکراین رسانه ای کرده بود. وی با بیان این که «ممکن است اگر و زمانی که خطوط مقدم در طول زمستان ثبات یابد، پنجره فرصتی برای مذاکره پایان درگیری وجود داشته باشد»، گفته: وقتی فرصتی برای مذاکره هست و صلح دست یافتنی است، آن را از دست نده. لحظه را از دست نده. اما اگر مذاکرات هرگز تحقق پیدا نکرد یا شکست خورد، آمریکا به تسلیح اوکراین ادامه می‌دهد حتی با این که پیروزی نظامی آشکار برای هر یک از طرفین به شکلی فزاینده غیرمحتمل به نظر می‌رسد.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اما در روز پنجشنبه گفت، ایالات متحده اوکراین را تحت فشار قرار نخواهد داد. ما روی هیچ چیزی برای اوکراین پافشاری نمی‌کنیم. کاری که ما می‌کنیم مشاوره به عنوان شریک و حمایت از اوکراین نه تنها از طریق بیانیه‌های عمومی یا حمایت اخلاقی، بلکه از طریق حمایت ملموس و فیزیکی  مثل کمکهای نظامی است که قبلا نیز بارها آن را گفته‌ایم.

در حالی که جنگ در اوکراین ادامه دارد، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه دستور خروج نیروهای این کشور از آن‌سوی رودخانه دنیپرو را صادر کرده است. رسانه‌ها چهارشنبه اعلام کردند که نیروهای روسیه در منطقه خرسون در جنوب اوکراین برای حفظ جان شهروندان  تصمیم به ترک این  منطقه گرفته‌اند.

وزیر دفاع اوکراین درباره خروج نیروهای روس از خرسون گفته، «عقب‌کشیدن این نیروها از خرسون در یک یا دو روز کار ساده‌ای نیست. حداقل یک هفته زمان می‌برد... ولی ما روی برنامه‌های خودمان متمرکز هستیم».

وی در عین حال پیش بینی کرد که روند جنگ در زمستان آهسته شود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار