کد خبر: 1114360
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
نمایشگاه ملی دفاع مقدس از ۱۹ تا ۲۷ آبان ماه در مجتمع امام خمینی (ره) شهر قم بعد از دو سال وقفه به دلیل کرونا برگزار می‌‎شود. سردار آزادی در نشست خبری عنوان کرد: «پیش نیاز بین المللی شدن نهضت ترجمه است»
نشست خبری یازدهمین دوره نمایشگاه ملی دفاع مقدس با حضور سردار ناظری مدیر اجرایی این نمایشگاه، سردار آزادی رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج و همچنین حسین صفریان  معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. 
 
نسبت آثار دفاع مقدس با کل آثار منتشر شده در سال گذشته ۱.۳ درصد بوده است
 
در این جلسه صفری با بیان اینکه کتابهای حوزه دفاع مقدس همواره از پر مخاطب‌ترین گونه‌های حوزه نشر بوده است، گفت:  بیشتر از این می‌توانستیم گنجینه دفاع مقدس را هم در حوزه سبک زندگی و هم در حوزه‌های دیگر به جهان بشناسانیم چرا در جهان همه به دنبال آثار ما در مورد جنگ، دفاع مقدس و مقاومت هستند. 
 
صفری در مورد کیفیت آثار دفاع مقدس هم با اشاره به اینکه: هنرمندان نیز خصوصا در حوزه نشر و ادبیات درخشندگی خوبی نشان داده‌اند تأکید کرد: «در این حوزه ما با چالش جدی ترویج و تبلیغ رو به رو هستیم تا عرضه آثار دفاع مقدس به ویژه آثار مکتوب که اصحاب رسانه باید کمک کنند.»
 
وی افزود: نسبت آثار منتشر شده دفاع مقدس با کل آثار منتشر شده در سال گذشته ۱.۳ درصد بوده است که نشان می‌دهد علیرغم تلاش‌های صورت گرفته کم است. آثار دفاع مقدس مشتری خود را دارد و کیفیت این کتاب‌ها در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته است.
 
اختصاص ۲۰ درصد ظرفیت «گرنت» برای ترجمه آثار دفاع مقدسی
 
وی گفت: این آمار کتاب‌های ثبت شده در سامانه خانه کتاب و ادبیات است که البته متأسفانه برخی ناشران آثار خود را ثبت نمی‌کنند که این موضوع مشکلاتی را در پی دارد که یکی از مهمترین آن‌ها این است که فرصت فروش را در طرح‌های وزارت ارشاد از دست می‌دهند؛ بنابراین از تمام ناشران خواستاریم کتاب‌های خود را به خصوص ناشران دفاع مقدس در سامانه خانه کتاب ثبت کنند.
 
صفری تصریح کرد: مخاطبان کتاب‌های دفاع مقدس و نشر پایداری در کشورهای مختلف جهان بسیار زیاد هستند و مردم جهان به دنبال آشنایی با جنگ ما، شناخت سرداران دفاع مقدس و همچنین شخصیت مقام معظم رهبری هستند در این حوزه نیازمند ترجمه آثار هستیم که دبیرخانه «گرنت» جمهوری اسلامی آمادگی دارد ۲۰ درصد ظرفیت خود را به ترجمه آثار دفاع مقدس اختصاص دهد.
 
برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس در شهر مقدس قم
 
وی در مورد رسالت نمایشگاه ملی دفاع مقدس هم گفت: از اهداف نمایشگاه ملی دفاع مقدس موضوع ترویج دفاع مقدس است که امسال خوشبختانه بعد از دو سال وقفه به دلیل کرونا یازدهمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس در آستانه هفته کتاب در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد. شهری که خودش مرکز نشر معارف دفاع مقدس و از بزرگترین تولیدکنندگان در حوزه‌های دین، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.
 
اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان یارانه برای نمایشگاه کتاب دفاع مقدس
 
معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌در یازدهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس ۵۰۰ میلیون تومان یارانه در قالب بن‌کارت توسط بانک عامل نمایشگاه که بانک صادرات است ارائه خواهد شد که به افراد حاضر در نمایشگاه به صورت ۲۰ درصد یارانه ارائه می‌شود. افراد دارای دیپلم و فوق‌دیپلم که در نمایشگاه حاضر شوند ۱۰۰ هزار تومان بن دریافت می‌کنند که ۲۰ درصد آن یارانه است و افراد فوق‌لیسانس و طلاب نیز ۲۰۰ هزار تومان بن دریافت می‌کنند که ۲۰ درصد آن یارانه است ناشران نیز می‌توانند حداقل تخفیف ۱۰ درصدی برای محصولات خود ارائه کنند.
 
وی افزود: یکی از برکات برگزاری این نمایشگاه تولد مجمع ناشران دفاع مقدس بود تا در حوزه‌های مختلف کار کنند و خواسته‌های خود را مطالبه کنند. این نمایشگاه دورهمی یکساله ناشران حوزه دفاع مقدس است.
 
فروش مجازی در نمایشگاه امسال نداریم
 
وی ادامه داد: سال ۶۸ آمار ثبت شده کتاب‌های دوران دفاع مقدس تنها ۲۰ عنوان کتاب بود که در سال ۱۴۰۰ به ۱۵۱۷ عنوان رسید و تا شهریور ۱۴۰۱ نیز ۷۷۰ عنوان کتاب چاپ اولی داریم.
 
صفری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس، در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای فروش مجازی کتاب در نمایشگاه امسال گفت:‌ امسال با توجه به بروزرسانی سامانه مجازی خانه کتاب موفق نشدیم فروش مجازی را برای نمایشگاه محقق کنیم.
 
صفری در پایان با عنوان اینکه همه فعالیت‌های سپاه و بسیج همین نمایشگاه نیست افزود: همکاری‌‎های خانه کتاب و ادبیات و وزارت ارشاد با حوزه نشر دفاع مقدس سپاه پاسداران و بسیج می‌‎تواند باعث رونق بیش از پیش فعالیت‌‎ها در این حوزه شود. 
 
با ظرفیت هنر می‌توان گنج دفاع مقدس را استخراج کرد
 
در ادامه این نشست نیز سردار آزادی رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج هم در این نشست با عنوان اینکه دفاع مقدس بدون شک یک قطعه نورانی و بی‌بدیل در تاریخ کشور و انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: ما در دفاع مقدس توانستیم خودباوری را تجربه کنیم، عظمت ایران را به رخ دنیا بکشیم و حماسه مردم در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی را به جهانیان معرفی کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری تاریخ دفاع مقدس یک گنج است و به میزانی که بتوانیم آن را استخراج کنیم می‌توانیم به دنیا معرفی کنیم تصریح کرد: یکی از عرصه‌هایی که می‌تواند این گنج را استخراج کند، ظرفیت هنر مانند ادبیات داستانی، سرود، نماهنگ، فیلم و ... است که در این ۴ سال تا حدودی از این ظرفیت‌ها استفاده کرده‌ایم و قله‌های دفاع مقدس را به جامعه معرفی کردیم. هر تولیدی که از دفاع مقدس صورت می‌گیرد با استقبال مردم مواجه می‌شود. کتاب‌های دفاع مقدس پرمخاطب است و فیلم‌های خوب دفاع مقدس هم دیده می‌شود البته با مطلوب فاصله بسیاری داریم و هنوز نتوانستیم به طور کامل از دفاع مقدس استفاده کنیم.
 
مقام معظم رهبری بر ۶۰ عنوان کتاب دفاع مقدس تقریظ نوشتند
 
آزادی با اشاره به اینکه ریزه‌کاری‌های دفاع مقدس جز با زبان هنر معرفی نمی‌شود گفت: هنر می‌تواند قله‌های دفاع مقدس را زمینی کرده و به مردم معرفی کند. یکی از حامیان اصلی هنر دفاع مقدس مقام معظم رهبری هستند که خودشان کتاب‌های این حوزه را مطالعه می‌کنند و روی قریب ۶۰ عنوان کتاب مقدس تقریظ نوشته‌اند.
 
نمایشگاه یازدهم در ۹ روز برگزار می‌شود
 
سردار علی ناظری مدیر اجرایی نمایشگاه در بخش پایانی این نشست اظهار داشت:‌نمایشگاه ما ملی است زیرا در اقصی‌نقاط کشور در این ۱۲ سال برگزار شده است. این نمایشگاه در اصفهان، مشهد، تهران، شیراز، تبریز، بندرعباس و کرمان برگزار شده است و امسال یازدهمین دوره آن در قم از پنج‌شنبه ۱۹ آبان ماه تا ۲۷ آبان ماه به مدت ۹ روز برگزار می‌شود که نمایشگاه در دو بازه زمانی  ۹ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۲۱ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.در این نمایشگاه با همکاری سپاه قم اسکان، تغذیه و غرفه به صورت رایگان در اختیار ناشران قرار می‌گیرد.
 
عرضه بیش از ۶ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه امسال
 
وی گفت:‌بیش از ۹۰ ناشر خصوصی و دولتی در نمایشگاه ثبت‌نام کردند بیش از ۶ هزار عنوان کتاب با موضوع دفاع‌ مقدس،‌ مقاومت و انقلاب اسلامی در قالب‌های داستان بلند، داستان کوتاه، زندگینامه و... ارائه خواهد شد که در مجموع بیش از ۱۱۵ غرفه در نمایشگاه برپا خواهد شد.
 
وی افزود: در مدت برگزاری نمایشگاه ۹ نشست تخصصی با حضور کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه نشر برگزار می‌شود و بناست حجت‌الاسلام آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و جبلی رئیس سازمان صدا و سیما از نمایشگاه بازدید کرده و در این نشست‌های تخصصی حضور پیدا کند.
 
رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب جدید دفاع مقدسی در نمایشگاه
 
ناظری با بیان اینکه ۲۰ عنوان کتاب جدید در نمایشگاه رونمایی خواهد شد گفت:‌ مراسم افتتاحیه پنج‌شنبه ۱۹ آبان ماه در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) در جوار گلزار شهدای قم با حضور سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین و جمعی از مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
 
مدیر اجرایی نمایشگاه اضافه کرد: غرفه کودک،‌عفاف و حجاب ، مهدویت، بصیرت‌افزایی، بازی‌های فکری و اسباب‌بازی‌های دفاع مقدسی، لوازم‌التحریر دفاع مقدسی،‌نمایشگاه عکس و تئاتر خیابانی به عنوان بخش‌های جنبی این نمایشگاه در نظر گرفته شده است. همچنین در بخش بین‌الملل نیز غرفه‌هایی برای کشورهای بحرین، یمن، سوریه، فلسطین، عراق و لبنان در نظر گرفته شده است.
 
وی در پایان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری مطالبه ترجمه آثار دفاع مقدسی را داشتند گفت:‌ بیش از ۱۷۰عنوان کتاب دفاع مقدس به ۱۶ زبان زنده دنیا ترجمه شده‌اند که در مجموع ۴۸۵ کتاب دفاع مقدس به زبان‌های خارجی داریم همچنین بناست انتشارات استانی ما با همکاری وزارت ارشاد و سازمان فرهنگ و ارتباطات در نمایشگاه‌های کتاب کشورهای همسایه شرکت کنند.
 
منبع: خبرگزاری دانشجو
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار