کد خبر: 1113766
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها از حدود سه سال پیش در کشور آغاز و طی دو سال گذشته در ۱۵ استان کشور اجرایی شده است که نتایج بسیار خوبی داشته و حالا مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در گفت‌وگویی می‌گوید این طرح در ۲۰هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این استان در سال جاری اجرا می‌شود.
زهرا قاسمی

طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها از حدود سه سال پیش در کشور آغاز و طی دو سال گذشته در ۱۵ استان کشور اجرایی شده است که نتایج بسیار خوبی داشته و حالا مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در گفت‌وگویی می‌گوید این طرح در ۲۰هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این استان در سال جاری اجرا می‌شود.

پیمان فیروزنیا، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها در سال جاری در ۲۱ استان کشور اجرا خواهد شد که اصفهان نیز یکی از این استان‌هاست، می‌گوید: طرح جهش تولید در دیم‌زارها، در پنج شهرستان سمیرم، فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین و میاندشت اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این استان سالانه ۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات دیم دارد که عمده محصولات آن گندم، جو و حبوبات از جمله نخود و عدس دیم است، می‌افزاید: اصفهان در طرح جهش تولید دیم‌زار‌ها برای ۲۰ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی دیم برنامه‌ریزی کرده که شامل ۱۱ هزار هکتار کشت گندم، ۴ هزار هکتار جو، هزار هکتار علوفه، ۲ هزار هکتار نخود و عدس، ۲ هزار هکتار دانه روغنی و ۲۰۰ هکتار گیاهان دارویی است.
این مسئول با بیان اینکه در طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها قرار است با تمهیداتی عملکرد و تولید اراضی دیم افزایش یابد، ادامه می‌دهد: با اجرای این طرح در ۲۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان، نظارت ویژه خواهیم داشت، اما ۱۰ هزار هکتار دیگر از اراضی دیم امسال تحت پوشش این طرح قرار نگرفته است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها طرح مشترکی بین وزارت جهادکشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است، می‌گوید: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) حمایت‌های مالی و وزارت جهاد کشاورزی مباحث فنی این طرح را برعهده دارند. نکته مهم این است که در کشت دیم بارندگی بسیار اهمیت دارد، اما بارندگی قابل برنامه‌ریزی نیست، اما با اقداماتی دیگر می‌توان عملکرد دیم زار‌ها را کنترل کرد که شرایط بارندگی اگر مطلوب باشد، تولید افزایش یابد.
وی با اشاره به تأمین بذر مناسب برای مزارع طرح جهش تولید دیم‌زار‌ها اضافه می‌کند: پیگیری‌ها در کشور انجام و بذر گندم، جو، حبوبات، گلرنگ و دانه روغنی کاملینا در نظر گرفته شده است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه مهم‌ترین بخش در افزایش عملکرد، تغذیه مناسب در مزارع است، می‌گوید: در این راستا کودشیمیایی از انواع کود‌های فسفاته، پُتاسه و ازته برای مزارع به میزان کافی در استان تأمین شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
فیروزنیا اضافه می‌کند: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در راستای کشت مناسب در طرح جهش تولید دیم زارها، تسهیلاتی را با نرخ بهره ۵ درصد برای کشاورزان در نظر گرفته که بتوانند ادوات و تجهیزات مورد نیاز عملیات داشت را تهیه کنند. در این راستا لیستی آماده و به ستاد اجرایی فرمان امام ارسال شده تا بانک ملی تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کشاورز قرار دهند که ماشین آلات مناسب کشت دیم را تهیه کنند.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه حدود ۴ هزار و ۸۰۰ لیتر کود بذرمال در اختیار کشاورزان این طرح گذاشته شده، خاطر نشان می‌کند: آغشته کردن بذر به این کود سبب توسعه ریشه، جذب بهتر آب و رشد گیاه می‌شود.
فیروزنیا، تناوب زراعی را یکی دیگر از اقدامات مؤثر در طرح جهش تولید دیم‌زار‌ها دانست و تأکید می‌کند: با رعایت تناوب زراعی گیاهان روغنی، علوفه ای، غلات و حبوبات در این طرح آفات و بیماری‌ها کنترل می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار