کد خبر: 1112688
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
یک هفته به انتخابات امریکا، احتمال آشوب به اوج رسیده؛ باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین درباره «در خطر بودن دموکراسی» صحبت می‌کند، وزارت امنیت داخلی و اف‌بی‌آی هشدار داده‌اند که به دلیل افراط‌گرایی خشونت‌آمیزی که آن را به حامیان ترامپ نسبت می‌دهند، تهدید خشونت انتخاباتی تشدید شده و از همه بدتر اینکه، ۶۲ درصد جمهوریخواهان احتمال می‌دهند که در انتخابات تقلب شود.

یک هفته به انتخابات امریکا، احتمال آشوب به اوج رسیده؛ باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین درباره «در خطر بودن دموکراسی» صحبت می‌کند، وزارت امنیت داخلی و اف‌بی‌آی هشدار داده‌اند که به دلیل افراط‌گرایی خشونت‌آمیزی که آن را به حامیان ترامپ نسبت می‌دهند، تهدید خشونت انتخاباتی تشدید شده و از همه بدتر اینکه، ۶۲ درصد جمهوریخواهان احتمال می‌دهند که در انتخابات تقلب شود.

به گزارش «جوان» دو روز بعد از حمله خشونت آمیز به همسر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، آژیر خطر برای انتخابات هشتم نوامبر ۲۰۲۲ (دو شنبه ۱۶ آبان) به صدا درآمده است. جامعه امریکا یکی از دو‌قطبی‌شده‌ترین دوره‌های خودش را پشت سر می‌گذارد؛ در نظر سنجی مشترکی که «یواس‌ای تودی» و دانشگاه سافولک انجام داده‌اند، ۷۲ درصد امریکایی‌هایی که به دموکرات‌ها تمایل دارند، گفته‌اند که مطمئن هستند انتخابات دو شنبه آینده منصفانه خواهد بود و به شمارش دقیق آرا، اطمینان دارند، وضعیتی که در میان جمهوریخواهان کاملاً برعکس است. ۶۲ درصد جمهوریخواهان می‌گویند نگرانند نتایج انتخابات دستکاری شود، در حالی که فقط ۳۲ درصد می‌گویند که در انتخابات تقلب نخواهد شد. ظاهراً بحث‌هایی که دونالد ترامپ درباره تقلب گسترده در انتخابات در سال ۲۰۲۰ مطرح کرده، بیش از آن چیزی که تصور می‌شد، بر شهروندان حامی حزب جمهوریخواه در امریکا اثر گذاشته طوری که درصد قابل‌توجهی از آن‌ها (۲۶ درصد) می‌گویند که در انتخابات روز دو شنبه کنگره، به نامزدی رأی خواهند داد که مشروعیت انتخاب بایدن را زیر سؤال ببرد.
احتمال حمله دوباره حامیان ترامپ به ساختمان‌ها
شرایط دوقطبی بی‌سابقه، همزمان با بی‌اعتمادی به نتیجه انتخابات باعث شده که هشدار‌ها درباره آشوب انتخاباتی به سطح کم‌سابقه برسد. روز جمعه، تنها چند ساعت پس از منتشر شدن خبر حمله به پل پلوسی، همسر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، دولت امریکا بولتنی را برای مجریان قانون در سراسر کشور توزیع کرد که درباره «تهدید شدید» افراط‌گرایی خشونت‌آمیز داخلی علیه نامزد‌ها و کارمندان انتخاباتی هشدار داد. در امریکا افراط‌گرایی، درباره حامیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور قبلی امریکا به کار می‌رود که بعد از انتخابات سال ۲۰۲۰، با ادعای او درباره تقلب انتخاباتی در ششم ژانویه در اقدامی بی‌سابقه به ساختمان کنگره امریکا حمله کردند. به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، مقامات فدرال در وزارت امنیت داخلی و اف‌بی‌آی هشدار داده‌اند که پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای (کنگره)، «تهدید شدید» افراط‌گرایی خشونت‌آمیز وجود دارد. در این بولتن اف‌بی‌آی که سی‌بی‌اس‌نیوز به آن دست یافته، هشدار داده شدکه افراط‌گرایان ممکن است پس از انتخابات ساختمان‌های دولتی و محلی را هدف قرار دهند. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، در آریزونا، موارد متعددی گزارش شده درباره اینکه افراد نقاب‌دار با سلاح گرم، ظاهراً با ادعای جلوگیری از تقلب در انتخابات، صندوق‌های رأی را محاصره کرده‌اند. آن‌ها عکس‌هایی از افرادی که رأی خود را به صندوق انداخته‌اند در وب‌سایت‌های راست‌گرای رسانه‌های اجتماعی منتشر و دیگران را تشویق کرده‌اند که همین کار را انجام دهند. رویترز هشدار داده که خرید ۴۴ میلیارد دلاری ایلان ماسک و تملک تارنمای توئیتر می‌تواند به نشر موج جدیدی از اطلاعات کذب در هنگامه انتخابات جاری و دو ساله آینده منجر شود. به نوشته رویترز، از یک سو ممکن است برخی از کاندیدا‌ها از پذیرش نتایج انتخابات ۱۷ آبان سر باز زده و مدعی تقلب در انتخابات شوند و از سوی دیگر فضای باز توئیتر می‌تواند به شیوع اطلاعات کذب در مورد نتایج انتخابات آتی امریکا منجر شود.
۸۵ درصد امریکایی‌ها نگران دموکراسی‌اند
این شرایط درصد بالایی از امریکایی‌ها را مجاب کرده که ممکن است دموکراسی در این کشور دچار فروپاشی شود. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا که روز شنبه در رأی‌گیری زودهنگام انتخابات شرکت کرد و رأی خود را به صندوق انداخت، در اظهاراتی که به نظر می‌رسد برای گرم کردن تنور انتخابات امریکا به نفع دموکرات‌ها ابراز شده، گفته «امسال، نه به‌طور نمادین بلکه به‌طور واقعی، بر سر دموکراسی رأی‌گیری می‌شود». باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین نیز در گردهمایی جورجیا تلویحاً هشدار داده که با رأی ندادن به دموکرات‌ها در انتخابات روز دوشنبه، «دموکراسی در معرض خطر» قرار می‌گیرد. اوباما گفته است: «انتخاب دموکرات‌ها در رأس برگه انتخاباتی کافی نیست. ما نیاز داریم که در بالا و پایین برگه رأی، آدم‌های خوب را انتخاب کنیم. در سراسر این کشور، برخی از چهره‌هایی که برای تضعیف دموکراسی ما تلاش داشتند، برای کرسی‌ها نامزد شدند و می‌خواهند بر انتخابات بعدی نظارت کنند و اگر آن‌ها برنده شوند، نمی‌شود گفت که چه پیشامدی ممکن است رخ دهد.» نگرانی افکار عمومی درباره به خطر افتادن دموکراسی در امریکا نیز رکورد بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند. نظرسنجی مشترک «یو‌اس‌ای تودی و دانشگاه سافولک» از جامعه آماری ۱۰۰۰ نفر در فاصله ۱۹ تا ۲۴ اکتبر از طریق تلفن ثابت و تلفن همراه گرفته شده، ۸۵ درصد از امریکایی‌ها گفته‌اند که «زیاد» یا تا «حدودی» نگران آینده دموکراسی در امریکا هستند و فقط ۱۴ درصد گفته‌اند که نگرانی به‌خصوصی در این باره ندارند. درصد نگرانی «زیاد» در بین جمهوریخواهان ۶۷ درصد، بین دموکرات‌ها ۵۵ درصد و در میان مستقل‌ها ۵۱ درصد است. البته ماهیت این نگرانی بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان فرق دارد و گاهی اوقات در تضاد است. در مصاحبه‌های تلفنی بعدی با افرادی نظرسنجی شده، جمهوریخواهان گفته‌اند از این نگرانند که آرای تقلبی به صندوق بیندازند و در مقابل، دموکرات‌ها نسبت به ارائه اشتباه یا لغو نتایج توسط مقامات جمهوریخواه مسئول شمارش آن‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار