کد خبر: 1112671
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
در اغتشاشات اخیر شاهد بودیم که دولت‌های غربی در کنار برخی از دولت‌های مرتجع منطقه تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا به نحوی جامعه را به سمت نافرمانی اجتماعی و به اغتشاش کشیدن اعتراض‌های مسالمت‌آمیز سوق دهند.
سجاد آذری

 در اغتشاشات اخیر شاهد بودیم که دولت‌های غربی در کنار برخی از دولت‌های مرتجع منطقه تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا به نحوی جامعه را به سمت نافرمانی اجتماعی و به اغتشاش کشیدن اعتراض‌های مسالمت‌آمیز سوق دهند. از حمایت مالی تا تأمین امکانات رسانه‌ای و ارتباطی روش معمولی است که در این سال‌ها از سوی دشمن بار‌ها برای تأثیر بر جامعه به کار گرفته شده‌است. با نگاه دقیق‌تر به نظر می‌رسد تلاش برای تأثیر بر جامعه ایرانی فقط محدود به سال‌های اخیر و شاید حتی دهه‌های اخیر نیز نباشد؛ این هدف سال‌هاست که از سوی دشمنان غربی که پیش از این به عنوان استعمارگران شناخته می‌شدند، مورد پیگیری بوده‌است.

یعقوب توکلی پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه در گفتگو با «جوان» در خصوص روش‌های دشمن برای تأثیر بر جامعه ایران با اشاره به اینکه رسانه به همراه منافع دشمن یکی از ابزار کودتای خارجی هستند، اظهار کرد: ارتباط با عوامل داخلی، هم‌پیوند کردن آن‌ها با منافع قدرت‌های خارجی و استفاده از ابزار‌های مختلف، مراحلی است که در پی به نتیجه رساندن اهداف جریانات سلطه است. برای رسیدن به این مرحله نیاز است عناصر با جریانات خارجی هم‌پیوند شوند.
توکلی در این خصوص با اشاره به انقلاب شیلی گفت: در انقلاب شیلی می‌بینید یک کامیون‌دار علیه دولت دست به تحصن می‌زند، یکی از نظامیان علیه دولت کودتا می‌کند و مطبوعات هم علیه دولت می‌نویسند، اما بعد از مدتی که اوضاع آرام می‌شود، این مجموعه‌ها در پیوند با منافع سازمان سیا دولت را ساقط می‌کنند؛ اتفاقی که در کودتای ۲۸ مرداد در ایران نیز انجام می‌شود و طی آن پیوند با جریاناتی در درون کشور به افزایش نارضایتی مردم دامن زد و منتهی به وقوع کودتای ۲۸ مرداد شد.
وی با تأکید بر اینکه در جریان انقلاب اسلامی چندین‌بار پیوند جریانات داخلی با جریان سلطه را شاهد بوده‌ایم، اظهار داشت: اکنون دشمنان انقلاب اسلامی، اسلام و تشیع حتی پیوند خود را با قدرت‌های استعماری پنهان هم نمی‌کنند و البته اگر بخواهند پنهان کنند نیز به نحوی در جای دیگر خودش را نشان خواهد داد. می‌بینید که همزمان جریانات تجزیه‌طلب در غرب کشور و جریانات تجزیه‌طلب در شرق کشور به همراه داعش ظهور و بروز پیدا می‌کند تا از برخی از کسانی که مخالف احکام اسلام یا به دنبال کشف حجاب یا تغییر شرایط حجاب خود هستند، استفاده کنند و قطعاً همین افراد نیز متضرر این ماجرا خواهند بود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: بخشی از مرد‌هایی که همراه این افراد کشف حجاب‌کننده هستند، هر چند حرف از آزادی حجاب می‌زنند، اما به دنبال پاسخ به غرایز خود نیز هستند و مردان قانعی نیستند. مردان قانع، مردانی متقی هستند که به دنبال ازدواجند، اما مردانی که به دنبال باز کردن این در‌ها برای تسامح بیشتر می‌گردند، همان کسانی هستند که از منفعت دنیوی کشف حجاب بانوان استفاده می‌کنند.
وی تأکید کرد: هر چند ممکن است جریاناتی که امروز علیه کشور با هم متحد شده‌اند، خواسته‌های حداقلی داشته باشند ولی در یک الگویی قرار گرفته‌اند که در یک سر آن داعش و در سر دیگر آن تجزیه‌طلبانند. هر کدام از آن‌ها به دنبال اهداف خود هستند، هر چند قطعاً آرزوی آن‌ها هم تعبیر نخواهد شد.
توکلی با تأکید براینکه ممکن است همه جامعه نسبت به شرایط موجود راضی نباشد، اظهار کرد: باید توجه داشت آن طرف مرز کسانی که ایستاده‌اند فقط مخالف انقلاب اسلامی یا مخالف یک نوع سبک زندگی نیستند. آن‌ها مخالف اسلام، تشیع و همچنین مخالف ایران هستند، یعنی مخالف این جغرافیای امنیتی هستند که خطر آن برای بخشی از جامعه جهانی که به دنبال استعمار ملت‌هاست شدید و جدی است.
وی با بیان اینکه متأسفانه بخش وسیعی از خانم‌هایی که فکر می‌کنند می‌توانند به شرایط بهتری برسند، از ترکستان دیکتاتوری امریکایی سر در خواهند آورد، اظهار کرد: امریکایی‌ها در هر جایی از دنیا حاکمیتی را ایجاد کرده‌اند، آن حاکمیت غیر از دیکتاتوری چیز دیگری نبوده و غیر از خشونت، بی‌رحمی و آدم‌کشی چیز دیگری برای مردم آن کشور نداشته‌است؛ آن‌ها هیچ‌جا از یک حاکمیت درست حمایت نکردند تا بتواند بر سر کار بماند.
این پژوهشگر تاریخ در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه در کودتای ۲۸ مرداد اسم رمز عملیات کودتا مبنی بر اینکه اکنون دقیقاً ساعت ۲۴ است، از سوی رادیو بی‌بی‌سی گفته شد تا محمدرضا پهلوی متوجه شود این کودتا انجام خواهد شد، اظهار کرد: استفاده از رسانه‌ها طی سال‌های بعد بیشتر و تعدد و تنوع آن گسترده‌تر شده‌است. همچنین این افراد ارتباطاتی با داخل دارند که این ارتباطات روش‌های جدیدتری را نیز می‌تواند به دنبال داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه تأثیر رسانه‌های بیگانه در کشور ما در گذشته بوده، الان هم وجود دارد و در آینده هم خواهد بود، افزود: در کشور‌های دیگر هم به همین شکل، شما این تأثیرگذاری منفی علیه ملت‌ها و دولت‌ها را شاهد هستید. اکنون شاهد هستید حتی دولت عربستان به عنوان عقب‌مانده‌ترین نوع حکومت در دنیا که بدون دولت و قانون اساسی است و به شکل سلطنتی اداره می‌شود، هزینه می‌کند و حاکمیت مردم‌سالار مبتنی بر اسلام را در کشور ما هدف قرار دهد. یعنی دیکتاتورترین دیکتاتور‌ها می‌خواهند به مردم سرزمینی مستقل مانند ایران درس دموکراسی یاد بدهند! که البته قطعاً هیچ نتیجه‌ای ندارد و راه آن‌ها هم به ترکستان است. منتها، چون دریدگی تلویزیون‌های این دولت‌های دریده به همراه مجریان دریده‌تر از خودشان می‌خواهد این ادعا را در ذهن جوانان جامعه ما وارد کنند و این سم بسیار مهلکی هم است، چون می‌خواهند یک دروغ مسلم را در ذهن جوانان نفوذ دهند و برای رسیدن به اهدافی که هیچ‌وقت به آن اهداف نخواهند رسید، از هیچ دروغی صرف‌نظر نخواهند کرد.
توکلی با تأکید بر اینکه به غیر از رسانه ابزار و سازوکار‌های دیگر هم از سوی نظام سلطه برای تأثیر بر جوامع استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: به طور طبیعی یک‌سری نارسایی‌ها در حکومت و افراد وجود دارد. برخی از افراد باید کنار بروند که برای جامعه تبدیل به غده‌های سرطانی شده‌اند و آسیب می‌زنند، ولی این بیماری فقط برای جامعه ما نیست و برای دیگران نیز وجود دارد. از سوی دیگر مثلاً اگر با فساد مالی به شکل درست برخورد می‌شد، که متأسفانه نشد، و اگر قوه‌قضائیه ما در این خصوص به طور همه‌جانبه عمل می‌کرد، شرایط متفاوت بود. آنجا‌هایی هم که کار‌هایی انجام شد، اقناع صورت نگرفت و این واقعیات وجود دارد. مسئله اینجاست که اعتراض مردم در داخل با برنامه‌ریزی برای کودتا علیه آن ملت در خارج نباید پیوند بخورد.
وی با تأکید بر اینکه نفوذ‌های خارجی‌ها در داخل کشور، از دولتی تا رسانه یا استاد دانشگاه هم می‌تواند باشد و نفوذی‌ها در همه جا می‌توانند حضور داشته باشند، یادآور شد: متأسفانه چیزی که به طور کامل غلبه پیدا کرده، اصل سفسطه و دروغ است. سفسطه، تحمیق، بی‌حیایی، افسارگسیختگی اجتماعی و افسارگسیختگی اخلاقی آتش توپخانه‌ای است که دشمنان با هم به راه انداخته‌اند؛ مثلاً اکنون کموله درباره جنایت شاهچراغ می‌گوید ما گفته بودیم که اینگونه اتفاقات ممکن است پیش بیاید و شاید بعد از این نیز بیشتر از این پیش بیاید! این نشان‌دهنده نهایت دریدگی است که به راحتی می‌گوید ما جنایت می‌کنیم. یعنی یک جریان مارکسیستی تحت حمایت اسرائیل با داعش تحت حمایت عربستان به طور متحد عملیات نظامی علیه ایران اسلامی انجام می‌دهند و یک صدا‌هایی هم متأسفانه شنیده می‌شود که در راستای پیوند هر دو جریان عمل می‌کند.
این پژوهشگر تاریخ با یادآوری این مطلب که همه جریانات ضدانقلاب موجود را از اول انقلاب نیز داشته‌ایم، ادامه داد: این جریانات طی این سال‌ها کار‌های بیشتری انجام داده‌اند و امکانات بیشتری به آن‌ها داده شده‌است. عربستان سعودی پول بیش‌تری را در اختیار آن‌ها قرار داده و آن‌ها را برای شرایط امروز آماده کرده است. از طرف دیگر قبلاً آن‌ها ظرفیت بیشتری برای دخالت در داخل شهر‌ها داشتند، کشمکش‌های سیاسی منجر شده‌بود که حتی برخی از شهر‌ها را تصرف کنند، آگاهی‌بخشی مردمی مثل الان وجود نداشت و نیرو‌های نظامی و سپاه پاسداران نیز به قدرتمندی امروز نبودند. امروز خود مردم مخالف حضور آن‌ها هستند، بنابراین روش‌ها و تجهیزات ممکن است تغییر پیدا کرده‌باشد، ولی روح حاکم بر خیلی از این جریانات تغییر نکرده‌است.
وی در پایان با تأکید بر اینکه رفتار ضدانقلاب موجب شده اهدافی که این جریانات قبلاً داشتند برای آن‌ها دور از دسترس‌تر شده‌باشد و اگر در گذشته آرزو‌های دور و درازی داشتند، این آرزو‌ها امروز برای آن‌ها تبدیل به رؤیا شده‌است، ادامه داد: البته رهبران این گروه‌ها تلاش می‌کنند عده‌ای از نسل جوان بی‌اطلاع را تبدیل به نیرو‌های خود کنند و این عوامل از دولت‌های منطقه‌ای و غربی هم برای رسیدن به این منظور باج می‌گیرند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار