کد خبر: 1106378
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
امین تارخ بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت
امین تارخ، بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون، بر اثر ایست قلبی چشم از جهان فروبست.
محمد صادقی

امین تارخ، بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون، بر اثر ایست قلبی چشم از جهان فروبست.
تارخ، از جمله چهره‌هایی است که هنر را به صورت علمی در پیش از انقلاب آغاز کرد. وی در دهه ۵۰ با حضور در دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران، تئاتر را آموخت و در همان سال‌ها فعالیت هنری خود را با حضور در چند تئاتر آغاز کرد. مهم‌ترین کار هنری وی پیش از انقلاب تله تئاتر «ارثیه ایرانی» نوشته اکبر رادی بود. با این وجود پس از پیروزی انقلاب و تغییرات گسترده در دنیای هنر، این هنرمند با حضور در فیلم «مرگ یزدگرد»، به کارگردانی بهرام بیضایی، هنر خود را در سینما به نمایش گذاشت، ولی اوج گرفتن تارخ به حضور وی در مهم‌ترین سریال‌های تلویزیونی دهه ۶۰ بازمی‌گردد. محمدعلی نجفی، کارگردان مجموعه «سربداران» برای انتخاب نقش محوری «شیخ حسن جوری» رهبر قیام مردم باشتین علیه مغول‌های متجاوز، به دنبال بازیگر می‌گشت. به نجفی پیشنهاد می‌شود که از بازیگرانی مانند سعید نیک‌پور یا پرویز پورحسینی استفاده کند، اما وی که بازی‌های تارخ جوان را در تئاتر‌های دانشگاهی دیده بود، تصمیم می‌گیرد که از وی تست بگیرد. کارگردان سریال سربداران درباره انتخاب تارخ می‌گوید: «از او برای نقش محمدبیک دعوت کردیم. یادم می‌آید من و تارخ در اتاقی که مربوط به اکبر عالمی بود روبه‌روی هم نشسته بودیم. در بیرون از اتاق اتفاقی افتاد و به خاطر سر و صدا امین تارخ برگشت و پنجره را نگاه کرد. بعد از اینکه کمی باهم صحبت کردیم به او گفتم اجازه بدهید من کمی فکر کنم و برای نقش محمدبیک به شما خبر می‌دهم. بعد از اینکه او رفت کیهان رهگذر را صدا کردم و به او گفتم تارخ برای نقش شیخ حسن بسیار مناسب است. او تعجب کرد و به من گفت این یک جوان خوشتیپ امروزی است و برای نقش شیخ حسن مناسب نیست. به او گفتم پس یک کاری انجام بدهیم انتخاب نقش شیخ‌ها برعهده من و بقیه را تو انتخاب کن.»
سربداران نقطه پرش تارخ شد و بلافاصله پس از آن برای حضور در سریال «بوعلی سینا» به کارگردانی کیهان رهگذر انتخاب شد. تارخ که در سربداران نقش یک رهبر مذهبی پرشور را ایفا کرده بود، در بوعلی سینا، در قامت نابغه پزشکی ایران، حضور یافت. این دو نقش باعث شد که چهره تارخ برای مردم به یک چهره آشنا تبدیل شود. وی در سینما هم فعالیت خوبی داشت، در فاصله سال‌های ۶۶ تا ۶۸ تارخ با چند فیلمساز صاحب‌نام سینما همکاری داشت. از «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده گرفته تا «پاییزان» رسول صدر عاملی، «سرب» به کارگردانی مسعود کیمیایی و «مادر» اثر جاوندان علی حاتمی که در هر کدام از این آثار تارخ بخشی از هنر خود را به نمایش گذاشت. وی در «دلشدگان» باز هم با حاتمی همکاری کرد. در سال ۷۱ تارخ دو تجربه متفاوت داشت، در «مجسمه» نقشی کمدی را تجربه کرد و در «سارا» به کارگردانی داریوش مهرجویی یک درام خانوادگی را پشت سر گذاشت.
تارخ در اواسط دهه ۸۰ در مجموعه «معصومیت از دست رفته» با موضوع زندگی شخصیت تاریخی شوذب بازی کرد و به خوبی از پس این نقش برآمد. تارخ در سریال‌های مناسبتی ماه رمضان نیز ایفای نقش داشت مجموعه‌های «اغما»، «جراحت»، «گاهی به پشت سر نگاه کن» و «رهایم کن» از آثاری بودند که با بازی این هنرمند در ماه رمضان پخش شدند.
وی همچنین در دو سریال «آقازاده» و «خسوف» ویژه پخش در شبکه نمایش خانگی نیز حضور داشت. بخش‌هایی از بازی این هنرمند فقید در سریال آقازاده در شب‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی بسیار بازنشر شده است. تارخ علاوه بر ایفای نقش در تئاتر، سینما و تلویزیون، در حوزه آموزش بازیگری نیز فعالیت طولانی داشت. وی از دهه ۷۰ با راه‌اندازی آموزشگاه بازیگری سعی در کشف استعداد‌های جوان عرصه هنر کرد.
این هنرمند فقید روز ۲۸ شهریورماه به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شد و در نهایت در روز ۲ مهرماه دار فانی را وداع گفت و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار