کد خبر: 1101185
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
زهرا چیذری

هر زمانی هر مسئولیتی به عیسی کلانتری سپرده شده، وی نه فقط نتوانسته از پس کار بربیاید، بلکه انواع و اقسامی از حواشی را هم از خود به یادگار گذاشته است! حالا هم که بعد از ۹ سال کارنامه ناموفق از سمت دبیری ستاد احیای دریاچه ارومیه کنار گذاشته شده، در میزگردی با فعالان حوزه محیط‌زیست اینگونه اظهار‌نظر کرده‌است: «اگر دریاچه ارومیه اصلاح نشود، پیامد امنیتی خواهد داشت. دریاچه ارومیه احیا نشود، هیچ حکومتی نمی‌تواند در کشور دوام بیاورد. شما نمی‌توانید برابر سیل مهاجرت میلیون‌ها نفر مقاومت کنید. دریاچه ارومیه باید با آب حوضه خودش احیا شود.»
کلانتری هم‌اکنون که از سمت دبیری ستاد احیای دریاچه ارومیه برکنار شده، در حالی درباره ضرورت احیای این دریاچه، چنین اظهارنظر می‌کند که در کارنامه عملکرد وی به عنوان دبیر ستاد احیای این دریاچه هیچ نکته مثبتی وجود ندارد. از سال ۱۳۹۲ تا‌کنون که کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده‌است، بر اساس آمار و اطلاعات کارشناسی که از دریاچه ارومیه به دست آمده شاهد کاهش سطح آب دریاچه ارومیه بوده‌ایم و در این طول این سال‌ها اقدام مثبتی در راستای احیای دریاچه ارومیه صورت نگرفته‌است. در نهایت خروجی جلسات این ستاد تنها منتهی به حق‌الجلسه به مسئولان شده‌است و تغییری در روند بهبود وضعیت دریاچه ارومیه به‌وجود نیامده‌است.
اما ماجرای احیای دریاچه ارومیه تنها نقطه منفی در کارنامه عملکرد وی نیست و به تعبیر فعالان محیط‌زیستی عیسی کلانتری عنوان نامحبوب‌ترین رئیس سازمان محیط‌زیست در طول تاریخ ایران را با خود به یدک می‌کشد.
کسی که در جایگاه رئیس سازمان محیط‌زیست کشور پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی را یک موضوع جزئی دانست و تأکید کرد: «شلوغش نکنید!»
وی همچنین از طرفداران پر و پا قرص تراریخته‌هاست و در مدت زمان حضورش در سازمان حفاظت محیط‌زیست تلاش کرد سختگیری‌هایی را که در زمینه محصولات تراریخته بود، بردارد.
وی که به اظهار‌نظر‌های عجیبش معروف است در سال ۹۴ در نشست کمیته اقتصادی بنیاد امید ایرانیان با اعلام آمار تکان‌دهنده از ذخایر آبی کشور گفت: «مطابق برآورد‌های علمی، منابع کشش تأمین نیاز‌های جمعیت فعلی ایران را ندارد و در آینده نه‌چندان دور حدود ٧٠‌درصد جمعیت ایران باید از کشور مهاجرت کنند، اما با وضع دیپلماسی خارجی ایران، کدام کشور‌ها حاضرند ٤٠ تا ٥٠‌میلیون ایرانی را اسکان دهند؟!»
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت دوازدهم همچنین در یکی از سخنرانی هایش با بیان اینکه تأکید بر طرح خودکفایی تولید گندم یک اشتباه تاریخی در دهه ۷۰ بود، گفت: «آن زمان که مسئولیت وزارت کشاورزی را داشتم، بر این سیاست تأکید می‌شد، اما این یک اشتباه تاریخی بود و تداوم همین روند در دهه‌های بعد می‌توانست به کلی منابع آب را در کشور نابود کند.» این در حالی است که خودکفایی در تأمین گندم یکی از اموری است که می‌تواند تحریم‌ها را بی‌اثر کند.
کلانتری کسی بود که به طرح‌های انتقال و سدسازی چراغ سبز نشان داد. همچنین استان‌های مختلف را با اظهارات خود به جان هم انداخت. کلانتری موافق طرح انتقال آب به کویر مرکزی بود. وی می‌گفت در خوزستان آب مازاد داریم و می‌توانیم به راحتی آن را به اصفهان و یزد انتقال دهیم.
کلانتری همچنین سال ۹۸ که سیل تمام ایران را فراگرفته بود به غلط گفت: «خوزستان تنها استانی است که حداقل تا ۵۰ سال آینده هرگز مشکل آب پیدا نخواهد کرد. در ۵۰ سال آینده تمام ایران به جز خوزستان و حاشیه رود ارس مشکل آب پیدا می‌کنند.» این در حالی است که خوزستان به مشکل آب برخورده و هم اکنون ۱۸۹ روستای محروم این استان هم اکنون در تنش آبی هستند، به گونه‌ای که دولت سیزدهم در تلاش است تا با اجرای طرح غدیر مشکلات آب این استان را برطرف کند.
آتش‌سوزی و از بین رفتن بخش‌های قابل‌توجهی از جنگل‌های هیرکانی، جنگل‌های زاگرس و حدود ۲۰ هکتار از جنگل‌های نکا از دیگر حوادث زیست‌محیطی بود که در زمان ریاست کلانتری بر سازمان حفاظت محیط‌زیست اتفاق افتاد. کوه‌خواری در کارخانه سیمان تهران، کوه‌خواری در منطقه بی‌بی شهربانوی شهر ری، مرگ سریالی پرندگان میانکاله، تخلیه فاضلاب و دپوی زباله در کنار رودخانه هراز، بی‌توجهی به دیپلماسی آب و خاک و بحرانی شدن وضعیت پدیده ریزگرد‌ها و بحران خشکسالی در سیستان و بلوچستان و خشک‌شدن تالاب هامون همه و همه برش‌هایی کوتاه از ناکارآمدی‌های کلانتری در مدت زمانی است که بر کرسی ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست تکیه زده‌بود. حالا و با پایین آمدن از این صندلی و صندلی ستاد احیای دریاچه ارومیه وی تازه اهمیت احیای این دریاچه را یادش آمده‌است! این در حالی است که شاید اگر سال‌ها قبل مدیر ناکارآمدی همچون کلانتری را کنار گذاشته‌بودند، کار دریاچه ارومیه به شرایط بحرانی امروزش نمی‌رسید، اما اظهار‌نظر‌های امروز این فرد که سال‌ها در پست‌های کلیدی حوزه محیط‌زیست فعالیت داشته بوی براندازی می‌دهد و به مذاق رسانه‌های معاند خوش آمده‌است. کسی که نه فعال زیست‌محیطی خوبی بود و نه سیاستمدار خوبی است!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار