کد خبر: 1101009
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
با روی کار آمدن دولت و مجلس انقلابی، افکار عمومی یک سالی است که دیگر شاهد دعوا‌های حیدری نعمتی قوا که نوعاً با انگیزه‌های سیاسی و جناحی راه می‌افتاد، نیست. قوای کشور عزم خود را جزم کرده‌اند که از یک سو در یک رویکرد همدلانه از زندگی و معیشت مردم گره گشایی کرده و از سوی دیگر برای جبران عقب ماندگی‌های گذشته تلاش کنند؛ تلاشی که البته به همت مضاعف و زمان زیادی لازم دارد تا از خرابی‌های ناشی از عملکرد دولت برآمده از اصلاحات طی هشت سال گذشته آواربرداری شود.

با روی کار آمدن دولت و مجلس انقلابی، افکار عمومی یک سالی است که دیگر شاهد دعوا‌های حیدری نعمتی قوا که نوعاً با انگیزه‌های سیاسی و جناحی راه می‌افتاد، نیست. قوای کشور عزم خود را جزم کرده‌اند که از یک سو در یک رویکرد همدلانه از زندگی و معیشت مردم گره گشایی کرده و از سوی دیگر برای جبران عقب ماندگی‌های گذشته تلاش کنند؛ تلاشی که البته به همت مضاعف و زمان زیادی لازم دارد تا از خرابی‌های ناشی از عملکرد دولت برآمده از اصلاحات طی هشت سال گذشته آواربرداری شود. همسویی کنونی قوا البته هیچ منافاتی با وظایف اجرایی و نظارتی مجلس و دولت ندارد، بلکه گاهی اگر نقد‌هایی از این سو یا آن سو شنیده می‌شود، نه با هدف تخطئه و تخریب دیگری که در مسیر اصلاح روش‌هاست. هرچند جریان‌ها و تریبون‌های ناهمسو، این نقد‌ها را به اختلاف و دو دستگی تعبیر کنند، اما آنچه اکنون واقعیت دارد، فصل همدلی و هم افزایی قوا برای حرکت پرشتاب کشور به سوی پیشرفت آغاز شده است. نکته‌ای که در نشست مشترک عصر یک‌شنبه دولت و مجلس مورد تأکید قرار گرفت و در آن رئیس‌جمهور تأکید کرد که از فرصت ایجاد شده بین دولت و مجلس باید به نفع مردم و کشور بهره برد و رئیس مجلس هم تصریح کرد خط قرمز ما باید منافع مردم و مصلحت‌های نظام باشد.
قالیباف: دولت و مجلس مستقل، اما مکمل هم‌اند
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نشست مشترک دولت، هیئت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، طی سخنانی با اشاره به نکاتی درباره برگزاری این جلسه گفت: اگر این جلسات در مدار خود بیفتد، می‌تواند تأثیرات جدی داشته باشد، باید باور کنیم که دولت و مجلس دو بازوی نظام حکمرانی در کشور هستند و در حین اینکه براساس قانون اساسی، قوا از یکدیگر استقلال دارند، اما واقعیت این است که مجلس و دولت با داشتن استقلال در اوج همکاری و در هم تنیدگی با یکدیگر هستند، به نوعی که امکان ندارد، بتوانند رسالت و وظیفه خود را بدون همکاری انجام دهند. مجلس و دولت مستقل از هم، اما مکمل یکدیگرند، از این رو در راستای وظیفه ذاتی خود که تأمین منافع عمومی و حل مشکلات مردم است گام برمی‌داریم و آن را خط قرمز خود باید بدانیم.
قالیباف یادآور شد: بیانیه گام دوم انقلاب سندی برای نشان دادن ادامه مسیر انقلاب است که مسیر ما را از جهت برنامه‌ها و اهداف روشن و مشخص کرده است و از دولت سیزدهم و مجلس یازدهم توقع می‌رود که چنین رویکردی را دنبال کنند، مردم نیز از ما انتظار دارند که با یکدیگر کار‌ها را پیش ببریم. مردم و رهبری از دولت سیزدهم و مجلس یازدهم توقع چنین رویکردی دارند، به این معنا که ما هم باید با یکدیگر کار کنیم و هم باید در چارچوب قانون، کار کنیم تا خروجی این هم افزایی حل مشکل مردم باشد.
محکوم به موفقیت هستیم
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های خود در معارفه حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در قوه قضائیه یادآور شد: در این مراسم بیان کردم که ما محکوم به موفقیت هستیم و جز این راه نباید مسیری برویم. معتقدم جمعی که اکنون کنار هم هستیم حق نداریم هیچ کاری را در کشور به شخص دیگری ارجاع کنیم. باید آن را حل کنیم. حضرت آقا در یکی از ملاقات‌های‌شان با مسئولان نظام، مخاطب باید‌ها را تعیین کردند و اکنون مخاطب این باید‌ها ما هستیم.
رئیس قوه مقننه افزود: مهم‌ترین ویژگی این جلسه این است که حق نداریم کار را به جای دیگری ارجاع کنیم، ما هستیم که باید موضوعات را حل کنیم. قالیباف با تأکید بر اینکه باید با یکدیگر عهد ببندیم که افراد حاضر در این جلسه نگویند که منتظر کسی هستیم، افزود: مکلف هستیم کار مردم و وظایف خود در نظام حکمرانی را پیش ببریم. این موضوع رسالت همه افرادی است که در زیر این سقف جمع شده‌اند. همیشه می‌گویم به جز سه قوه، قوه دیگری نیز در کشور داریم، بدین معنا که به جز قوای مجریه، مقننه و قضائیه، قوه چهارم که بروکراسی در کشور است نیز وجود دارد که هیچ‌کدام بر آن سوار نیستیم و این سیستم بر هر سه قوه اثرگذار است، ما باید این بخش را مهار کنیم.
منافع مردم و مصلحت‌های نظام، خط قرمز ما
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه نباید به حاشیه برویم، تصریح کرد: خط قرمز ما باید منافع مردم و مصلحت‌های نظام باشد. این دو موضوع باید در اولویت قرار گیرد. برای تحقق این مهم ما نیازمند فهم مشترک هستیم. قالیباف با بیان اینکه من بار‌ها خدمت آیت‌الله رئیسی عرض کردم که مجلس قلباً و روحاً خود را موظف می‌داند که با دولت همراهی کند، گفت: در برخی مواقع در بعضی موضوعات به این فهم مشترک نمی‌رسیم، ما الان در شرایطی هستیم که باید به فهم مشترک در موضوعات برسیم که یکی از رسالت‌های این جلسه همین موضوع است.
نباید قانونگذاری شویم که قانون شکنی می‌کند
قالیباف با بیان اینکه ما نباید قانونگذاری شویم که قانون‌شکنی می‌کند، ادامه داد: اگر قانونی تصویب کنیم که بدانیم این قانون قابلیت اجرایی ندارد یا اگر ما قانونی که ظرفیت مناسب دارد، تصویب کنیم، خدای ناکرده دولت آن را زیر پا بگذارد و اجرا نکند، اولین کسی که قانون شکنی کرده خود ما هستیم. وی با بیان اینکه کشور در قانونگذاری متورم است، افزود: باید اولویت‌ها را به درستی مشخص کنیم، ما دو بازوی حکمرانی کشور هستیم که باید آسایش مردم را برقرار کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این جلسه نباید جلسه گزارش کار ما به یکدیگر باشد، آمدیم بگوییم چه کار‌هایی باید انجام شود. از این رو باید به یکدیگر گزارش بدهیم که چه کار‌هایی بر زمین مانده تا بتوانیم آن‌ها را اولویت بندی کنیم.
رئیسی: وفاق موجود فرصتی برای غلبه بر مشکلات است
رئیس‌جمهور هم در این نشست سخنان خود را با ضرورت وفاق و همدلی آغاز کرد و با بیان اینکه دولت مردمی در شرایطی خاص مسئولیت اداره کشور را بر عهده گرفت، گفت: ۴۳ سال بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی، انتظار این است که کار‌ها با همگرایی، همدلی و وفاق همه ارکان نظام حکمرانی پیش برود. سیدابراهیم رئیسی وفاق موجود میان دولت و مجلس را فرصتی برای غلبه بر مشکلات دیرپای کشور دانست و با تأکید بر همدلی میان دو قوه مجریه و مقننه، گفت: مسئولیت مشترک همه اجزای جمهوری اسلامی، گره‌گشایی از زندگی مردم، جبران عقب‌ماندگی‌ها و حرکت پرشتاب به سوی پیشرفت و تعالی کشور است. او اضافه کرد برای طی این مسیر، سند گام دوم انقلاب اسلامی را در اختیار داریم که وضع موجود، وضع مطلوب و گام‌های لازم برای رسیدن به سبک زندگی شایسته انقلاب اسلامی را بسیار دقیق ترسیم کرده است. رئیسی با بیان اینکه دولت و مجلس به عنوان وضع‌کننده و مجری قوانین کشور مسئولیت مشترکی برای باز کردن گره‌های زندگی مردم و ایجاد گشایش در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارند، اظهار داشت: اقتضائات و دغدغه‌های جامعه باید بسیار دقیق شناسایی و در جهت تأمین و حل و فصل آن‌ها گام برداشته شود. رئیس‌جمهور تصریح کرد: نمایندگان مجلس همانگونه که با بررسی و دقت‌نظر خود در زمان بررسی صلاحیت وزرا از دولت حمایت کردند، هم اکنون نیز از دولت به عنوان تجلی اراده مردم در مسیر توسعه و پیشرفت کشور حمایت کنند.
مصوبات مجلس را باید بدون معطلی اجرا کنیم
رئیسی قوای کشور را ساکنان یک کشتی توصیف کرد که ناکامی هر یک از آن‌ها به پای نظام جمهوری اسلامی نوشته می‌شود. به همین دلیل بنده به سهم خود در دولت هر قانونی را که در مجلس تصویب می‌شود، بدون معطلی برای اجرا ابلاغ می‌کنم و باور دارم حتی اگر قانونی از نظر ما نقص یا ضعفی دارد، نباید در اجرا با تأخیر مواجه شود، بلکه باید تلاش کرد در حین اجرا اشکالات آن در خود مجلس برطرف شود.
رئیس‌جمهور دولت و مجلس را دو بازوی حکمرانی در کشور معرفی کرد و افزود: ضرورت دارد دولت و نمایندگان مجلس به ویژه درباره طرح‌هایی که دارای بار مالی است، هماهنگی بیشتری داشته باشند. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه امروز همه ارکان کشور موظف به امیدآفرینی هستند، تصریح کرد: دشمنان جمهوری اسلامی همه توان خود را به کار بسته‌اند تا مردم را از نظام مأیوس کنند و در این زمینه از هیچ کارشکنی، دروغ و فریبی دریغ ندارند. در مقابل این جریان، دولت و مجلسی قرار دارند که می‌گویند مسائل جامعه را به خوبی شناخته و به دنبال رفع آن‌ها هستند. مقتدای ما سخنی دارد که ما کاملاً به آن باور داریم و آن این است که هیچ مشکلی در کشور نداریم که راه‌حل آن در داخل وجود نداشته باشد.
نظارت مجلس نباید شجاعت را از مدیران دولت بگیرد
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه نظارت مجلس بر عملکرد دولت امری پسندیده و شایسته است، خاطرنشان کرد: نظارت البته باید به شکلی اعمال شود که شجاعت مدیران را از آنان نگیرد، چرا که اگر این اتفاق افتاد دیگر یک مدیر نمی‌تواند به خوبی از عهده مأموریت‌های خود برآید. رئیسی با بیان اینکه همکاری دولت و مجلس تاکنون نتایج سازنده و مهمی داشته است، افزود: اصلاحات اقتصادی که در این دولت با حمایت مجلس آغاز شد، از جمله کار‌هایی بود که سال‌ها معطل مانده و دولت‌ها و مجالس قبل از زیر بار اجرای آن شانه خالی کرده بودند. رئیس‌جمهور افزود: امروز فرصتی در اختیار دولت و مجلس است که می‌توانیم و باید از آن به نفع کشور و مردم بهره ببریم. رئیسی در خاتمه سخنانش از برگزاری جلسات تخصصی میان وزرا و کمیسیون‌های مجلس استقبال کرد و گفت این جلسات می‌تواند به فهم مشترک دولت و مجلس از مسائل کشور کمک کند و به هماهنگی بیشتر دو قوه بینجامد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار