کد خبر: 1095071
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اینکه غرب هشت سال خود را برای اقدام فعال علیه روسیه آماده کرده، گفت: مسکو به همین دلیل اقدامات قاطعی برای حفظ منافع خود انجام داده و آزادسازی کامل منطقه دونباس و تامین امنیت روسیه هدف نهایی عملیات ویژه در اوکراین است.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهوری روسیه شب گذشته، چهارشنبه، در پایان نشست سران کشور‌های حاشیه دریای خزر در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان اعلام کرد که اظهارات دبیرکل ناتو درباره آمادگی برای رویارویی با روسیه از سال ۲۰۱۴، برای مقامات مسکو تعجبی ندارد و غرب ۸ سال است که برای اقدام فعال علیه این کشور آماده شده است.

پوتین گفت: "ما باید این مسئله را به عنوان یک واقعیت در نظر بگیریم. این واقعیت که آن‌ها (غربی‌ها) از سال ۲۰۱۴ برای اقدامات فعال علیه کشور ما آماده شده بودند و این مسئله برای ما یک خبر جدید نیست. این دقیقاً همان چیزی است که اقدامات قاطع ما برای حفظ منافع خود را توضیح می‌دهد. " وی یادآور شد که ایالات متحده از مدت‌ها پیش روسیه را به عنوان یک دشمن خارجی اعلام کرده بود و در مواجهه با تهدیدات نسبت داده شده به مسکو متحدانی را به دور خود متحد کرد. به گفته وی، آن‌ها جمهوری اسلامی ایران را "برای ایفای چنین نقشی چندان مناسب ندانسته و روسیه را مناسب‌تر تشخیص دادند" و برای مقابله با ما آمریکا همه متحدان را در پیرامون خود متحد کرد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد که آزادسازی منطقه دونباس و ایجاد شرایطی برای تضمین کامل امنیت روسیه، اهداف نهایی عملیات نظامی ویژه در اوکراین و دونباس است. وی با اشاره به اینکه از ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه و آغاز حمله روسیه به اوکراین) تاکنون چیزی در این زمینه تغییر نکرده، افزود: «البته در عین حال، تاکتیک‌ها ممکن است متفاوت باشد و وزارت دفاع پیشنهاداتی درباره اینکه نیرو‌ها را به کجا منتقل کنیم و به چه اهدافی ضربه بزنیم، ارائه می‌دهد».

ولادیمیر پوتین پیش از این نیز ابراز اطمینان کرد که اهداف تعیین شده برای ارتش روسیه در جریان عملیات ویژه حفاظت از دونباس قطعاً محقق خواهند شد.

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت اعلام کرد که عملیات ویژه روسیه برای حفاظت از غیرنظامیان دونباس تا رسیدن به اهداف تعیین شده توسط مسکو ادامه خواهد داشت. به گفته این دیپلمات، صحبت بر سر توقف کامل حملات نیرو‌های نظامی اوکراینی به مناطق مسکونی در سرزمین دونتسک و لوهانسک و کاهش تهدیداتی است که این دولت برای روسیه و مردم ساکن منطقه دونباس ایجاد می‌کند.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و پنجاه و هفتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

پاسخ سازمان ملل به پیشنهاد زلنسکی در خصوص حذف روسیه از این سازمان

پولینا کوبیاک، سخنگوی ریاست هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بامداد امروز در واکنش به درخواست ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین برای حذف روسیه از شورای امنیت و مجمع عمومی این سازمان جهانی اظهار نظر کرد. او طی سخنانی در یک نشست مطبوعاتی گفت: «این گونه تصمیمات تنها ممکن است از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد اتخاذ شود.»

پیش از این، زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی آنلاین خود در صحن شورای امنیت، خواستار حذف روسیه از این شورا و مجمع عمومی سازمان ملل شد. به عقیده وی، این تنها راه منطقی برای اجرای منشور سازمان ملل متحد و عملکرد درست شورای امنیت خواهد بود.

پوتین ناتو را بقایای جنگ سرد توصیف کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شب گذشته، چهارشنبه در پایان سفرش به ترکمنستان در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو اعلام کرد که پیمان آتلانتیک شمالی بقایای دوران جنگ سرد است.

وی گفت: «بلوک ناتو بقایای دوران گذشته و جنگ سرد است. همیشه به ما گفته شد که ناتو تغییر کرده و اکنون به احتمال زیاد به یک اتحادیه سیاسی تبدیل شده است. اما همه به دنبال دلیل و فرصتی بودند تا به آن‌ها انگیزه جدیدی بدهد و دقیقاً به عنوان یک سازمان نظامی سعی شد که انگیزه لازم برای ادامه حیات ناتو فراهم شود و اکنون کاملاً مشخص شده که آن‌ها همین کار را انجام می‌دهند.»

پوتین همچنین یادآور شد که اظهارات ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو درباره آماده شدن این ائتلاف برای رویارویی با روسیه از سال ۲۰۱۴ برای مسکو یک خبر تازه نیست. رئیس جمهوری روسیه افزود، اقدامات قاطع مسکو برای تقویت امنیت کشور و حفظ منافع ملی طی سال‌های گذشته دقیقاً به همین دلیل صورت گرفته است.

وعده پوتین درباره پاسخ متقارن به استقرار زیرساختار‌های نظامی ناتو در سوئد و فنلاند

"ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهوری روسیه شب گذشته، چهارشنبه، در پایان نشست سران کشور‌های حاشیه دریای خزر در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان هشدار داد که استقرار زیرساختار‌های نظامی پیمان آتلانتیک شمالی در خاک سوئد و فنلاند واکنش آینه‌وار روسیه را برخواهد انگیخت.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این باره تاکید کرد: «ما هیچ نگرانی در خصوص عضویت فنلاند و سوئد در ناتو نداریم. آن‌ها اگر مایلند به ناتو بپیوندند، بفرمایید. فقط آن‌ها باید به وضوح و به خوبی درک کنند که قبلاً هیچ تهدیدی برای آن‌ها وجود نداشت و اکنون اگر نیرو‌های نظامی و زیرساختار‌های نظامی ناتو در آنجا مستقر شوند، ما مجبور خواهیم شد به صورت متقارن به این وضعیت پاسخ دهیم و همان تهدیدات را برای سرزمین‌هایی که از آن‌ها تهدید بوجود آمده، ایجاد کنیم.»

پوتین در عین حال یادآور شد که مسلماً تنش خاصی در روابط روسیه با این دو کشور ظاهر خواهد شد، در حالی که پیش از این مشکلی بین طرفین وجود نداشت. رئیس جمهوری روسیه همچنین مقایسه عضویت اوکراین در ناتو با پیوستن سوئد و فنلاند به این تئلاف را نادرست خواند.

پیش از این، رهبر روسیه قبلاً گفته بود که گسترش ناتو به شرق اقدامی مصنوعی است و تنها در راستای منافع سیاست خارجی ایالات متحده انجام می‌شود. وی سپس تاکید کرد که واکنش روسیه به ورود فنلاند و سوئد به ناتو به گسترش زیرساختار‌های نظامی این ائتلاف در خاک آن‌ها بستگی خواهد داشت.

پوتین: نظامیان روسیه به مناطق مسکونی اوکراین حمله نمی‌کنند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شب گذشته، چهارشنبه در پایان نشست سران کشور‌های حاشیه دریای خزر در ترکمنستان در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو تاکید کرد که نیرو‌های مسلح این کشور به زیرساختار‌های غیرنظامی در اوکراین حمله نمی‌کنند. وی با اعلام این مسئله گفت که هیچ حمله تروریستی در شهر کریمنچوگ رخ نداده است.

پوتین افزود: «در میدان نبرد، هیچکس بدون هدف به جایی حمله و تیراندازی نمی‌کند و تنها اهداف نظامی با دقت مورد حمله قرار می‌گیرند».

پوتین همچنین گفت که نیرو‌های نظامی روسی در جریان عملیات ویژه در دونباس در حال پیشروی و رسیدن به اهداف تعیین شده برای آن‌ها هستند. وی در عین حال یادآور شد که نباید درباره زمان تکمیل عملیات صحبتی کرد و تعیین چنین زمانی اشتباه است، برای اینکه هدف عملیات آزادسازی منطقه و تضمین امنیت ملی خود روسیه است و تا دستیابی به این اهداف عملیات ادامه خواهد داشت.

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیش از این گفته بود که روسیه به مرکز خرید شهر کریمنچوگ حمله نکرده است. به گفته وی، نیرو‌های مسلح روسیه با سلاح‌های هدایت شونده بسیار دقیق آشیانه‌های سلاح‌ها و مهمات ساخت غرب که از ایالات متحده و کشور‌های اروپایی در نزدیکی کارخانه خودروسازی کریمنچوگ ذخیره شده بود را هدف قرار دادند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین چند روز قبل مدعی شد که در شهر کریمنچوگ، نیرو‌های نظامی روسیه ظاهراً «یک مرکز خرید را که بیش از هزار غیرنظامی در آن حضور داشتند را با موشک هدف قرار داده است».

رئیس جمهور اندونزی از زلنسکی دعوت کرد تا پیامی برای پوتین بفرستد

جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی، در جریان سفر روز چهارشنبه خود به کی‌یف، از ولادیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود دعوت کرد تا پیامی برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برساند.

به گزارش اسکای نیوز، ویدودو تصمیم مربوطه را با تمایل به حل و فصل مسالمت آمیز بحران پیرامون اوکراین توجیه کرده و گفت: من پیشنهاد دادم پیامی از زلنسکی به رئیس جمهور پوتین برسانم که به زودی او را خواهم دید.

رهبر اندونزی همچنین شخصا دعوت نامه شرکت در نشست سران گروه ۲۰ را به ولادیمیر زلنسکی تسلیم کرد.

ویدودو پس از بازدید از پایتخت اوکراین و دیدار با زلنسکی عازم مسکو می‌شود و مذاکراتی با همتای روسی خود خواهد داشت.

پیش از این اعلام شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه در مسکو با همتای اندونزیایی خود دیدار خواهد کرد. اندونزی شریک اصلی روسیه است که روابط اقتصادی و سیاسی بسیار فشرده بین دو کشور همچنان حفظ شده است.

انتظار می‌رود در جریان مذاکرات دو طرف روابط دوجانبه و مسائل مهم بین المللی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

زلنسکی شرط حضور خود در اجلاس گروه ۲۰ را نام برد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته اعلام کرد که شرکت وی در نشست گروه ۲۰ در اندونزی به ترکیب شرکت کنندگان این اجلاس و همچنین روند اوضاع در داخل اوکراین بستگی خواهد داشت.

روز چهارشنبه، جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی وارد پایتخت اوکراین شد و در آنجا در جریان مذاکراتش باولادیمیر زلنسکی شخصاً از او دعوت کرد تا در نشست سران گروه ۲۰ شرکت کند. زلنسکی در کنفرانس مطبوعاتی در پایان مذاکرات گفت: «من از شما برای دعوت شخصی برای شرکت در اجلاس G۲۰ سپاسگزارم و البته این پیشنهاد را می‌پذیرم. در عین حال مشارکت قطعی اوکراین به وضعیت امنیتی داخلی و ترکیب شرکت‌کنندگان در این نشست بستگی دارد.»

روز گذشته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد که روسیه علاقه‌ای به این موضوع ندارد که آیا رئیس جمهوری اوکراین در نشست سران گروه ۲۰ شرکت دارد یا خیر. روز سه شنبه، یوری اوشاکوف، مشاور سیاسی رئیس جمهوری روسیه گفته بود که ولادیمیر پوتین در نشست سران گروه ۲۰ در اندونزی شرکت خواهد کرد.

زلنسکی: در صورت به رسمیت شناخته شدن استقلال دونتسک و لوهانسک، اوکراین و سوریه دیگر هیچ رابطه‌ای نخواهند داشت

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته اعلام کرد که به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه خودخوانده دونتسک و لوهانسک از سوی دولت سوریه، روابط دوجانبه بین کی‌یف و دمشق بطور کامل از بین خواهد رفت.

زلنسکی گفت: «روسیه بالاخره موفق شد تا سوریه را در خصوص به رسمیت شناختن ساختار‌های اشغالگر در منطقه دونباس به عنوان دولت‌های فرضی متقاعد کند. در صورت چنین تصمیمی از سوی دمشق، دیگر رابطه‌ای بین ما و سوریه وجود نخواهد داشت و برعکس فشار تحریم‌ها علیه سوریه بیشتر خواهد شد.»

روز چهارشنبه دولت سوریه تصمیم خود برای به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری مردمی دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس اوکراین را اعلام کرد.

به نوبه خود، رودیون میروشنیک، سفیر لوهانسک در مسکو یادآور شده که به رسمیت شناختن در توافقنامه‌ای دوجانبه "درباره دوستی، همکاری و کمک متقابل" بین دو طرف تصریح شده، البته این سند هنوز امضا نشده است.

اوکراین تمایل خود برای بازگرداندن مناطق از دست رفته از طریق راه نظامی را تایید کرد

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که این کشور قصد دارد سرزمین‌های اشغال شده خود را با استفاده از راه نظامی باز خواهد گرداند.

پودولیاک در تلگرام گفت: «صحبتی درباره امتیازدهی به طرف روسی و مصالحه وجود ندارد. اوکراین سرزمین‌های اشغالی موقت را با ابزار نظامی باز خواهد گرداند. این مسئله نه یک شعار سیاسی، بلکه یک حقیقت و بر اساس محاسبات نظامی است. تنها چیزی که برای این کار لازم است، تعداد مشخصی از موقعیت‌های تجهیزات سنگین خاص برای ایجاد برابری توان نظامی با دشمن است.»

ناتو خود را تهدیدی برای روسیه نمی‌داند، ولی برای رویارویی آماده شده بود

در سند دکترین جدید راهبردی پیمان آتلانتیک شمالی که در نشست سران مادرید در روز چهارشنبه به تصویب رسید، تاکید شده است که ناتو تهدیدی برای روسیه نیست و به دنبال رویارویی با این کشور نیست.

در این سند آمده است: «ناتو به دنبال رویارویی نیست و خطری برای روسیه ایجاد نکرده است. این در حالی است که ائتلاف ناتو به "پاسخ دهی به تهدیدات و اقدامات خصمانه" از سوی روسیه ادامه خواهد داد. در عین حال، مقامات بروکسل قصد دارند کانال‌های ارتباطی خود با فدراسیون روسیه را با هدف کاهش خطرات احتمالی حفظ کنند و در عین حال اعلام می‌کنند که طرف روسی بعنوان یک شریک در نظر گرفته نخواهد شد.»

این در حالی است که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز گذشته اعتراف کرد که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از سال ۲۰۱۴ خود را برای رویارویی با روسیه آماده کرده است. وی گفت: «ناتو مدتهاست که برای این رویارویی آماده شده، نه اینکه ما در ۲۴ فوریه (آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین) متوجه خطرناک بودن روسیه شده باشیم. واقعیت این است که ما از سال ۲۰۱۴ برای چنین وضعیتی آماده شده بودیم.»

به همین دلیل، همانطور که استولتنبرگ یادآور شده، ناتو حضور نظامی خود را در جناح شرقی این ائتلاف تقویت کرده و شروع به سرمایه گذاری بیشتر در عرصه دفاعی کرده است.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار