کد خبر: 1092223
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
نماینده ولی فقیه در لرستان:
حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی، تمدن اسلامی را مجموعه ای از باورها و ارزش ها خواند و گفت: این تمدن سبب پیشرفت در ساحت های مختلف می شود.

به گزارش جوان از لرستان، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی، امروز(21خرداد)، در جلسه اخلاق در افق تمدن اسلامی که با حضور مدیران کل ادارات استان لرستان به میزبانی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان در جوار گلزار شهدا برگزار شد، با تبریک میلاد با سعادت امام رضا(ع) گفت: شهدا پرچم داران آرمان ها و ارزش های اسلامی بودند.

نماینده ولی فقیه در لرستان افزود: شهدا رفتنشان نیز برای ما اثرگذار است و باعث می شود ما احساس دین و وظیفه کنیم و از ارواح مطهرشان انرژی بگیریم که به سمت قله ها حرکت کنیم؛ قله هایی که ائمه(ع) بر فراز آن ایستاده اند.

وی عنوان کرد: حضرت علی بن موسی الرضا(ع) پشتوانه فکری، معنوی و مادی مسلمانان و شیعیان جهان است.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی بیان کرد: امام رضا(ع) در عصری امامت را بر عهده گرفتند که در دوران حساس هارون و مأمون که افراد زیرکی بودند در عین حال بسیار خشن و در راستای تقابل با معارف اسلامی بودند و دانش خودشان را در مسیر انحرافی به کار می بردند.

وی عنوان داشت: آنان علمای همه ادیان را جمع می کردند و جهت مناظره با امام رضا(ع) شاید بتوانند مانع ترویج و گسترش دانشگاهی بشوند که به وسیله امام باقر(ع) و امام صادق(ع) گسترش پیدا کرد.

امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه اینها حوادث خونین باری مانند حادثه کربلا را رقم زدند و زید بن علی را با آن شکل فجیع به شهادت رساندند، به مدینه حمله کردند در طول تاریخ اینها اتفاقات گوناگونی به وقوع پیوستند ولی دیدند از این راه خشونت و به شهادت رسانیدن نمی توانند مانع گسترش اسلامی بشوند که اهل بیت عصمت و طهارت پرچم دار آن هستند، گفت: لذا راه دیگر را در این دیدند که جعل حدیث کنند و معارفی را به عنوان معارف اسلامی بین مردم گسترش دهند.

وی ادامه داد: اینها می خواستند هم مسیر خشونت و هم مسیر استبداد را پیش بردند و به راه های فرهنگی ورود پیدا کردند؛ ولی آن دانشگاهی که امام باقر(ع) و امام صادق(ع) پایه گذاری کردند و هجرت اجباری که امام رضا(ع) انجام داد حرکتی برای گسترش معارف اسلامی فراهم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی بیان کرد: در بخش اعتقادات، احکام و اخلاق پایان نامه های زیادی در مورد دانش رضوی، علوم رضوی و نقش امام رضا(ع) در ترویج، تبیین و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی نوشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی به عنوان مجموعه ای از باورها و ارزش هایی است که نمود خودش را در پیشرفت علم، فرهنگ، هنر و اقتصاد جامعه نشان می دهد یعنی مجموعه باورها و ارزش های اسلامی که این باورها و ارزش ها باید خودش را در قالب پیشرفت علم، دانش و فرهنگ و آداب و رسوم و رفاه و آسایش مردم خودش را نشان دهد.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی بیان کرد: وقتی رسول گرامی اسلام دستور به آموزش علم از گهواره تا گو ر می دهد و یادگیری را بر هر زن و مرد لازم می داند ولو این یادگیری در چین باشد، این یادگیری باعث می شود که علم و دانش در جامعه اسلامی گسترش پیدا کند.

وی با اشاره ه اینکه در زمان اموی ها تمدن اسلامی به پختگی کامل و در زمان عباسیان به اوج خودش رسید، گفت: تمدن اسلامی مجموعه ای از باورها و ارزش هایی است که سبب پیشرفت در ساحت های مختلف می شود.

نماینده ولی فقیه در لرستان خاطرنشان کرد: در آن زمان اروپا که در قرون وسطی به سر می برد، با دانشمندان مقابله می کرد و دانشمندان را به قتل می رسانیدند و علومی که با کلیسا در تقابل بود مانع گسترش آن علوم می شدند اما در این موقعیت می بینیم شعرای بزرگی همچون سعدی، فردوسی، نظامی، جامی و حافظ تربیت می شوند و در همه ساحت ها تمدن اسلامی شکل می گیرد و اختراعات و اکتشافات گ‌وناگون در آن مقطع مشاهده می کنیم.

وی افزود: این اختراعات و اکتشافات که نمودی از تمدن اسلامی است را در برخی از موزه های کشورهای اروپایی مشاهده می کنیم که اینها نشان دهنده این است که در ممالک اسلامی ما ظرفیت برای تجدید حیات تمدن اسلامی وجود دارد و یک بایستنی هایی دارد که باید رعایت شود.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی بیان کرد: تمدن اسلامی یک نژاد، گروه و حزب نیست بلکه تمدن اسلامی فراتر از یک قوم و ملت است و ظرفیت هایی به جهت فرهنگ، دین اسلام و ثروتی که وجود دارد الزاماتی است که می تواند تمدن اسلامی را رقم بزند و شرط این است نزاع نباشد و ممالک با هم در تقابل نباشند.

 

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار